Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 16 apr 09, 19:27

Debatten om supporterkultur herjer nok en gang her på forumet. Nok en gang leser jeg om hvor dårlig trøkk det er blitt på stadion. Og ja, jeg er helt enig enig! Men nok en gang ender diskusjonen opp i krangling om hvem som gjør flest feil, fremfor å være konstruktive.
Dette innlegget er et altfor langt innlegg som jeg har tenkt på å skrive siden i fjor høst. Les det dere som gidder, det er i hvert fall konstruktivt ment.


Selv er jeg en fast tribunesliter, noe jeg har vært siden året jeg så vidt kunne gå.  Jeg er ingen Ultra, jeg og kan nok mer om psykologi og pedagogikk enn jeg kan om supporterkultur. Jeg er ingen syngende supporter (med unntak av de 5-7 bortekampene jeg drar på), men fra min plass på Gjensidige-tribunen er jeg med på ropene de gangene vi blir involvert.

Jeg ønsker ikke kaste meg inn i noen debatt om hva som er god supporterkultur, ultras, casuals, "Tantehaugen", Zoran, utestengelser - you name it. Hele den diskusjonen synes jeg blir litt tullete. Jeg føler at energien blir brukt på å krangle om hvem som er verst, dårligst og tettest, fremfor å være konstruktive. Jeg har ikke noe imot verken Ultras eller tanter, BRH eller indianere. Men mitt utgangspunkt er at om man drar på FFK-kamp så er det fordi man har en viss interesse av FFK. Og da må det være et eller annet potensial (stort eller lite) til å kunne bidra med synging - det hele handler om å motivere folk!

De aller fleste som er på stadion ønsker best mulig stemning. Jeg gir virkelig ære til dere som orker å holde trykket oppe hele kampen. I en optimal verden ville det kanskje vært 11000 ivrig syngende supportere på stadion. Men det er ikke virkeligheten og heller ikke realistisk. Men tenk om vi i hvert fall kunne klart å fylle i det minste dagens PH-felt med syngende supportere like ivrige som BRH og RHE. Da ville det vært bra trøkk på stadion da. Det er bare et problem: Det er ikke realistisk - i alle fall ikke på kort siktt.

I en liten by som Fredrikstad er det mange typer supportere og tilskuere. Vi har syngende supportere, ikke-syngende supportere, familier, unger, tenåringer, supportere som velger å betale for dyre sesongkort på langsidene (husk at disse også må fylles opp), frivillige og vakter, VIPer som nyter sin middag og som sørger for penger til drift og spillerkjøp og folk som kommer gratis inn fordi de er med på å lage (forhåpentligvis) nye toppspillere. Spekteret er stort. Det  er realiteten. Men skal stemningen på stadion skal være "elektrisk", må man engasjere flest mulig av de som er på kamp. Uten mengden blir det ikke trykk! Det er også realiteten! Se i Stjernehallen, 26 ivrige bevere er ikke nok.


Til dere i BRH og RHE m.fl. vil jeg si følgende: Jeg er virkelig imponert over engasjementet deres og at dere klarer å holde trykket en hel kamp. Supert! Men samtidig mener jeg at dere bommer på ett viktig punkt, nemlig å forholde seg til realitetene. Det er helt greit om dere mener at de som ikke synger er idioter, indianere, forbanna snyltere osv. Som tilhenger av demokratiet skal jeg faktisk forsvare deres rett til å mene det. Men la meg si det helt klart: Hvis målet deres virkelig er å skape best mulig stemning på stadion, så må dere svelge noen kameler. Sagt med andre ord: Dere skaper ikke mer engasjement blant "øvrigheten" ved å fortelle dem hvor tette dem er som ikke synger. Menneskesinnet er nå engang konstruert slik at når folk blir provoserte og irriterte så slår "trassalderen" inn igjen. Konsekvens: Fremfor å delta på mange av sangene, velger folk å delta på noen få i stedet. Resultat: Laber stemning på stadion og mindre støtte til spillerne. Mitt konstruktive forslag følgende:

1. Prøv med skryt fremfor kjeft. 90% av alle mennesker står på mye mer når de får skryt enn når de får kjeft. Det blir ofte hevdet at det skal 5-6 positive kommentarer for å veie opp for en negativ. Gi masse positiv feedback når "øvrigheten" faktisk presterer. Motiver dem til å bli med igjen.
2. Ta ansvar for positiv stemning! Er det sanger skaper negative reaksjoner blant mange av "tantene", dropp dem (eks: øl, fotball og kvinner). Selv om både dere og jeg synes at sangene er helt greie, bør dere svelge slike kameler hvis målet virkelig er å skape stemning.
3. Kjør på de enkle sangene der folk henger med. Innvolver langsidene oftere. Få i gang 2-4 sanger som det er mulig for langsidene å svare på. Ikke bare "røde og hvite" er de beste en gang i hver omgang. Hvor er det for eksempel blitt av Johnny Cash? Og ikke gi opp om det blir dårlig respons første gang!

Jeg vet at forslagene mine sikkert vil være et skritt tilbake for dere som brenner litt ekstra for den syngende supporterkulturen. Men dersom dere ønsker best mulig trøkk på stadion, tror jeg det er veien å gå. Så får man heller tåle å bli kalt "Tantehaugen" av andre Ultras.


Til FFK vil jeg si dette: Vær så snill å gjøre noe med billetter og billettpriser. Prisene må differensieres på en helt annen måte. Å betale i dyre dommer for et sete på langsiden nede ved cornerflagget er ikke et alternativ for familier som kan slippe unna med det halve på bedre plasser andre steder - til tross for at man må stå. Høyere priser på de beste plassene og lavere priser på de dårligste. Sørg for bedre rabattordninger for familier og barn. På den måten vil dere unngå mye frustrasjon blant de ivrige på PH-feltet, det blir færre indianere og tanter, og det blir lettere å kreve at de på PH-feltet synger. Og når PH-feltet er "i slag", da blir også resten av stadion "i slag".
Samtidig vil dere også få flere folk på kamp. Tror jeg i hvert fall.

Håper ikke jeg har tråkket noen på tærne, da dette har vært utelukkende konstruktivt ment. Hvis det skulle bli noen diskusjon ut av dette, håper jeg kan fokusere på hvordan stadiontrøkket kan bli bedre, fremfor å krangle om alt som er negativt.

Sportslig hilsen!

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340