Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 08 jun 07, 00:19

Opprinnelig postet av Asgeir
masse om Tarik, økonomi, diskusjonstemaer m.m

Det er skummelt å kritisere et fagområde, særlig hvis man bruker litt brede betegnelser og ikke selv kjenner fagområdet veldig godt. Jeg tror nok Holters demonstrerer et langt mer inngående kjennskap til hvordan økonomer pr. se tenker. Det er nok også ganske sjeldent at et helt fagfelt er preget av grove forenklinger og sneversynthet om en bare ser nærmere etter.

Likevel, om det fagkritiske kanskje ikke treffer helt innertier, så gir Asgeir uttrykk for et verdisyn her som jeg har sansen for. Som FFK-fans burde vi være opptatt av det sportslige, ikke av spekulasjoner om økonomi og investeringer. Vi burde hegne om våre lokale spillere som vi kan identifisere oss med og som i sannhet spiller hjemmekamper på Fredrikstad Stadion. Vi bør heie på FFK fordi det er klubben i våre hjerter og ikke fordi vi hyller et investeringsselskaps muligheter til å gjøre vellykkede investeringer. I tillegg til det er penger alene ikke nok til å erstatte Tarik. Vi får ikke hvem som helst til Fredrikstad, og hvem som helst vil ikke ta Tariks plass i våre fotballhjerter. Det finnes ting her i verden penger ikke kan kjøpe, og fotballen er full av dem.

Som jeg ser det har Asgeir helt klart noen gode poenger - økonomers tankegang til siden.

Men det er også sant som andre har påpekt at Tarik kommer til å forsvinne fra FFK uansett, det er mest et spørsmål om tid. Så jeg synes selv det er interessant nok å forberede tanken på at Tarik drar, og spekulere i hva FFK bør gjøre da. Klubben kan ikke bare slippe en slik spiller uten å forsøke å fylle hullet etter ham. Det er dessuten spennende hvor mye noen er villige til å gi for Tarik, ettersom vi kanskje snakker om et halvt årsbudsjett for FFK. I så fall endres premissene for hva slags spillere FFK kan vurdere å hente. Mange av diskusjonene omkring mulige spillere dreier seg om hva som er realistisk eller ikke. Et salg av Tarik vil helt klart endre kriteriene for hva som er realistisk. Tariks økonomiske verdi er interessant også for ikke-økonomer. Kan man by f.eks. ti millioner for en spiller som får femårskontrakt med to mill i årslønn, så er det plutselig mange spillere som kan være interesserte i FFK som ikke har vært det tidligere. Hvor mange sekunder tror du LSK og Kasey Wehrman ville ha grublet på et slikt tilbud?

Det er ikke bare klubber på FFKs nivå som sliter med det dilemmaet at straks en spiller viser positive takter så tvinges man til å forholde seg til et eventuelt salg. Slik er det selv på de høyeste nivåer. Vi må bare forholde oss til det.

---------------------------

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340