Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 05 des 14, 14:10
Endret: 05 des 14, 14:13
Endret av: Asgeir

Jeg snubla over en artikkel på nettavisa som inneholder et intervju med Bob Browayes om Belgias utviklingsplan.

Og da ble jeg selvfølgelig inspirert, nok en gang, til å jobbe for et kraftig definisjonsdokument for FFK. Jeg fikk i sin tid medhold fra årsmøtet i at FFK skulle lage et slikt dokument, men den prosessen ble kuppa og endte opp i noe helt annet enn det jeg fikk årsmøtet med på.

Joda, vi har en sportsplan nå (som for øvrig ikke er formelt godkjent av årsmøtet ennå), men den definerer ikke hvordan det skal spilles og fotballfaglige prinsipper for spillerutvikling i tilstrekkelig grad. Denne årsplanen er veldig god på ett område: Den stadfester målene, men den sier ikke så mye om hvordan det skal gjøres, i hvertfall ikke på et fotballfaglig plan.

Det er derfor jeg synes Belgias strategi er svært interessant. De har altså begynt med å definere hva slags fotball landslagene skal forsøke å spille, og legger opp en plan for spillerutvikling som benytter fotballfaglige grep for å produsere den fotballen man vil ha, og for å få spillere som har de ferdigheter man vil ha.

Denne måten å jobbe på tror jeg FFK ville ha godt av å bruke, spesielt i en tid hvor "FFK-fotballidentiteten" er mer eller mindre fraværende, i hvert fall på banen. Grunnen til at FFK sliter publikumsmessig er selvfølgelig fordi det som skjer på banen ikke er i tråd med det bildet publikum har i hodet om hvordan FFK skal spille. Vi må ikke la oss dupere av en kortsiktig gevinst som kompromitterer fotball-identiteten til FFK, for det blir svært dyrt på lang sikt. Og selvfølgelig må vi være tålmodige!

Man kan gjerne latterliggjøre "sytete publikummere", og si at man ikke kan definere hvordan det skal spilles fordi fotballen forandrer seg, to motstandere er ikke like etc, men dette blir bare bortforklaringer for å slippe å jobbe 100% strukturert med FFKs fotballfilosofi. Fordi det nettopp er fotballfilosofien som gjør at FFK er FFK, og det er selvfølgelig den folk kommer for å se på. Og som man da tjener penger på i neste omgang.

Her har FFK mye å vinne, tror jeg. 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f