Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 31 des 09, 11:49

Opprinnelig postet av denialsander

Opprinnelig postet av Willy René

 Vitenskap og rasjonell tankegang er det som for verden til å utvikle seg, trolldom og magi hører hjemme i den sorte middelalder.

Er ikke (helt) uenig. 

...men du verden så mange som faktisk drar nytte av det å "bli frelst", få placebo fremfor ekte medisiner (ved innsoving, homeopati, osv) og tilsvarende.  Vi skal ikke undervurdere kraften i den mentale delen av vårt velbefinnende.  Hvis man har det bra mentalt er det lettere å takle fysiske problemer.

Jeg har selv benyttet meg av homeopati (ved depresjon og angst) og opplevde det svært positivt. Først og fremst fordi en time hos en homeopat ikke varer kun 10 minutter som en time hos en ordinær lege (og det å komme til en psykolog krever jo enten massive akutte problemer eller endeløs venting) og det som skjedde hos homeopaten var at jeg opplevde å bli møtt av en person som lyttet, forstod og ga meg en mental tro på at jeg selv kunne fungere - med litt hjelp. Det å bli møtt som "menneske" (for en klisjé) og ikke bare som "enda en pasient" gjorde meg svært godt.

Og det er mange som finner veien bort fra rusen gjennom det å bli "frelst" - de har fått noe å tro på, en følelse av at noen ser dem, kan hjelpe dem - en form for mental placebo, mye som det jeg opplevde gjennom homeopatien.

Forøvrig har vel svigermora til hu Merrtttha alltid vært litt "annerledes" og således har hun vel ikke kastet seg på bølgen, men endelig har ho fått litt vind i seila og ei bølge som ikke slår over ho men som sender ho i riktig retning... Hvilket er mammon.

Cool

Joda, enig i at Placebo kan hjelpe på visse tilstander, da særlig på psykiske lidelser og en del lidelser av mer diffus art som "litt vondt her og der" osv. Men når den største del av den alternative medisin egentlig ikke har annen virkning enn placebo så overrasker det meg veldig at disse "behandlings"-formene har så stor apell blant folk.

Samtaleterapi osv. skal man selvfølgelig ikke undervurdere, det er vel heller ikke klassifisert som alternativ medisin, men anerkjent som en del av skolemedisinen.

 Når det gjelder den store skare av fremvoksende nye alternative "behandlings"-former så er jeg som nevnt i åpningsinnlegget meget skeptisk og samtidig overrasket over hvor lett det er å lure folk. Selv har jeg fra ungdomsår hatt alvorlige kroniske sykdommer og i fortvilelse for mange år siden forsøkt et par saker, men har man ikke troen så får man heller ingen placeboeffekt. Samtidig må man si at rasjonell tankegang seiret. Det som hadde virkning var medisiner og operasjoner.

VG har i senere tid hatt en artikkelserie gående om alternativ behandling og har avslørt groteske tilfeller av sjarlatanisme og ulovligheter, bl.a. ved hjelp av skjult kamera. Veldig bra det VG har gjort her, å sette søkelyset på en meget tvilsom bransje og samtidig forsøke å vekke folk opp fra den nyreligiøse drømmetilstand som det ser ut som en stadig større del av befolkningen går inn i.

Samtidig har jeg stor forståelse for at alvorlige syke personer i sin fortvilelse forsøker slikt som siste utvei, men det frikjenner ikke "bransjen" for det.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340