Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

MR.T

Juniorspiller

Ble medlem: 31 jan 09
Innlegg: 191

Lagt til: 20 mar 11, 21:21

Opprinnelig postet av Eirik Rafn

Hei!

Første post her etter å ha lest side opp og side ned i mange årLaughing Have mercy!

Tenkte jeg skulle ta for meg "nettbutikken" i en mer eller midre kronologisk rekkefølge etter hvordan jeg/man opplever den når man klikker seg inn.

Upåklagelig timing... Kommenterer nedenfor i fet skrift da det blir for mange quotes

Først nummer 1:

Jeg klikker meg inn på www.fredrikstadfk.no. Jeg har aldri handlet i nettbutikken før, så jeg regner med at det ligger en lett tilgjengelig link på klubbens nettsider. Ved første øyekast finner jeg ikke noen link, så jeg begynner å lete de mest logiske stedene. Under "Marked" ligger det ikke noe. Jeg leter videre, og klikker på "Fanzone". Det kommer opp en lang smørbrødliste. Skummer igjennom, og finner ingen "Nettbutikk". Jeg leter videre, og finner ut at jeg kanskje burde lete gjennom "Fanzone" en gang til. Og der lå den mellom sanger, ringetoner, bilder og logoer, blogger MMS og skrivebordsbakgrunner. "Supporterutstyr" står det der. 

Altså: Min mening er at nettbutikken er for vanskelig å finne. Den burde etter min mening ha en egen "Tab" oppe blant de andre store på hovedmenyen på nettsiden. Det ville kanskje også være greit å kalle den "Nettbutikk" og ikke "Supporterutstyr".

---------------------------------------
Gode innspill. Har beholdt supporterutstyr under fanzone, men det er lagt til Shop et par andre steder på www.fredrikstadfk.no

---------------------------------------

Etter 1 kommer 2:

Okei. Nå er jeg inne på "Nettutikken". Etter å ha blitt blendet av en reklame for en billig bærbar PC fra Euronics og en klokke med 2gb USB-lagring får jeg følelsen av å ha kommet inn på et prøveprosjekt for en ungdomsbedrift ved Kalnes vgs. Utseende er på ingen måte behagelig å se på. Altså, selve rammen rundt det hele er egentlig ganske bra, men innholdet blir for dårlig. Virtuemart i seg selv er ikke noen dårlig løsning, dog litt utdatert, men det "brukeren" av systemet har lagt inn står ikke i stil med resten.

La meg utdype det litt:

Menyer både over, under og til side for innholdet i nettbutikken har avrunnede kanter. Selve de statiske kategoribildene er presentert med harde, spisse kanter på hvit bakgrunn. Dette gjør at jeg får en følelse av at ting bare flyter rundt på et hvitt ark. Skriftfarge er forsåvidt ikke så dum, for å trekke frem noe positivt. 

En annen ting jeg legger merke til er at selve velkomsten på siden er litt kjedelig. Jeg får presentert kategorier både på "forsiden" og i menyen på venstre side. Med andre ord, ordet "forside" blir litt å overdrive. Her kunne det kanskje vært en hyggelig velkomst med noen uthevede produkter? En presentasjon av årets drakt og "Jeg er med!"-produktene kunne jo vært en tidsriktig "forside" før sesongstart Laughing

---------------------------------------

Reklamen som lå der er fra en av våre annonsører som betaler for å annonser på våre sider. Om vi ikke liker reklamen eller ikke er nok ikke grunn til å ta den bort.

Reklamen gjelder dog forsiden, så den er tatt av Nettbutikken nå.

Se også kategoribilder som er endret på www.aristokraten.no

---------------------------------------

Alle gode ting er 3. Eller?: 

Jeg bestemmer meg nå for å klikke meg litt rundt for å se på produktene. Det første jeg merker er at kategoriene er litt rare. De kunne til fordel, etter min mening, vært inndelt mye smartere. Sånn det er nå, så er det flere kategorier som bare inneholder ett produkt. Som flere har påpekt før meg er også innholdet ofte veldig avvikende fra selve kategoribildet.

