Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 25 sep 04, 20:30
djpete: Det fine argumenter, men du glemmer at det er garvede forretningsmenn på den risikotakende siden av prosjektet!

1. "Det skal ikke taes ut pant i stadion for å få lånt de nødvendige pengene" Ehh? Stadion står innført på inntekssiden i prosjektet. Hvordan skal det skje hvis ikke de skal selge stadion? På ett eller annet tidspunkt må jo stadion selges?

2."de private investorene i Værste stå ansvarlig". Uten at jeg skal være skråsikker: Jeg er ganske sikker på at investorene ikke stiller garanti personlig, men gjennom egne selskaper. Dette bringer faktisk opp ett av de viktigste spørsmålene til onsdag:

Hva er egenkapitalen og de økonmiske forholdene til garantistene for lånene og stadionutbyggingen? Da mener jeg ikke til de personene som står bak, jeg mener selskapene som vil stå i de formelle dokumentene.

"Samtidig bør man vel ikke stille for store spørsmålstegn rundt Brynhildsens hjerte i klubben".
Jeg sier ikke at Brynhildsen ikke er en sann FFK supporter, jeg mener bare at man er seg selv nærmest og at ingen/få vil sette seg i en situasjon hvor man vil måtte ta en risiko på flere titalls-millioner, og samtidig ha få muligheter til inntekter på investeringen.

3. "Leieavtalen skal vistnok tinglyses, slik at leieavtaler vil være de samme uansett eier av Værste". Hvis man får en lånegiver til å låne ut penger til et prosjekt hvor de har få muligheter til å få tilbake pengene i en evnt. konkurs, ja da har norsk bankvesen ikke lært mye de siste årene. Stiller derimot noen av investorene med lånet, ser saken veldig anneledes ut!

"Du mener altså at FFK som klubb skal sette den sportslige satsningen på spill, ved å garantere for et lån på 60 mill"
Alle klubber på toppnivå er nødt til å bruke en del av sine midler for å oppgradere/vedlikeholde infrastruktur. Jeg ville bare vise at det langt ifra er en umulighet. Jeg synes også det ville være galt å gjøre hele investeringen på en gang, men i første omgang gått for å oppfylle de viktigste av NFFs krav, samt bygge tak over tribunene. Jeg er fornøyd med stadion idag jeg,men jeg forstår at andre ønsker bedre fasiliteter.

For at jeg skal bli 100% "fornøyd" må følgende skje:

1. FFKs bruksrett og leieavtale må tinglyses for 20-30 år. Dette gjelder også infrastruktur i forbindelse med stadion. Det må altså være mulig for FFK å spille toppfotball der for det garanterte leiebøpet.

2. De må finnes noen garantister for prosjektet som har tilstekkelig økonomi til å gjennomføre _hele_ prosjektet. Egentlig hadde jeg ønsket en bankgaranti for prosjektbeløpets lånebehov + 10% av prosjekttotalen. Ved å kreve en bankgaranti for beløpet vil prosjektet være sikret ved både at finansieringe er i orden og at en part som vil ha mye å tape på en bom vil ha gått nøye igjennom de totale økonomiske forholdene.


At noen evnt vil tjene penger indirekte på at stadion vil hjelpe til å utvikle området ser jeg som bare positivt. Det ville jo vært en synergieffekt av de sjeldne i norsk næringsliv!

---------------------------

Røsk barten av Arve og poler globusen til Ståle me`n!!


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340