Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 16 okt 10, 16:55
Endret: 16 okt 10, 20:41
Endret av: Lemmy

Økonomien i norske klubber kommer vel først og fremst av mangel på kompetanse. Mange tidligere fotballspillere ansettes i viktige roller, uten utdanning. Flere styrer består også av folk som ikke har peiling på hvordan en fotballklubb bør drives.

Et eksempel på dette er Viking, som har svidd av 500 000 for å ha Toni Kallio som backup på venstreback i et halvt år. Han ankom vel klubben i august, helt ute av form, og har ennå ikke entret banen.

Enda mer rart blir det jo når de har Christian Landu Landu, et stort talent, som kan bekle den rollen. Riktignok er det ikke hans naturlige posisjon, men som backup ville jeg heller valgt ham enn Kallio.

Samtidig sparker Viking spillerutvikler Roger Nilsen på grunn av skrantende økonomi. Logisk og langsiktig tenkning? Vel, det svaret gir seg vel nesten selv.

En kontrast til dette er Vålerenga! En klubb som gjorde et særdeles modig valg da de valgte å la Martin Andresen fortsette som trener da det stormet som verst. Mediastormen mot Andresen var forsåvidt kurant, og de kunne godt fulgt normen i norsk fotball og hentet en ny trener.

Allikevel turte de å tenke langsiktig, og det bærer frukter nå. Vålerenga forsøker å spille en fotball som er veldig unorsk, og som er til tider morsom å se på. De satser også i stor grad på egne talenter, og disse talentene er faktisk gode nok også.

I dag stiller Vålerenga med to gutter som ikke holder junioralder, Kamer Qaka (95-modell) og Victor Johansen (94-modell), på benken. Dette i en relativt viktig kamp mot Strømsgodset.

Etter hva jeg har fått med meg bruker de to millioner årlig på guttelaget sitt (om dette gjelder hele ungdomsavdelingen eller bare ett årstrinn vet jeg ikke).

Den elendige økonomien i norsk fotball har mange årsaker, men jeg mener at den måten Vålerenga driver på nå virker sunn - både sportslig og økonomisk.

EDIT: Også Shåresh (!) Ahmadi (94-modell) var med i dagens Vålerenga-tropp.

---------------------------

http://twitter.com/banksy8


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340