Husk meg
Brukernavn
Passord

West Ham vil kjøpe Tarik for 14.mill

Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 5 5

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 08 jun 07, 01:10

Problemstillinga kommer ut av oppstillinga av regnestykke, som var satt opp av en kar med blådress fra NHH, og som brukte barnelærdommen om å flytte og snu fortegn. 

Problemet er at det finnes ikke noen matematisk operator som heter % (det er noen programmeringsspråk som bruker den til å representere modulus operasjon).Tenk at du har 1000 akjer, så selger du 50% av de og sitter igjen med 500, så bruker du retten din til å kjøpe akser for 50% av aksjeposten din, og 500 + 50% = 750 aksjer, ikke 1000 som slik som siv.øk`en trodde :-).

Han trodde altså at

x * (1-50/100)*(1+50/100) =  y og x = y

Problemet er at disse likningene kun har løsning for x = 0 og er dermed astronomisk uintressant.

Det riktige er

x * (1-50/100)*(1+50/100) =  y og x!=0

Tilbake til saken: Hvis investorpoolen kjøpte 50% av stallen for 20 mill, vil de da så god som ha dekket utgiftene sine hvis FFK skulle selge Tarik for 36 mill (18 mill til investorene). Isåfall kaster jeg opp litt i munnen...

---------------------------

Bjørkøy som Statsminister!


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 08 jun 07, 01:40
Opprinnelig postet av DrDRE

1.5y = 0.75x...

Ikke enig

Bra bildekommentar forøvrig Per Egil...

Men nok om dette, kanskje?

Kanskje det, kanskje  

Men nok spekulasjon om salg av Tarik for en stund også, hva? Jeg hiver meg i alle fall på pacos gjetning om at Tarik ikke kommer til å dra noe sted før tidligst denne sesongen er over. FFK har vel ikke fått noe bud av interesse uansett, og hvis jeg forstår Morgan rett handler det ikke bare om penger heller. Så de mest interessante spørsmålene angående Tarik akkurat nå burde være: Når scorer han neste gang? Kommer han til å spille kant eller spiss mot RBK? etc.

---------------------------

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 08 jun 07, 08:55
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Kanskje det, kanskje  

Men nok spekulasjon om salg av Tarik for en stund også, hva? Jeg hiver meg i alle fall på pacos gjetning om at Tarik ikke kommer til å dra noe sted før tidligst denne sesongen er over. FFK har vel ikke fått noe bud av interesse uansett, og hvis jeg forstår Morgan rett handler det ikke bare om penger heller. Så de mest interessante spørsmålene angående Tarik akkurat nå burde være: Når scorer han neste gang? Kommer han til å spille kant eller spiss mot RBK? etc.

Enig, vi beholder Tarik så lenge vi kan og selger når det kommer et gigantbud . Håper han skal på kant, og Fofana / Gardar på topp. Toth og West på benken...

---------------------------

RednWhite


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 08 jun 07, 11:49

Tror at Tarik sjøl også har så mye is i magan at han venter til det rette tilbudet kommer.

Tror og føler at han ser at fortsatt er FFK ett brukbart utviklingssted, iallefall ut sesongen.

At han blir solgt i i perioden 2008-2009 ser jeg som meget tenkelig, fortsetter framgangen vil det trolig komme mer interessante tilbud for Tarik enn West Ham. Dette ikke til forkleinelse for W.H som absolutt er mer spennende enn f.eks " storklubben" Charlton, men føler vel at Tarik helst ønsker seg lengre sørover.

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 08 jun 07, 11:56
Han har jo sagt at han helst vil til spansk fotball..

---------------------------

For sammen er vi sterke, og det kjennes ille bra å være fra den byen, som laget kommer fra
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til Fredrikstad Blad etter FFK-VIF 26/


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 08 jun 07, 22:08

Om syv år er Tarik fast på startelleveren til Real Madrid.  

