Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 06 sep 07, 19:18
Endret: 06 sep 07, 19:22
Opprinnelig postet av Per Egil
Tja, å betegne Burberry som vanlige klær for en supporter er vel en sannhet med modifikasjoner. Fra å være et ordinært klesemerke fra midten av 1800-tallet og over hundre år fram i tid, ble det tidlig på 1970-tallet adoptert av engelske hooligans. Etter at britisk politi utover på 60-tallet ble oppmerksomme på fenomenet fotballrelatert vold, ble det viktig for disse supporterne å kle seg slik at de ikke tiltrakk seg oppmerksomhet fra politiet. For å gjenkjenne andre og rivaliserende grupper var derimot en viss grad av uniformering viktig, og slik kom det til at noen dyre designermerker ble standard for det som etter hvert har blitt kjent som casuals. Burberry var et av disse, nevnte Henri Lloyd et annet. I 2005 innledet South Wales noe de kalte Operation Burberry for å få bukt med problemet med fotballvold. Burberrys svar var at Burberry is now synonymous with Chavs and thugs.

Jeg kjenner ikke fransk fotball så godt som jeg regner med at du gjør, men jeg hadde sesongkort på Stade Mousson i Montpellier det året jeg bodde der. Paris Saint Germain er så vidt jeg vet den klubben i Frankrike som har hatt størst problemer med casuals. Tidligere Commande Pirate, nå mere Casuals Paris og Boulogne Kop, har vært innblandet i flere voldelige episoder opp gjennom årene, noe som toppet seg da en PSG-supporter ble drept av fransk politi i november i fjor etter at  PSG-fans hadde angrepet supportere fra Hapoel Tel-Aviv utenfor Parc des Princes. Angrepet ble betegnet som rasistisk motivert. Casuals Paris og Boulogne Kop er åpent høyreradikale, det har vært vanlig å vise nazi-hilsen og synge sanger med rasitisk innhold på PSG-kamper. Så ja, det stemmer nok at det er mange PSG-supportere som ikke går på kamp i drakt og skjerf.

Første punktet. Chavs er litt som det amerikanske uttrykket white trash. Selv om uttrykket er negativt ladet er det ingen tvil om at det finnes utrolig mange chavs som er interessert i fotball og går på fotballkamper. Den klassiske chaven har burberry caps...

Andre punktet. Det der er litt for generaliserende synes jeg. De aller fleste PSG supporterne er fredelige og ville ikke drømme om å angripe andre. Men, som du sier, finnes de, og problemet er stort, kanskje størst i Vest-Europa, og problemene drepte PSGs nest største supporterklubb Tigris Mystic (som også
var den beste) som hadde 900 medlemmer delvis pga at de ble angrepet av andre PSG supporterklubber.  Men det er ikke en stor del som holder på med det. Boulougne Boys `85 er ikke synonymt med casuals. Det finnes utrolig mange gode supportere fra BB85 og de er PSGs største supporterklubb (det finnes utallige av de, store og små). Men BB85 står på det som kalles Boulougne Kop, som du sikkert har fått med deg.
På den tribunen står også Casuals Firm, 50 personer som bare er casuals. I BB85 finnes det en gruppe man referer til som R1 (seksjonen de står på), som er rasister som du nevner. De er 4-500 og har en del hooligans. Det finnes en annen gruppe på andre siden av stadion (ca 100 medlemmer) som også er ivrige casuals, men man kan ikke si at majoriteten er casuals, ikke engang en betydelig del. 90 % av de 
som går på kamp er alltid fredelig. Og de liker ikke "juletrær" noe særlig..

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340