Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 954

Lagt til: 05 jan 15, 15:34

Er enig i at midtbanen ikke fungerte offensivt, spesielt Berg bidro særdeles lite i det offensive. Vi kan ikke forvente at en ny spiss vil løse våre problemer, vi er også nødt til å få flere innvolvert, vi må ha flere i posisjon til å score. Hjelper ikke med gode kanter om vi er 1 mot 4 i boksen eller i beste fall 2 mot 4 i boksen, da blir det ikke mange mål. Midtbanen og motsatt kant må komme på løp og true farlig rom, hvis ikke kan motstandern enkelt ta ut spissen vår. Vi trenger også indreløpere som tar løp inn mellom motstanders midtbane- og forvarsledd, da kan vi skape ubalanse hos motstandern og flere rom for kant og spiss til å gå i. Man må spille seg gjennom pressledd for å skape ubalanse, det gjorde vi alt for sjelden i fjor, men det var vi gode på under Eggen, selvom det begynner å bli lenge siden. For de som har sett Liverpool sine kamper i år, de har hatt det samme problemet i store deler av sesongen. For lite bevegelse i rommene mellom ledda, blir stasjonert og enkelt å forsvare seg mot. Så la de om for noen kamper siden, flytta raske og bevegelig Sterling fram og la om til 3 bak, plutselig satt bevegelsene bedre, man truet rommene mellom ledda og skapte mye sjanser. Det samme laget, bare endringer i sammensetningen, formasjonen og bruken av enkelte spillere utgjorde en kjempeforskjell. Man kan ikke sammenligne FFK og Liverpool helt, for Liverpool har tross alt et klasselag, mens vi har mange begrensninger. Likevel mener jeg at HWL burde sett i fjor at vi hadde feil sammensetning av laget, vi var stasjonere, truet ikke rom og skapte veldig lite. Vi burde vært vitne til at HWL forsøkte å gjøre endringer på laget for å få til en forandring i det offensive, i steden fortsatte man bare med det samme og håpet at det skulle løsne etter hvert, det gjorde det aldri. Man må kunne gjøre endringer når ting ikke fungerer over tid, hvorfor gjorde ikke HWL det, det syns jeg er skuffende. Bortsett fra at han erklærte at de skulle begynne å spille mer direkte etter at vi hadde spilt 5 kamper på rad uten å score i fjor våres, da kunne man se en forandring i et par kamper, men så var den borte igjen.

Vi trenger flere forsterkninger syns jeg. Kan begynne bakerst, Masalin er en god skuddstopper, han er også ok i feltarbeidet, men han har klare begrensninger i det offensive spillet. Han bruker alt for lang tid på å sette i gang spillet og han er for dårlig med bena, klarer kun å slå enkle innsidepasninger ut til siden, hvis han skal slå lengre så blir det i form av en avklaring. Det svekker flyten i vårt spill at vårt første angrepsledd bruker veldig lang tid og hvis han setter i gang spillet så er det gjerne etter at motstandern har fått alle man bak ballen. Vi mister også et pasningsalternativ når vi skal vri spillet bak, for slår man tilbake til Masalin så måker han den bare langt, mens han egentlig burde spilt kort til motsatt stopper eller back. Vet ikke hvor god Jensen er på dette, men savner en keeper som behersker det offensive aspektet ved keeperrollen, det er en svært viktig del av keeperrollen. Likevel er keeperplassen greit besatt, så er ikke her vi bør bruke mest ressurser i år.

I forsvar trenge vi en naturlig sjef bak der, en som har ro, kløkthet og lederegenskaper. En type som Tor Trondsen på sitt beste, eller Ahlsen i sin tid, en slik type ved siden av Sansara hadde vært gull syns jeg. Vi trenger også en backup ved skader og suspensjoner, en som holder nesten samme nivå som Sansara, men som forstår at han er backup og ikke skaper dårlig stemning for det, en som Vidar egentig. Men Vidar er borte, så det er det vel mer naturlig med en junior eller en ung nysignering som kan utvikles. La merke til en ung stopper i romjulscupen for FFK, langt hår, høy, teknisk og med kloke valg syns jeg. Tror han hadde drakt nr 24 om jeg husker rett. Kanskje han lukter på en plass i a-stallen? Backplass trenger vi en ny venstre back som er god nok til å gå rett inn på laget, ellers er den plassen greit besatt.

Midtbanen trenger vi forsterkninger, vi har for dårlig løpskraft syns jeg. Berg, Holmvik og Julius var for dårlige til å bevege seg uten ball i fjor. Holmvik er heldigvis borte i år. Håvard har løpskraften inne, han har også brukbar hurtighet, dersom han har utviklet seg videre i vinter så er han selvskreven på laget for meg neste sesong. Men vi trenger en god signering som kan drive laget fremover, en type som Risholt var den gangen Eggen henta han, masse entusiasme, kraft og pågangsmot, samtidig som han har noe av klokskapen til Berg. Men for meg blir Berg for stasjonær og treg. Vingene avhenger av om de er skadefrie, er de det så syns jeg ikke vi trenger flere på den plassen, og da syns jeg også at Dag Alexander bør satses på som spiss, der kan han bli god med de rette ballene og bevegelsene rundt seg.

På spissplass er det åpenbart at vi trenger en forsterkning, men det holder med en ny spiss tror jeg, så lenge det er kvalitet. Gode lag, lag som preger toppen av tabellen, har alltid gode spisser som scorer mål, det er alfa omega. Får vi inn en kvalitetsspiss så tror jeg det er nok til å løfte de andre angrepsspillerne våre også. Tror Momo, Dag Alexander eller Westergaard kan blomstre med en god makker ved siden av seg, har spesielt tro på Dag Alexander kan slå til med en god og spillende makker.

Blir spennende å se framover nå, kjenner jeg er pessimistisk, har ikke helt trua på at Bakken og HWL har kontroll på dette, men det blir spennende å se, noe må hvertfall skje snart. :-)

---------------------------

Lenge leve "hjørnet"!


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f