Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 08 okt 09, 19:32

Opprinnelig postet av Bob Page

Kan noen forklare meg forskjellen mellom FFK og FFK ASA ?



Her kommer en kortforklaring slik jeg har forstått det:

  • FFK: Står for Fredrikstad Fotballklubb. Dette er en ideell organsisasjon i form av et idrettslag , med de rettigheter og plikter de medfører. Det viktigste slk je ser det er at det i utgangspunktet er en non-profitt organsisasjon hvor et eventuelt overskudddisponeres av idrettslaget. I idrettslaget er det medlemmer - ikke aksjonærer. Ingen medlmmer kan ta ut noe utbytte av et eventuelt overskudd. FFK er et idrettslag på lik linje med foreksempel Gressvik IF, Østsiden IL, Kråkerøy IL osv. Eneste forskjellen på FFK og de nevnte er at FFK er et særidrettslag, mens de andre er fleridrettslag.
  • FFK Sport ASA: Er et kommersielt selskap, med aksjonærer (eiere) - ikke medlemmer. Fredrikstad Fotballklubb er en av aksjonærene. Et raskt googlesøk (som ikke jeg har tid til nå) vil kunne vise hvilke andre aksjonærer FFK sport ASA har. F-B hadde en artikkel om dette for et par uker siden. 
    Ved eventuelle overskudd kan akjsonærene ta ut utbytte/fortjeneste. Dersom selskapet går konkurs, kan akjsonærene risikere å tape alle pengene de har investert.

En kommune kan gi en lånegaranti til en ideell organisasjon som FFK, men ikke et kommersielt selskap som FFK Sport ASA.

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f