Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Satch

Juniorspiller
Ble medlem: 10 nov 09
Innlegg: 172

Lagt til: 15 feb 12, 15:44

Viser til Holters gode redegjørelse over. Er diagnosen insuffisiens og/eller illikvid behøver det ikke bety at man er konkurs.

Men man plikter derimot å melde oppbud (konkurs) om man ikke greier å rette opp situasjonen i hht lovverk og i forståelse med sine kreditorer. Og i praksis temmelig umiddelbart. Hvis ikke kan man som ledere fort havne i en temmelig kinkig situasjon erstatnings- og strafferettslig. Og her snakker vi om as-styret. Det spørs om man ikke har vært på randen lenge, ref tallredegjørelsen til Holters

Så ille som situasjonen åpenbart er, er det fire utveier :

- Oppbud/konkurs

- Eksisterende eiere må inn med (nok) frisk kapital

- Det må inn nye eiere med (nok) frisk kapital i stedet for eller i tillegg til eksisterende eiere

- Kreditorene ettergir gjelden.

Eller en kombinasjon av to eller flere av disse. Det siste punktet er nok her usannsynlig.

Dagens eiere av AS’et har slik det framstilles tydeligvis ikke ressurser til å rette opp situasjonen. Les : Nok ledig likviditet. Ellers hadde man gjennomført dette i så stor stillhet som mulig. Det står nok ikke på viljen, men evnen.

FFK-systemet har dessverre stilt seg slik at de aktørene som virkelig har evne og ressurser til å rette opp i situasjonen sitter på gangen. Ref Lars29’s innlegg over.

Kanskje dagens eiere bør strekke våpen, legge prestisje tilside, kaste kortene og selge as-et til ”noen ressurssterke på gangen” for "èn krone" ? Man beskriver jo likevel en situasjon hvor alt i praksis er tapt. Og klubben slipper da en opprivende konkurs med tilhørende skittentøyvask og enda mer negativ omtale.

Heller investoreid av investorer med hjerte for klubben og ressurser, enn som i dag investoreid av investorer med hjerte for klubben men tydeligvis uten ressurser.  

I Molde har as-et hatt 70 mill i samlet underskudd i årene 2008 – 2010. Ingen løfter et øyenbryn fordi dette er et heleid datterselskap av Aker, som ”bare” fyller på med kapital etter hvert. Helt lovlig. Så sørger man for at klubben på sin side går sånn nogenlunde i null. Og makten er balansert gjennom meget kapitalsterke folk også i klubbstyret og i klubben (og ikke på gangen..), som faktisk kan gå inn og overta rollen til Aker om det av en eller annen grunn skulle trenges. Se ikke bort fra at man greier å få resultater i as-et der oppe ganske snart! Man har bygget framfor å rive ned….

Slik toppfotballen i Norge har blitt ser vi her de reelle konsekvensen av å ha, kontra å ikke ha de ”snille onklene” med nødvendige ressurser. Disse ”onklene” som mange er så redde for og trekker i tvil rent motivmessig.

Jeg frykter at det i FFK nå på ny blir valgt en kortsiktig løsning med knappest mulig kapitalmargin som bare skyver på problemet. Men jeg håper på et under.

Og dette er ikke skrevet for å ta noen side blant aktører, men fordi jeg er oppriktig lei meg og inderlig håper det snart er slutt på all negativitet, dårlig drift og sviktende dømmekraft i klubben vi er glade i.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f