Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 25 sep 07, 18:51
Opprinnelig postet av Morgaine

Som vanlig sto vi litt unna PH og sang så godt vi kunne hele kampen. Hes i dag. Bare sånn at dere skjønner at tante - juletrær også synger.

Det kom en fra sanggruppa bortover til "vår" del av tribunen og oppfordret oss til å synge. Og da begynte jeg å tenke på hvordan blir vi oppfordret til å synge? Det går mye på å lage dårlig samvittighet, ikke vær så slappe osv.

Dette er et problem alle organisasjoner har. Hvordan aktivisere medlemmene? Fagforeninger, partier, idrettslag, skolemusikken osv. Alle sliter med det samme problemet. Hvordan få folk til å stille opp? Det å synge på kamp er akkurat det samme. Min erfaring er at den eneste måten som nytter i lengden er å være positiv. Alltid ha et tilbud, alltid oppfordre på en blid og hyggelig måte, være inkluderende og rose den innsatsen som blir gjort.

Man blir jævlig sliten og trøtt av og til. Så at en har lyst til å skjelle ut "sløvingene" for alt mulig er helt naturlig. Aberet er at det bare ikke fører fram. Dessverre.

Hvis noen her inne har en universalløsning på dette problemet, noe som får folk til alltid å gjøre som ledelsen vil på en entusiastisk, måte kommer til å bli rik.

Jeg tror vi bare må prøve ut forskjellige løsninger og se hva som fungerer best. Ulempen er at noe som fungerte godt på en stadion og en kamp viser seg å falle i fisk på neste kamp.

Neste bortekamp jeg skal på er mot Odd. Er kanskje flere som drar dit enn til Kristiansand? Hva med å dele sanggruppa i to  og plassere dem på hver sin halvdel. Klarer de å dra med seg de som havner i mellom sanggruppene bedre da?

Personlig har jeg kommet til det at hva andre supportergrupper måtte mene om oss, driter jeg fullstendig i. Er ikke meninga at de forskjellige laga skal ha vært sitt særpreg - ikke være kloninger av hverandre? Hvor er moroa da? Vi er fra Fredrikstad, ikke fra Oslo, Bergen eller Trondheim. Å dra opp Morganbanneret syntes jeg var morsomt siden det er en torn i øyet på Klanen. OK, de ler av oss. Men vi viste dem at det driter vi i. De klarer ikke å kue oss. På NRK i dag er det sagt flere ganger at det Klanen sang var sjikane av Morgan. Er det greitt å få et slikt stempel på seg? Ikke at Klanen bryr seg, men allikevel.

Vi får bare stå på og fortsette synginga og håpe laget gir oss noe å synge for mot RBK.

Glimrende innlegg Morgaine. Jeg og de i mitt følge satt også på "kaffedrikkendedrittslengendeikkeffkstøttende-feltet", og vi sang som bare det når vi ønsket det, og det var ganske ofte. Jeg synes det er morsomt å synge og støtte laget når jeg ønsker det. Etterhvert så kom det en forsanger bort til det mere glisne feltet våres også, en negativ og kjeftende fyr av en brøleape, for å trekke opp stemningen. Jeg sang mye mer før forsangeren kom og begynte å skrike simple kommandoer om å synge mer, høyere gang på gang. Han kom aldri med kommentarer om at det var bra, og han sang aldri selv, kun negativ feedback hele veien. Da har en forsanger bommet totalt. Jeg synes forsangeren bør vise vei med å synge selv slik at det er lettere å henge seg på.

Slik det endte opp med vår forsanger var at bare de som var i fokuset til forsanger sang innimellom. Alle tenkte at "yes, nå fikk vi litt fri" når han vendte seg bort fra dem; "nå kan vi slappe litt av uten å få kjeft".

Man bør ha et ønske om å ville synge selv. Derfor er det viktig å jobbe med hvordan vi kan øke den lysten. Det nytter ikke å leke befal heller. Jeg sier ikke at det er lett, men det er slik det er, gode kulturer kommer ikke av seg selv, ei heller kan vi piske fram en...


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340