Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

geirsand

Knøttespiller
Ble medlem: 11 feb 07
Innlegg: 29

Lagt til: 16 apr 09, 20:43

Opprinnelig postet av A.Scheie

1. Prøv med skryt fremfor kjeft.
2. Ta ansvar for positiv stemning!
3. Kjør på de enkle sangene der folk henger med.

Takk for et godt innlegg og lyspunkt i denne diskusjonen. Ingen skal klare å bli tråkket på av denne posten.

Men jeg savner en mer nyansering sett fra de unge og gale sitt ståsted. Du snakker i stor grad til de unge og fremadstormene som har stort engasjement for å skape bedre stemning. Dine tre punkter over hvordan den store massen skal aktiviseres. Punktene dine følger jeg helt. Men hvordan skal kjernen motiveres til å følge dette. Hvordan skal forholdene legges til rette for at også de unge og ville får større glede og dermed kan bidra med ennå mer engasjement.

Jeg har følgende forslag til den store massen (tatt ut av hodet nå, så bruk det kun som en start og et forslag, ikke skrevet i stein)

4. Aksepter og godta "bråkebøttene".
(Bråkebøttene her i meget god forstand.) Når en person rundt deg synger helsurt for full hals i galt toneleie - ikke snu deg og se rart på og le. Applauder, gi personen kred og annerkjennelse. De som synger høyest og bidrar mest skal ha masse skryt, ikke rare blikk. Det er et norsk fenomen å se rart på de som skiller seg ut og prøver.

5. Gi konstruktiv tilbakemelding og bidra til å kanalisere engasjemtet riktig vei.
Når man blir litt for het i toppen, kan det faktisk være fordi man virkelig vil at laget skal vinne. Skyt ikke alltid ned handlingen, men se på intensjonen bak og veiled til at energien blir brukt innenfor oppsatte rammer.

6. Gi rom for å være opprørsk og annerledes
Så lenge ikke lover og regler blir brutt, er det faktisk helt greit å rope høyere, kle seg annerledes og skille seg ut fra mengden. Du skal ikke bare akseptere det, men gi rom til det. Dersom oppsatte lover og regler alle er enige om krysses, skal det selvsagt slås ned på uansett hvem som er gjerningsperson. Men for all del - alle må få rom.

 

Til de unge og fremadstormende:

A.Scheie har nok rett i det meste han skriver, uansett hvor kjipt det er. Dere vil tjene ufattelig mye mer på å spille med åpne kort, ikke rakke ned, men heller gå i dialog. Er det noe som oppleves som urettferdig, 1. gå sammen flere personer, 2. beskriv situasjonen, 3 fortell hvordan dere ønsker det skal være og 4. det vil påvirke både dere og de andre.

Kanskje kjedelig, men jeg garanterer at det dere får mer som dere vil på denne måten.

 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340