Etter å ha surfet litt gjennom produktene som ligger tilgjengelig begynner jeg å lure litt på nettopp dette. Er de tilgjengelig om jeg bestiller i dag? Det står ikke noe om varen er på lager eller ei. Greit nok at "nettbutikken" deler det samme lageret som den fysiske butikken, men dette burde være en smal sak å få til. Enten er varen "Tilgjengelig på lager" eller "Utilgjengelig for øyeblikket. Antatt levering XX uker"

En annen ting jeg reagerer på er at alle produktbildene, med noen få unntak, er svært dårlige. Produktene blir presentert med små bilder av lav kvalitet på de forskjellige kategorisidene. At bildene er små der er nok greit, men kvaliteten gjør i allefall at jeg føler at jeg ser på "B-produkter". Dette gjenspeiler jo ikke virkeligheten. Det er jo flotte produkter vi er stolte av å eie! 

Generelt kan jeg vel egentlig korte det ned til at produktpresentasjonen holder en lav standard, og trenger ett opprykk. Eller toLaughing

---------------------------------------

Produktinformasjon pr produktet vil det bli jobbet mer med ja. Dette er noe for de som driver med butikken til daglig.

Dog er bilder blitt forfinet litt :)

---------------------------------------


Nummer 4:

Det er dags for å legge til ting i handlekurven. Jeg trykker på "FFK Muddy Paste". Den dukker lekkert opp i handlekurven til venstre. So far, so good. Jeg klikker "Vis handlekurv", og jeg får en grei oversikt over hva jeg har valgt å kjøpe. Priser både med og uten mva. Eneste problemet, dog et stort ett, er at "FFK Muddy Paste" koster 99,-. "Nettbutikken" har en minimums bestillingsverdi på 100,-. Jeg får altså ikke kjøpt dette produktet, og jeg føler meg tvunget til å kjøpe mer. Det billigste jeg finner å legge til for å komme over den magiske grensen på 100,- er diverse småartikler til 50,-. Minimums bestillingsverdi er i teorien 149,- dersom man ønsker å kjøpe FFK Boxershorts eller FFK Muddy Paste. Disse produktene kunne til fordel vært priset opp en krone, slik at vi får kjøpt de.

---------------------------------------

Hører hva du sier, men er ikke enig i det du sier. Et sted må det stå en minimums handlesum og denne er satt ned til kr 100 (har tidligere vært høyere).

Kjøp et klistremerke til så er du i mål :)

---------------------------------------

Nummer 5, oppgjørets time:

Det er tid for betaling. Jeg valgte å legge ved den nye FFK-drakta sammen med hårvoksen jeg ønsket meg. Jeg vippet over minimumsbeløpet med god margin, og en "Gå til kassen" knapp dukket opp. Jeg kan nå enten logge inn hvis jeg er registrert fra før, eller jeg kan oppgi fakturainformasjon og bli ny bruker. Jeg velger sistnevnte, og fyller inn det skjemaet spør om. Enkelt og greit egentlig. Bekreftelsen på at kontoen er oppretter kommer riktig nok på engelsk. Jeg kan engelsk!

Igjen trykker jeg på "Gå til kasse", og jeg må nå logge inn med den kontoen jeg nettopp lagde. Det funker fint. Sa jeg fint? Jeg var visst ikke så stødig i engelsk som jeg trodde jeg var. Følgende beskjed dukker opp:

Bildr.no

Jeg aktiverer kontoen, litt småflau, og alt går så mye bedre. 

Jeg sjekker at leveringsadresse er riktig, og det var den. Jeg ser at leveringsmåte er via posten. 79,- koster det. Fint fint. Klikker meg videre til "Betalingsmetode". Her dukker akillesen til netbutikken opp. Man kan ikke betale med kort via kanaler man kjenner godt, og har brukt før. Ingen Bank ID. Dette har nok sine naturlige grunner, da kredittverdigheten til klubben nok er for lav for en slik løsning. 

Problemet her, etter min mening (fortsatt), er at man blir tvunget til å gå gjennom en kanal mange er ukjente med. PayPal funker fint, men det er nok skremmende for mange. I tillegg må man gjennom nok en registrering dersom man ikke er bruker av PayPal fra før. Man oppgir nummeret på det kjære VISA-kortet sitt, og nå er det ikke logoen til banken man kjenner som står oppe i hjørnet, men en ukjent logo det står PayPal på. Nettopp her stopper nok handelen for mange.

