Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 04 feb 07, 20:28
Endret: 04 feb 07, 20:31

Opprinnelig postet av Holters

At en gjeng amøber  ledet klubben under tiden vår i 2. divisjon gjorde det mulig for Eggen å tilegne seg altfor mye makt, er hevet over enhver tvil.  

Tillat meg å bli litt akademisk et øyeblikk. Sosiologer elsker å diskutere hva `makt` egentlig betyr. Det er skrevet talløse bøker om temaet, jeg skal ikke gå inn på de her. Men en av de mer lettfattlige og innflytelsesrike teoriene sier det så enkelt som at `makt er kunnskap`. Følger man den tanken kan man si at i stedet for å tilegne seg makt, har Eggen tilført kunnskap. Han har kommet med forslag til visse endringer i klubben basert på kunnskap om hvordan man skaper en godt lag. Og fordi solid kunnskap ofte virker overbevisende, fikk Eggen en dertil betydelig innflytelse.

Som jeg ser det jobber Eggen (både sr og jr) etter en filosofi som setter fotballen og det sportslige i fokus. Det laget krever for å bli et godt lag må resten av klubben innrette seg etter. Mange andre i fotball-Norge synes å sette klubben, dens organisasjon, verdier og holdninger i førersetet, og så kommer det sportslige i annen rekke. Som om klubben først og fremst må være basert på sunne og demokratiske verdier, og hvis man i tillegg oppnår suksess så er det nærmest en bonus. Et eksempel på dette er FFK som for noen år siden kastet Axel Kolle på dør etter en øl på byen. En voksen prat burde vært nok her, men i stedet satt FFK avholdsmoralen høyest, og det sportslige måtte lide. Det er ikke for å predike alkoholliberalisme, men her hadde man feil fokus. På den måten når man ikke sportlige resultater.

Det er bare bra at klubber har visse verdier, idrett skal helst handle om en sunn kropp i et sunt legeme (eller var det omvendt?). Likeledes må en klubb ha en organisasjon som ikke er alt altfor personavhengig, men som tåler utskftinger uten å gå opp i limingen. Men jeg håper og tror at Eggen har lykkes i å influere klubbmiljøet i retning av å ha et mer målrettet sportslig fokus, og ha det i sentrum for alle valg man gjør, i stedet for å prøve å være landets mest moderne og velorganiserte avholdsforening (som også driver med fotball og kakelotterier).


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340