Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 04 feb 08, 14:05

Er blaffet av femgang og optimisme over allerede? Det som startet med ansettelsen av Knut Torbjørn Eggen for noen år siden og så langt har gitt cupgull, ny stadion, og at flere av Tippeligaens beste spillere har valgt FFK fremfor å bli i større klubber. Er det over allerede? Det ser jammen sånn ut. Skuffende. Høyst skuffende. Jeg både håpet og trodde at det skulle vare lenger. Jeg var faktisk så sikker at jeg har påstått at jeg visste at det ville komme til å gå bra med FFK en stund framover. Nå er jeg ikke sikker lenger. Det så bare så veldig bra ut en stund, jeg ble helt revet med.

I mine (politisk ukorrekte) øyne er FFK en av de klubbene som trenger en meget sterk og kompetent leder, en som er myndig inntil det autoritære. En som har visjoner utover nabokrangling, og som evner å gjennomføre sine visjoner. Slike folk vokser ikke på trær (i motsetning til oss andre...). Eller bedre sagt; det er få av dem. Knut Torbjørn Eggen var i stand til å fylle en slik rolle, når han bare ble gitt muligheten og midlene. Hans tid i FFK er historie. Morgan Andersen er en annen. Det ble kanskje for mye å ha de to i klubben samtidig, men jeg tror også at dette er de to store ledere vi skal komme til å få se i FFK i løpet av det første halve århundret etter skuddet til Ahlsen. Eggen jr løftet FFK opp av gjørma, Andersen var i ferd med å re-etablere FFK som et topplag i norsk fotball.

Men den gang ei. Personlig har jeg ingen tro på at Morgan Andersen kommer tilbake. Rettsprinsipper meg her og der, mannen er allerede dømt i landets viktigste domstol - pressen - og vil nok aldri bli fullt ut renvasket eller kunne komme tilbake som direktør for FFK uansett hva den mer formelle rettsavgjørelsen måtte bli. Blir han frikjent på alle punkter der så går det høyst to uker før det igjen kommer fram ett eller annet dritt som undergraver all mannens troverdighet på nytt. Sant eller ikke sant vil ikke ha noe å si. Det har ikke det når tilstrekkelig mange ønsker å tro stygt om mannen, da tror de hva de vil uansett. Så langt jeg kan spå er Morgan Andersen ferdig i FFK, selv om jeg inderlig håper jeg tar feil.

Etter Morgan kommer det ingen. Ingen med samme visjoner, med samme evne til å løfte blikket utover Torp og Rolvsøy og Lisleby og Slevik. Utover en forlengst utdødd debatt om hvor nye FFK-stadion skal ligge. Nå er det bare plass til folk som tar parti i disse folkelige, lokale debattene, og så blir man gående i årevis og krangle om ting som utenfra ser ut som de mest idiotiske bagateller.

Fredrikstad er ikke united - samlet. Her er ikke poenget å stå sammen om noe. Poenget er derimot å støtte Høili i kampen mot Brynildsen eller omvendt. Poenget er å få fjernet folk som Morgan for enhver pris, ettersom han er litt for stor (les; dyktig) for klubben og byen. Poenget er å fortsette å krangle om nye FFK Stadion heller burde ha ligget et annet sted, og derfor burde diskuteres flyttet. Fremfor alt er poenget å slå Rolvsøy og Lisleby i cupen, og i treningskamper. I stedet for å stå samlet om å oppnå store mål er det bedre å gruppere seg slik at de ulike gruppene kan gi hverandre skylda for at suksess uteblir. For det blir den, og på begge sider av gjerdet vil man mene at det er de andres feil. På sett og vis er det den eneste måten å gjøre alle til lags.

Dette er Fredrikstad på sitt verste. Uten Morgan Andersen (eller en annen leder av hans kaliber, hvem nå det skulle vært) tilbake i sjefsstolen er det bare å finne fram langstøvlene igjen. Dette bærer strake veien ned i gjørma, stedet for alle amatørlag som ikke klarer å heve seg over lokale, interne krangler. Lag som ikke synes det er nok å vinne. Man må vinne på den rette måten, nemlig. Samtidig som alt er bedre enn å vinne på feil måte (nemlig slik ens lokale fiender ønsker det). Kompromisset her heter 2. divisjon. Det er bare å venne seg til det.

---------------------------

Har man sagt a,
har man sagt a.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340