Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 16 okt 06, 04:27
Endret: 16 okt 06, 04:28

Prøver å holde det så kort som mulig. Dine kommentarer i kursiv. Der jeg ikke siterer deg bøyer jeg meg i støvet for bedre viten. Eller jeg er ganske enkelt enig. Det varierer litt.

 

1) Du oppfordret ikke til rare diskusjonen her, men jeg tenker spesielt på at Eggen har hatt en tendens til å vente helt til 88 minutt med et bytte som kunne endret kampbildet. Å bytte inn en spiss i det 88. minutt kan ikke ha stor sannsynlighet for å lykkes. Jeg føler i alle fall at en spiller fortjener mer tid enn det for å prestere. Hvis første omgang har vært dårlig, så gjør allerede noen bytter i pausen. Man MÅ ikke vente til de siste 15 minuttene.

Enig i poenget ditt her. Jeg var bare delvis enig fordi jeg ikke har noe å utsette på hvilke spillere Eggen bruker/bytter innpå. Men han venter kanskje litt lenge i blant.


2) Jeg ser for øvrig ikke på verken Bertelsen, Vourinen eller Bjørkøy som "egne" talenter, da dette er spillere som er hentet inn og ikke flasket opp i klubben.

Men Berthelsen og Bjørkøy har da vitterlig utviklet seg i FFK? Eller mener du de ikke har det? De var vel gode før de kom også, men jeg synes de begge har vokst denne sesongen. Synd med Berthelsens skade, jeg tror det alene må ha kostet oss minst en to-tre poeng og bedre klarering til nedrykksstreken.


4)  Tidligere har vi truffet med innkjøpene og overlevd. I år har ikke forsterkningene umiddelbart forsterket oss og vi ligger faretruende nærme nedrykk.

Da har i alle fall innkjøpene tidligere ikke bare vært dårlige. Og det kan jo godt ende opp med å gå bra denne gangen også. Vi ligger vel bedre an nå enn vi gjorde i fjor, eller husker jeg feil? 

 


5) En annen ting jeg bare skyter inn mens jeg husker det er dette: Når Tarik var ute på grunn av gult kort, så valgte Eggen å omrokkere absolutt hele laget. Bjørkøy ble skjøvet opp på ving og andre kom inn på midtbanen. Multuharju har blitt hentet inn for å være et alternativ til Tarik på høyre kant, men i stedet for å erstatte en spiller i en posisjon, så valgte Eggen å omrokkere hele laget. Dettte forstår jeg rett og slett ikke. Dette må være et tegn på at Eggen innser at Multuharju ikke holder nivået, ellers forstår jeg ingenting.

Jeg kan ikke hjelpe deg å oppklare dette. Det må vel ha vært en "helhetlig taktisk vurdering" som det vel heter, eller det kan ha vært litt tilfeldig at Eggen akkurat da valgte å overrumple motstander med en uventet omrokkering. Men som sagt, jeg vet ikke mer enn deg. Akkurat Bjørkøy kan vel med fordel brukes i enhver posisjon, han er vel en force uansett hvor han spiller. Men hva Eggen vil med Multuharju har jeg ikke blitt klok på.  

 

6) For så vidt enig i at FFK hovedsaklig sliter med å ri på en ledelse og da spesielt på bortebane. Men jeg savner en som smeller litt i veggene og lar spillerne høre det når de ikke presterer godt nok. Jeg har ikke selv vært i garderoben, men jeg tror at Eggen har en noe mer psykologisk fremgangsmåte. Det kan være vel og bra det, men man må tørre å brøle litt av og til. Det er også viktig å vise misnøye for omgivelsene (media) når man ikke presterer godt nok.

Det gjør sikkert nytten å brøle litt i garderoben. Men prsonlig er jeg glad for at Eggen primært retter kritikken sin direkte til spillerne (i den grad han gjør det, men det gjør han nok) og ikke til eller via pressen. Jeg er av dem som synes treneres klaging i pressen er meningsløst, i beste fall. Eller i aller beste fall morsomt, som Rekdal på sitt beste/verste, men forutsatt at det er en annen klubbs trener som står for utspillet.


7) Jeg mener i alle fall selv at det er viktig å vise ovenfor omverden at man er misfornøyd når laget ikke presterer. Eggen skal alltid være så sinnssykt politisk korrekt med psykologiske uttalelser. Noen ganger lønner det seg å bare si rett ut: I dag var vi ræva. Man kan si mye om Rekdal, men han var alltid bånn ærlig i media. Jeg har sansen for slikt. Tom Nordlie og Henning Berg gjør mye av det samme - sier klart ifra når man ikke er fornøyd.

Eggen er rund og mild, men det mye klokt i det han sier også. Men han kunne kanskje hatt litt mer av kompromissløsheten til faren. Angående Rekdal, se forrige punkt. Tom Nordlie har jeg sagt min mening om i en annen aktuell tråd, det blir for mye å gjenta her. Henning Berg har jeg sansen for, og kanskje enda mer Uwe Rösler, som etter min mening er den beste treneren i Norge for tiden.


9) Det første året i Tippeligaen er det greit å ha som målsetning om at man skal overleve. Deretter bør man sette seg høye mål. I år skal vi kjempe om Royal League! Og klarer man det, så får man neste år gå enda mer offensivt ut og hele tiden sette mål man må strekke seg etter. Ender man på 3. plass, vel, da får målet neste år være å gjøre det enda bedre!

Jeg savner litt en Eggen som går tydelig ut i media og understerker hva klubbens målsetninger her. Når man omtrent må lese mellom linjene eller en bisetning her og der for å få med seg målsetningene, så er man ikke offensiv nok.

Mange lo av Start når de sa de skulle ha 100 millioner i omsetning til neste år. Nå ser det jaggu ut til at de har klart det. Imponerende.

Tja, jeg anser Starts kjempesuksess i fjor som et uvanlig unntak, ikke noe det er realistisk å måle seg mot. Å overleve i Tippeligaen er i seg selv et ganske høyt mål. Å oppnå en bedre plassering enn i fjor er i utgangspunktet høyt nok i mine øyne. Var ikke Eggen klar på at Cupfinale var et mål? Eller innbiller jeg meg ting? Uansett, overlever vi i toppen, i tillegg til å ha fått cupfinale, mener jeg denne sesongen må kalles en suksess ut fra forutsetningene.

Postivt

FFK er underholdning og står for offensiv fotball. Det håper jeg man fortsetter med uansett hvem som kommer til å trene laget i fremtiden.

Hvor mange norske trener synes å garantere noe slikt da? Med mine mest objektive øyne synes jeg fremdeles FFK er et av de mest underholdende lag i norsk fotball, til tross for at prestasjonene svinger veldig mye. Denne underholdningsfaktoren er jeg redd forsvinner med Eggen. Men hvis Eggen forsvinner likevel så håper jeg selvsagt at jeg tar fullstendig feil.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340