Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Fjedjik

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 apr 03
Innlegg: 890

Lagt til: 09 des 05, 13:45
Opprinnelig postet av spartasupporter
Interessant debatt. Forutsetningene for Tippeligaspill forandrer seg for hver enkelt klubb som rykker opp. Lag som holder til i regioner med liten konkurranse har enklere for å få sponsormidler, i motsetning til her i Østfold hvor det finnes et hav av idretter og lag som faktisk gjør det veldig bra - og som også vil ha kroner.
Ressurser og resultater er ikke konstant. Det er noe du hele tiden må holde oppe. Derfor var det jo heller ikke gitt at FFK skulle være et topplag i norsk fotball, all den tid man jo tilbragte mange sesonger i kamper mot borettslag i Oslo og steder man aldri hadde hørt om i bygde-Norge. Men all ære til FFK i den situasjonen klubben nå er i. Den fete lommeboka til Høili ga helt andre kort på hånden i gjenreisningen enn noen andre konkurrenter kunne vise frem.
At Moss og Sparta gladelig skal legge seg ned og la alt tilfalle FFK er verken realistisk eller sannsynlig. Det er heller ikke slik at FFKs nest beste til enhver tid vil være gode nok for Moss eller Sparta. Faktisk ikke. Til det er nivået mellom klubbene ikke altfor store.
Klubbene i de tre byene bør selvsagt fortsette å jobbe slik de gjør i dag. Det vil sørge for en ytterligere vekst og kvalitetsheving i de tre nevnte klubbene, men ikke minst også for rekruttering og kvalitetsheving i nærklubbene i byene. Det arbeidet ser man ikke nødvendigvis resultatene av neste år eller om to år, men kanskje fem år. En broderlig kappestrid mellom klubbene er til det positive for alle, fremfor en gitt situasjon hvor "vi gir alt til FFK" som helt sikkert vil føre til en smule resignasjon, stagnasjon, og dermed et fall også for FFK.

Dessuten er vel potensialet for å bli et lag for hele Østfold ikke helt reelt. Eller ville store deler av det fotballinteresserte Fredrikstad plutselig slutte opp om Moss eller Sparta dersom ett av disse var best av Østfold-lagene? Nei. Folk er sterkere tilknyttet sine klubber og sin by enn som så. Men det er en artig tanke.

Jeg tror det absolutt er rom for flere enn ett lag fra Østfold i Tippeligaen. Det øker interessen og lokker sponsormidler som nå er mer regionale, nasjonale og internasjonale enn noensinne. Det er tvilsomt om det er plass til tre, men ingenting hadde vært mer gledelig for vårt stolte og flott fotballfylke enn det.

Spådom: FFK 5. plass, Moss kvalik, Sparta 7. plass i 2006


Først vil jeg skryte av innlegget ditt. Du opptrer saklig og bidrar derfor til en konstruktiv debatt. Desverre er det en del Mossinger som ikke klarer å være saklige når det ikke gavner demmes kjære klubb.

Du har helt klart rett i at fotballklubbene i Østfold konkurerer med en rekke andre idrettslag når det gjelder sponsormidler. Men fotballens posisjon er unik. FFK vil kunne få langt større sponsorinntekter enn f.eks Stjernen selv om Stjernen er et mye mere etablert toppnivå lag.

Noe av mitt poeng var at det også kunne gavne Moss og Sparta, om FFK dro forran som et lokomotiv. Det er min mening at slik fotballen har blitt pr nå, vil ikke Moss eller Sparta ha økonomisk fundament til å overleve i tippeligaen. Jeg mener de kun hadde klart å være oppom for så å ryke rett ned igjen. Jeg ser gjerne Spart i tippeligaen samtidig med FFK. Det ville klart fremmet interessen og oppmerksomheten i Østfold, ingen ting hadde vært bedre enn det.

Supportere følger sitt lag, selvfølgelig. Men allikevel vil de som er oppriktig fotballintereserte også kunne følge et lag til, hvis dette laget spiller på et høyere nivå. De fleste som ser Byåsen eller Strindheim sine kamper i trøndelag ser også RBK sine. Slik RBK ble trøndelags fotballklubb mener jeg FFK kan være Østfold sin. Strindheim eller Byåsen kunne aldri fått denne posisjonen. Posisjonen er selvfølgelig skapt gjennom prestasjoner i tippeligaen og europa cup.

---------------------------

Show me the boys in red and white, then I can tell you about the art of football


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340