Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

drazyc

Bedriftsspiller
Ble medlem: 01 jun 08
Innlegg: 5

Lagt til: 02 jun 08, 15:28
Opprinnelig postet av Asgeir


Jeg forholder meg ikke til det Stabæk du refererer til. Jeg forholder meg til det Stabæk jeg så igår. Til kampen igår, som jo er det vi snakker om: Å si at Stabæk "primært bygger opp spillet bakfra" er like meningsløst som å si at "for å få mål må ballen over mållinja". Selvfølgelig er alle angrep bygd opp bakfra i forståelsen "ballen beveger seg framover på banen". Det du mener er at Stabæk vanligvis bygger opp spillet mot motstander i balanse. Jmf gårsdagens kamp er dette rett og slett feil. Se scoringene en gang til, så skal du se at motstander var meget langt fra i balanse. Og ballbesittelse kan ingen påstå at Stabæk satsa på igår. Ikke engang du. Jeg er ikke interessert i din subjektive mening om Stabæks generelle spillestil, det jeg er interessert i er det som skjedde i gårsdagens kamp.

En stikker i bakrom er ikke nødvendigvis en kontring, som du sier, men i dette tilfellet var det akkurat det det var. Å påstå noe annet anser jeg som et håpløst forsøk på å "bevise" at Stabæk spiller god fotball på alle måter bortsett fra det å score mål.

Jeg tror du bommer litt når du lar "langpasningen" være en del av Drillos fotballkonsept. Motoren i Drillos opplegg var å utnytte ballvinning høyt i banen, og eventuelt også ball-gjenvinning. For å utnytte dårlige defensiv balanse hos motstander. Akkurat det gjorde Stabæk til punkt og prikke igår, og vant kampen på det. Sånn sett spiller Stabæk perfekt Drillo-fotball. Og jeg applauderer Stabæks gjennomføring av samme taktikk. Den sto som en påle. Og det er derfor jeg, med samme spill fra Stabæks side, holder Stabæk som soleklar favoritt til seriegullet.

Men å påstå at Stabæk slo FFK vha "ballbesittelse", "bygge opp spillet bakfra" og "sitt eget spill" i gårsdagens kamp faller på sin egen urimelighet, fra et forholdsvist nøytralt ståsted. Jeg tror du må lete lenge etter folk med greie på fotball som gir deg medhold i det der.

Greit nok at Stabæk ligger på toppen, vinner med mange mål osv; Jeg er fremdeles i min rett til å karakterisere Stabæk som kynisk og defensivt i gårsdagens kamp.


Jeg synes denne debatten er temmelig håpløs. Alt for mange tror fotball dreier seg om enten å spille Drillo-fotball eller ikke. Så straks man utnytter motstanderens ubalanse, så spiller man kynisk Drillo-fotball. Hvis man imidlertid bruker 30 trekk for å etablere et angrep så spiller man god og underholdende fotball. Vel, lite er så kjedelig som å se alt for ballbesittende fotball. For meg er god fotball noe som inneholder at lagene på banen er flinke i alle faser av spillet. Med tanke på hvor mange mål som scores når motstanderen er i ubalanse, er det ikke rart at de beste lagene er nødt til å være flinke i kontringsfasen. Men jeg tror at du begår en stor feil hvis du tror at dagens serieleder kun befinner seg der de er fordi de er gode i kontringsfasen. Stabæk er per dags dato Norges beste lag fordi de samlet behersker alle spillets faser på best måte. De er godt organisert på banen med et robust forsvar, har Norges definitivt mest utspekulerte angrepsspill, og har en veldig god og variert spillersammensetning som gjør at det er ulike kvaliteter på banen til enhver tid som utfyller hverandre.

Ut ifra det du sier over om Stabæks evne til angrep mot etablert forsvar kan du umulig ha sett Stabæk overkjøre Lyn på deres egen hjemmebane der hele Lyn-laget omtrent stod innenfor egen 16-meter og forsvarte seg i store deler av kampen. Det å uttale seg i en såpass nedlatende tone som du gjør overfor Tippeligaens beste lag for øyeblikket, kun basert på én fotballkamp, er mildt sagt svak analyse. Igår var Stabæk dødelig effektive og fikk mål på sin første store målsjanse. Da er det taktisk klokt og fotballfaglig korrekt å passe på at eget lag er balansert til enhver tid. Det er nettopp dette Stabæk gjorde, og resultatet ble et FFK-lag som knapt produserte en eneste stor målsjanse i hele kampen mens Stabæk drepte kampen på kontringer. Hvis du tar en titt på Brann-Molde i reprise kan du se et eksempel på et Brann-lag som gjorde det helt motsatte etter å ha vært i front med 2 mål på hjemmebane. Du kan kanskje påstå at for en nøytral tilskuer var det morsomt med mange målsjanser (og det er jo alltid gøy når Brann taper), men jeg blir iallfall mer imponert av å se lag som spiller mer med hodet.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f