 

                                                  

---------------------------

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz


Dokka

A-lagspiller

Ble medlem: 21 nov 05
Innlegg: 755

Lagt til: 08 jun 07, 22:44
Vil se han på på ManU jeg, det hadde vært drømmen.

---------------------------

Cupfinale 2006, en utrolig opplevelse.


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3483

Lagt til: 09 jun 07, 00:25
Eller marerittet som er et bedre passende ord på drøm her

GurrBass

Landslagsspiller

Ble medlem: 03 jul 05
Innlegg: 1827

Lagt til: 09 jun 07, 00:43

Opprinnelig postet av Dokka
Vil se han på på ManU jeg, det hadde vært drømmen.

 

Enig med deg her... Tarik hadde benka C.Ronaldo!! 

---------------------------

FFK,klubben i mitt hjerte :-)


Dokka

A-lagspiller

Ble medlem: 21 nov 05
Innlegg: 755

Lagt til: 09 jun 07, 09:09
Tarik ved siden av Rooney

---------------------------

Cupfinale 2006, en utrolig opplevelse.


Shamrock

Bedriftsspiller

Ble medlem: 19 okt 06
Innlegg: 7

Lagt til: 09 jun 07, 20:14

hadde det litt gøy med hvordan de engelske avisene ville sett ut med denne Tarik saken på forsiden. Her er det den ærverdige The Mail on Sunday jeg har tatt utgangspunkt i: i17.tinypic.com/67838cj.jpg


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 09 jun 07, 20:59
Opprinnelig postet av Shamrock

hadde det litt gøy med hvordan de engelske avisene ville sett ut med denne Tarik saken på forsiden. Her er det den ærverdige The Mail on Sunday jeg har tatt utgangspunkt i: i17.tinypic.com/67838cj.jpg

 

Den var fin. "Show me the money, he`s worth three times as much at least"..

---------------------------

For sammen er vi sterke, og det kjennes ille bra å være fra den byen, som laget kommer fra
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til Fredrikstad Blad etter FFK-VIF 26/


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 10 jun 07, 01:02

Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Asgeir
Økonomene har en forferdelig anskuelse på sånne ting, og vi skal være jævlig forsiktig med å gå med på argumentet "alle har en pris", for her er det snakk om klubben i våre hjerter, og da blir pris totalt uinteressant!

Økonomen sier ofte: "Har du råd til å ha det kostbare maleriet på veggen i heimen? Du taper jo masse penger på å ha det hengende der?", og til det svarer jeg kontant: "Det koster ikke meg en dritt å bildet hengende der, for det holder med en støvtørk i ny og ne."

Her bommer du så det synger etter med tanke på økonomer. Er det én ting økonomer opptatt av, er det verdisetting av alternativkostnad, altså hva man oppgir ved å selge eller ikke selge. En økonom ville satt opp et regnestykke på hva man kan forvente av økonomisk gevinst ved å la Tarik bli ut 2009, regnet nåverdien av dette, og sammenlignet med et eventuelt bud på Tarik per i dag. Er den forventede verdien (avkastningen) av å ha Tarik i klubben ut 2009 større enn et salg per i dag, ville man beholdt Tarik.

Og det er kanskje i "verdisetting av alternativkostnad" jeg mener at det er utrolig vanskelig å vurdere hva det koster å kjøpe inn og lønne en spiller som skal erstatte en annen. Hvis det er noe økonomisk område hvor det er utrolig vanskelig å garantere ting, så er det i spillermarkedet. I England går klubber konkurs med jevne mellomrom, og det er selvfølgelig fordi det er så ufattelig vanskelig å garantere noe som helst, og klubbene investerer ufattelig summer, og budsjetterer med tabellplasseringer som er helt ut av det blå. Jeg mener det var Liverpool som et år budsjetterte med championsleague-semifinale eller noe sånt.

