Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 20 okt 09, 21:11

Jeg kunne godt tenke meg å åpne en tråd hvor vi kan utveksle erfaringer med spisesteder.

Som en lidelskapelig elsker av mat og vin så forsøker jeg det kunststykke å vekke noen FFK-supporteres interesse, så får vi se om noen gidder å lese eller å svare. Etter å ha skrevet noe lignende på fb-no så har jeg blitt kalt for en snobb, men helt ok det, når man har en lidenskap for god mat og god vin og enkelte synes det er drittfint så helt ok, menjeg forsøker likevel.

For tiden så bygger vi ut huset vårt for å få et større og mer moderne kjøkken hvor jeg kan utføre min hobby på best mulig måte, derfor er vi uten kjøkken et par uker, og må leve på mikromat ala Fjordland og noen besøk på restaurant, eller hva man ville måtte ønske å kalle det. Og i tillegg har undertegnede vært noen uker på sykehus med vannkopper og hjernehinnebetennelse så lysten etter et godt hverdagsmåltid med vin var absolutt tilstede. Sykehusmat er jo egentlig sykehusmat.

Først ut er Fellini på byens nye hotell, hvor Petter Stordalen nettopp har overtatt driften.

Når min kone og jeg møtte opp så ble vi møtt av forferderlig skrål fra vestibylen, noe skrik og jammer som ikke helt behager vår musikkstil, men likevel, vi spurte den hyggelige hovmesteren om det var noe bord ledig. Han svarte at det var det desverre ikke pga en kickoff som var i gang på hotellet, men vi kunne sitte ved et av bordene ved vinduet, og det ville absolutt ikke gå utover vår bestilling at kjøkkenet hadde mye å gjøre med denne kickoff-en.

Sultne var vi og jeg bestilte en Spagettii med kongekrabbe og en lett kremet blåskjellkraft til forrett  til kr. 114.- og en hovedrett Grillet kalv ytrefilet med purreløk, kapers, rødbeter og kalvesaus til kr. 294.-, bare prisen skulle jo tilsi at dette burde være bra, og  ba innstendig om at den måtte stekes "rare", eller rå, og min kone bestilte en medium av samme.

Vente, vente................

Etter 50 minutter så vinket min kone på kelnerdamen, og hun hadde omsider tid til å se til oss etter at hun hadde brukt meget lang tid på en av byens sangfugler og hennes selskap, (det virket som om det var det som var av betjeningens interesse), så spurte jeg om det var vanlig å vente en time på forretten. En av hotellets eiere var også tilstede og hilste vennlig på sangfuglen, jeg må vel kanskje derfor forstå at vi ikke var av særlig interesse for personalet.

Etter noen få minutter kom den hyggelige kelneren tilbake og tok på seg skylden, noe jeg tror ikke var riktig, for at forretten ikke var klar, men desverre, kongekrabbe var det nok slutt på, ja-ja, tenkte jeg, en ålreit beskjed å få etter nær en times venting. Jeg fikk da istedet kamskjell, blåskjell og pastaen. En forrett i seg selv som var så der.

Når hovedrettene omsider dukket opp så hadde jeg bange anelser om den råe ytrefileten av kalv, jeg tenkte nok at den har blitt stående i varmeskapet en stund og rå hadde nok blitt til grå. Jammen hadde jeg rett gett. Min kone overtok min, som var nær den medium hun ønsket og jeg påventet en ny og rå en. Forventningene gikk ikke akkurat i taket når Ellen sa at fileten var som å tygge tau. Når min råe filet ankom så var den faktisk stekt rare, men jeg undres som tidligere, hva slags kvalitet på storfe er det norske restauranter byr på egentlig ? Det var en tyggemotstand som var allt for hard, og smak og saftighet var nærmest ikke tilstede selv om fileten var tilberedt og stekt "rare". Tilbehøret var ok.

Jeg er sikker på at norske spisesteder stort sett bruker kjøtt som ikke har mørningstiden inne, eller kjøper såkalt "B-kvalitet".

At det i tillegg var vanskelig å få betalt hører selvfølgelig med til saken, kelnerdamen var jo selvfølgelig kun opptatt av den lokale kjendis-syngedamen, så vi kunne vel ikke vente noe annet. I stor irritasjon etter en 20 minutters venting så tok jeg kortet og regningen med meg på kjøkkenet å spurte om det var mulig å betale da vi hadde dårlig tid, noe vi også ga besked om når vi ba om regningen.

Da var hovmesteren ganske snart på plass. beklaget og tok i mot betalingen og ba om adressen da han ville om en stund etter at det nye konseptet var klart, å sende meg et gavekort på en middag, for "slik ønsker vi ikke å ha det", og det samtykket jeg i, slik ønsket vi ikke å ha det.

Derfor er det en stor sannsynlighet for at det kommer en oppfølger på denne anmeldelsen senere, får håpe det er med positivt fortegn.

Imens så får man velge det sikre, nemlig Kranbanen, og ikke minst Herr Elgheim på Hvaler, som med sin lidenskap for mat og vin virkelig gjør noe for at kundene skal være fornøyde.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340