Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

Finn Malmgrens

Bedriftsspiller
Ble medlem: 06 aug 07
Innlegg: 5

Lagt til: 08 aug 07, 18:30
Opprinnelig postet av Plankebærær

Til dere som er fra Sverige, hvor mange Hammarbyfans tror dere kommer til kampen?

Også håper jeg at så mange så mulig stiller opp på Råsunda

Jag tror tyvärr det blir färre åskådare på Råsunda än på en vanlig allsvensk match. Bajare (de som håller på Hammarby) är huvudsakligen hemmahörande i södra Stockholm. Hemmaarenan heter Söderstadion och ligger strax söder om innerstaden. 

Råsunda däremot ligger i ett område i norra Stockholm som heter Solna. Det är fiendeterritorium för en bajare. Där bor AIKare. Bajare gillar inte AIKare och vill inte äta eller dricka på de pubar som besöks av AIKare. Råsunda är också AIKs hemmaarena. På grund av att Söderstadion är ganska litet (maxkapacitet tror jag numera 15.500) och gammalt utan moderna säkerhetsanordningar tvingas Hammarby emellertid spela sk högriskmatcher, derbyn och internationella matcher  på Råsunda. Många bajare vägrar gå på matcherna som spelas på Råsunda varför publiken på de internationella matcher som bajen spelat hittills har varit liten. Derbyna kan ju dra runt 30.000 åskådare men i ärlighetens namn tror jag flertalet i publiken på Råsundaderbyna supportrar till de andra stockholmsklubbarna (AIK eller Djurgården). Bajarna stannar hemma och dricker öl på Södermalm. Jag tror på max 10.000 mot Fredrikstad.

Om hemmamatchen går bra kommer det säkert åka en del bajare till Fredrikstad. Kanske runt 1.000. Eventuellt fler.

Oavsett publikens storlek kommer det vara bra drag på de som kommer. Bajare ser alltid till att skapa stämning oavsett förhållandena. 


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340