Jeg ser at klubben ikke har mange valg her, men ett valg til er det. Det skulle egentlig bare mangle at man kan bestille på oppkrav. Man betaler allerede 79,- i frakt. Legger man til 80,- har man en Norgespakke på det lokale postkontoret som man kan hente. Da betaler man også når man henter varen. I tillegg er sendingen forsikret. En god trygghet for kunden, og noe ikke klubben taper noe som helst på. Dette er noe jeg tror de fleste forventer.

---------------------------------------

Her tar du for deg flere ting, så jeg svarer punktvis:


  • Dette med påloggingen har vært slik at man må bekrefte sin mail for å identifisere at man faktisk er en reell person som bestiller og vi er sikre på at informasjonsmeldinger om ordren (statusmeldinger) kommer frem. Derfor sendes det en bekreftelsesmail som man må klikke på.
    Har gjort om litt nå og implementert en helt ny løsning - såkalt silent innloging. Prøv å se selv. Tror du vil si et det er bedre nå (litt engelsk som skal oversettes, men det kommer)
  • Det er kun PayPal som er betalingsform nå. Den fungerer like godt som andre løsninger. Pga klubbens flotte økonomiske situasjon så er dette eneste vi kan tilby for øyeblikket da DIBS og andre løsninger ikke tar oss inn ennå. DIBS ligger klar og vil bli benyttet når vi har en kortinnløser :)
    Paypal var nok et større problem før enn nå. Du trenger ikke å registrere deg hos dem mer. Bør ikke være noe problem.
  • Du etterlyser oppkrav. Det har vi tidligere hatt, men det er besluttet tatt bort. Bringer ditt ønske videre. Det er nemlig bare å skru på igjen:)

Til slutt:

Supporterutstyr er noe vi alle vil ha. Markedet er stort, og tar man en titt på stadion første hjemmekamp mot Viking så vil dere se mange med supporterutstyr, og altfor mange uten. Er tilgjengeligheten for dårlig? Er nettsidene for dårlige? Er betalingsmulighetene for få? Er åpningstidene i den fysiske butikken for dårlig? Er servicen for dårlig? 

Jeg mener at minst fire av påstandene over er riktige. 

Klubben har valgt å selge supporterutstyret sitt selv. De drifter, for alt jeg vet, både den fysiske butikken og nettbutikken sin selv. Jeg vil tillate meg å ta det steget at jeg sier at "Her taper klubben utrolig mye penger på slett arbeid og dårlig utnyttelse av gode muligheter". Klubben sitter her med et bredt utvalg supporterutstyr til noe jeg antar å være relativt lave innkjøpspriser, men de gjør altfor lite for å selge det til oss.

Det har i mange år kommet både klager, og konstruktiv kritikk, mot nettbutikken og den fysiske butikken. Mange konkrete og gode forslag er gitt av mange, men lite har skjedd. 

---------------------------------------

Takker for tilbakemeldinger. Det er nok litt kompleks å gå inn på hvorfor det er slik det er nå med den fysiske butikken, men kort så har det med økonomi å gjøre og at vi må få kontroll.

Nettbutikken ser du jo på mine svar over at det nytter å komme med forslag ogf tilbakemeldinger:)

---------------------------------------

Mitt forslag:

Bruk det fantastiske domenet dere har: www.aristokraten.no

Lag noe nytt fra bunnen av. En felles side for både fysisk butikk og nettbutikk.

Lag den oversiktig. Ta dere bryet med å ta ordentlige bilder. 

La oss få betale på postkontoret (Postoppkrav)

Det kan bli noen sene kvelder, men det er verdt det.

Vi er tross alt i 2011, og dette er noe vi virkelig Forventer. Med stor, fet F.

 

My 5 cents, Eirik Rafn

---------------------------------------

  • Enn så lenge har vi den løsningen vi har, men både nettbutikk og fysisk butikk bør det selvsagt jobbes med for å optimalisere for klubben
  • Bilder er byttet en del nå og ja - vi skal ha ordentelige bilder
  • Betaling på postkontoret er som nevnt ovenfor mulig. Det må i så fall besluttes å skru på igjen.
  • Er ikke redd for sene kvelder. Tror ingen som kjenner meg vil si det.....
---------------------------------------

 

Takk for mange gode innspill Eirik!

 

 

---------------------------

mvh
Thomas Torjusen
www.fredrikstadfk.no
Arrangementssjef, Mediesjef, Billettansvarlig m.m. i FFK


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f