Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 27 jun 08, 14:27

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Opprinnelig postet av Lemmy

Jeg tror man må begynne tidlig med litt fysisk trening, så barn har et godt kondisjonsmessig utgangspunkt.

Det er ikke å anbefale å trene styrke og utholdenhet før i 8-9 års alderen. Etter 14-15 er det ikke noen vits å begynne. Da er det for sent.

Tenker ikke først og fremst på at man skal jage 6-7åringer ut i skogen for å løpe mange kilometer, det er det ingen som helst vitsen i.

Jeg tenker mer på motoriske øvelser, balanse, koordinasjon- men også at man i tidlig alder venner seg til å løpe mye på treninger(gjerne i form av leker hvor det stilles krav om høy aktivitet og løping). I land som Kroatia, Serbia, Bosnia ol. er noe av det første guttene lærer seg i 6årsalderen løpe- og pusteteknikker som de får bruk for senere.. Når de lærer seg slike basisferdigheter tidlig, blir det mer tid til teknikk i "den tekniske gullalderen- 9-14 år".

Jan Erik Audsen har gjennom FFK Mini-college tidlig trent opp barnas motoriske ferdigheter, gjennom å løpe i stiger, løpe slalom osv. Trener man tidlig opp disse evnene, kan man som jeg nevner tidligere bruke mer av perioden 9- 14 år på å terpe teknikk. Terpe, terpe og atter terpe.

Og til bjorn: helt enig med det du skriver ang. foreldre som er trenere. Klubbene bør fra tidlig alder være obs på at det finnes trenere som ikke har peiling i det hele tatt, og at det ødelegger mye av barnas utvikling. Det er ikke bare i ungdomstiden man får bruk for kompetente trenere- for da får de gode det på by- og kretslag. Men allerede i 7årsalderen bør det settes inn kompetente trenere som har peiling både på åssen han skal videreutvikle de gode, åssen han skal få de halvgode til å bli blandt de gode og også hvilken linje han skal legge seg på i forhold til oppførsel..

---------------------------

If Everton were playing at the bottom of the garden, I`d pull the curtains.
-Bill Shankley-


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340