Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 29 aug 07, 19:04
Endret: 29 aug 07, 19:12
Opprinnelig postet av T.Olsen
I dag har jeg hørt rykter om at det skal komme `klanen`medlemmer til Fredrikstad for å sloss mot Hammarbyfansen.

Tvilsomt. Først og fremst vil Hammarbyfansen være samlet i større eller mindre grad på Lyst & Glede på brygga. Om forhåndsrapportene stemmer blir de en 400-500 mann. Ingen casuals-grupperinger i Norge er så store at de ville tørre å angripe en slik gjeng. I tillegg vil det nok være et stort oppbud av politi og sikkerhetsvakter på brygga og i området rundt stadion.

Bajen arrangerer fotballvorspiel på Scuba Bar på Grünerløkka i Oslo før kampen i morgen. Dette vil nok være et mer naturlig sted om casuals fra Norge har planer om å et angrep. Her vil de være på hjemmebane, og svenskene vil være færre.

Videre er det ikke noen tradisjon i disse miljøene å gå til umotivert angrep midt i sentrum av byer. De mest omtalte oppgjørene den siste tiden, som bråket i Mjøndalen og forrige helgs oppgjør i Kristiansand har vært avtalte oppgjør på avsidesliggende steder. Det kan godt tenkes at casuals fra Oslo og Stockholm har avtalt å møtes for å sloss, men det vil nok ikke skje midt i byen.

Så vidt jeg vet har det aldri tidligere vært bråk mellom Vålerenga og Hammarby-tilhengere, men ca 30 stk fra en casuals-gruppering (eller et firma som de liker å kalle det selv) som heter Isko Boys ble anholdt før Vålerengas hjemmekamp mot Hammarby i Royal League i fjor. Isko Boys er en gruppe som har vokst ut av det gamle Apeberget og miljøet rundt Vålerenga.

Om det virkelig skulle vise seg at det kommer folk med tilknytning til Vålerenga til Fredrikstad i morgen vil de nok uansett ikke kunne betegnes som klansmedlemmer. Klanstyret har gjort en kjempejobb med å luke ut og ekskludere bråkmakere. Før åpningskampen i år borte mot Tromsø lovet VIF og Klanen amnesti  til ekskluderte casuals om det ikke ble bråk i Tromsø. Bråk ble det, og tilbudet om amnesti ble trukket tilbake.

Konklusjonen er at jeg tror vi har minimalt å frykte. Hammarby-fansen vi møtte i Stockholm var topp folk, og om noen skulle være så tjukke i huet at de går til umotivert angrep på en svenske som sitter på brygga og drikker pils skal jeg personlig forsvare ham.

EDIT: Vålerenga spiller hjemmekamp mot Ekranas i morgen.

Opprinnelig postet av T.Olsen
Krysser fingrene for et voldsfritt arrangement og tre poeng

Helt enig. Men jeg håper på avansement og ikke tre poeng.

---------------------------

Ære være Plankebyen


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340