Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

madcow

A-lagspiller

Ble medlem: 28 aug 06
Innlegg: 535

Lagt til: 21 mai 11, 18:51

Opprinnelig postet av Arte et labore

Å dra til New York å ikke ta turen opp i Emiper State Building er som å dra til Paris for første gang og ignorere Eiffeltårnet, dra til Strømstad uten å være på Systembolaget, dra til Lakselv uten å ta en øl på "Den siste rein". Et must!

Enig med deg her. Var selv i NY for et par år siden, sov på et rimelig greit hotell, spiste på en god amerikansk diner og opplevde NY for første gang. Valgte selv å kun ta "Yellow cab" én gang under mitt opphold i USA, da jeg fant "limoservice" som en langt bedre affære. Personene som kjører for slikt har alltid en historie å fortelle og de fleste jeg møtte på var interessert i å høre om hvor man kom fra og hva man ønsket å oppleve. Vi fikk også gode tips til hva de som new yorkere mente vi burde oppleve og når vi burde gjøre det for å få mest ut av opplevelsen. Jeg og noen kamerater av meg var der riktignok i Julen og det var veldig mange mennesker overalt(aldri sett så mange politifolk, gatepoliti på hvert eneste hjørne.). Vi var der i underkant av en uke og vi valgte bort noen opplevelser (f.eks. å reise til liberty island) og sikkert mange andre.

Derimot angrer jeg ikke på besøket mitt på toppen av Empire State Building, ikke angrer jeg på å ha tilbrakt store deler av dagen min med å gå lange avstander rundt i byen. Opplevde brooklyn, gikk gjennom central park og såklart ble jeg skuffet over å ikke finne en "duedame" (ref: Home Alone 2) der, men likeledes var det en flott park. Jeg tok også turen langs kaia og fikk oppleve markedet om morgenen. Jeg var også en tur innom museum of natural history og tilbrakte en del timer der. (noe som sikkert kunne vært byttet ut med noe mer fornuftig men likevel greit å se. eneste jeg syntes var litt "dumt" var at det var litt vel mange folk der den dagen.) Tok såklart en tur innom Macy's for å se "store" kjøpesentre når det var julehandel. (en opplevelse i seg selv.)

Grand Central station er en nødvendighet å være innom... 

Kulinariske opplevelser var det mange av, ulike dinere til frokost hver dag satt sine spor i beltespenna en periode iallefall. Vi var også innom ulike bedre steder, blant annet en sushibar som var annerkjent. (helt glemt navnet :(  ) og så var vi innom en italiensk restaurant i little italy og spiste en meget god pastarett der når vi først hadde gått turen bortom chinatown/little italy (som også burde oppleves.)

Vi gikk også forbi wall street for å se hvordan det så ut der i juletider og det var pyntet og pent der. Absolutt et sted man burde "gå innom".. Ettersom vi var i strøket tok vi også turen innom ground zero, og den brannstasjonen som mistet flest brannmenn i hendelsen. Vi tok også turen innom den lokale pub'en for brannmenn og politikonstabler i området for å kjenne og ta litt på stemningen der. Noe overpriset mat og drikke der men en hyggelig og god stemning der inne. Samtidig var det et preg over puben som understrekte dens historie.. 

New York at night... vel, det er nok av steder å "drikke og ha det gøy", bare sørg for å ha "pene sko" så kommer man inn de fleste steder óg. Samtidig kan jeg etter egen erfaring fraråde private nach.. da det ikke alltid er "kremen av folk" som inviterer fremmede gitt.

Kort og greit: Limoservice anbefales! (de som jobber på hotellene kjenner som oftest "en fyr" som jobber med "limoservice", og det er ofte rimeligere enn yellow cab, samtidig som du gjerne får mer historie ut av det under turen. =)

---------------------------

"Nomen mihi Legio est, quia multi sumus."

- FFK / LFC / Østsiden -


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340