Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

hiawata

Juniorspiller

Ble medlem: 01 nov 03
Innlegg: 145

Lagt til: 11 okt 05, 10:13

Må si meg enig i Finns analyse. Om folk kjøper klær, eller klistremerker med PH-logo og ikke er med i hævven, er det ett av de minste problemene vi har. Regner med at det er lagt opp til å tjene noen kroner på salg av effektene. Dermed betyr det bare noen ekstra kroner inn på PHs konto. Ved siden av at det selvfølgelig er god reklame. 

 

 

Jeg tror denne diskusjonen har sin grobunn i en velkjent  sosial og kulturell prosess knyttet til populærkulturelle fenomen som opplever suksess og får en mye større målgruppe enn man før hadde. Som et resultat av at stadig flere og nye mennesker oppdager og omfavner det populærkulturelle fenomenet, blir det for den tidligere subkulturen vanskelig å forholde seg til og identifisere seg med den nye skaren av mennesker. Identiteten som en subkultur undergraves og man føler behov for å markere avstand og stilling. Dette ser vi over hele fjæla i supporter-norge i dag. Tippeligaen har større suksess enn noen gang før og i hvert eneste supportermiljø finner vi noe som kan likne på vår diskusjon og som ofte tar form av en polarisering. En avstandstaken og et behov for å markere at det er de/vi som er ekte og alltid har vært her/der. Dette gir seg to utslag; grupperinger bryter ut og danner egne og mer ekstreme konstellasjoner, eller man slutter. Som supportergruppe tror jeg ikke plankehaugen er tjent med noe av de to alternativene, det er derfor en svært viktig debatt å ta, men det er kanskje ennå viktigere å holde tungen rett i munnen. PH må gjøre et strategisk valg og ta en viktig diskusjon knyttet til hva man vil med feltet, hvilket nivå av ”hardkokthet” og folkelighet man skal legge seg på. Dette gir seg utslag i hvordan man rekrutterer nye medlemmer og hvordan man forvalter medlemsmassen.

 


Min personlige mening hva gjelder syngende vs. ikke syngende supportere; er at folkeligheten og den brede appellen PH har opparbeidet seg og har, er gull verdt. Vårt mål bør være at hele stadion synger, fremfor å skape et elitekor av hardbarkede supportere. Når det er sagt, bør det kunne stilles krav til medlemsmassen og tilskuere som bruker feltet. PH-kortet skal ikke være et rabattkort. Samtidig er det å åpne kjeften å begynne å synge en læringsprosess, knyttet til å kunne og å tørre. Det betyr at terskelen for å bli med bør være lav.

 

---------------------------

på vinger over europa


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340