Og til ditt konkrete resonnement om forventa verdi av å ha Tarik i klubben ut 2009: Hvor stor er en forventa verdi av å ha Tarik i klubben ut 2009? Hvem er i stand til å kalkulere det? Hvilken økonom vet hva som vil skje i framtida når en spiller utvikles? Dette er selvfølgelig helt umulig å spå, og derfor synker argumentet ditt til bånns; hva gjør økonomen når man ikke KLARER å forutsi forventa verdi? Og hvis man da i tillegg legger til alle usikkerhetsmomentene rundt en erstatning for Tarik, som jeg nevnte i mitt første innlegg står man igjen med en forholdsvis svak sak som overhodet ikke kan bære noen som helst garantier.

Opprinnelig postet av Holters

Er det annen ting økonomer er opptatt av, er det å tenke langsiktig. Ofte såpass langsiktig at ikke-økonomutdannende ikke ser horisanten man sikter etter.

Dette er fyndord som økonomer elsker å bre om seg med. Men hvem kan si at det er fornuftig å selge ut elverket i kommunen og spekulere overskuddet i aksjer som man så bruker i budsjetter med kalkulert avkastning? Det har sittet økonomer bak sånn avgjørelser også, og hvem kan si at det er langsiktig tenkning å selge en bedrift som produserer noe som det er bruk for i all framtid til fordel for et ustadig og upålitelig aksjemarked? Jeg snakker ikke om deg eller noen annen bestemt økonom, Holters, jeg snakker om den svære massen der ute som faktisk gjør en god del faenskap pga sin ufattelige snevre horisont. Grunnen til at jeg slagger økonomer såpass kraftig er at det er mange i denne standen som faktisk ikke tenker langsiktig, som ikker er opptatt av skikkelig risikoanalyse, som konsekvent overforenkler enhver komplisert og sammensatt mekanisme, som jo fotball faktisk er.

Det er derfor jeg er engstelig for å sette en vilkårlig økonom på saken Tarik, fordi en vilkårlig økonom kan representere alt mulig, fra det verste til det beste. Jeg mener personlig at den beste løsningen er å ha Tarik i klubben så lenge han vil spille for FFK, og dess viktigere han er for FFKs prestasjon (noe som forøvrig er svært vanskelig å vurdere objektivt), dess høyere årslønn gjør han seg fortjent til. Her er det et samspill som ikke har så mye med økonomi å gjøre, det er snakk om en personlig sak for Tarik hvor/hva han vil. Hvis man legger forholda til rette for Tarik, lønssmessig, så vil dette kunne påvirke hans ønske om å skifte klubb/forbli i FFK.

Opprinnelig postet av Holters
For øvrig betaler ikke utenlandske klubber hovedsaklig såpass store summer for Tarik på grunn av nivået han holder per i dag - det er talentet og potensialet det er ute etter. For 40 millioner vil vi fint kunne erstatte Tarik med en spiller på samme nivå rent ferdighetsmessig, og samtidig hatt mer enn nok til overs, slik at laget som helhet ville ha blitt styrket.M

Men om man som supporter synes det er like stas å heie på Fredrikstadgutten Tarik fremfor Polax Psnyzznneekjich på 29 år, er vel heller tvilsomt, og noe man faktisk bør ta høyde for.

Igjen: Hvor stor usikkerhet snakker vi om mht Tariks potensielle verdi? Og hva er det verdt at publikum heier på Tarik istedet for Polax? Hva slags signaler om varemerket "FFK" gir man, og hva fører det til økonomisk? Dette er meget vanskelige vurderinger, og selvfølgelig blir jeg skeptisk når jeg hører en økonom si: "Dette er så lett som bare det".  Det at man kan sette tall på ting vha formler og regler betyr IKKE at det er enkelt, sjøl om det ser sånn ut.

Men, nok om det. Min skepsis til moderne økonomisk tenkning, eller kanskje egentlig heller "økonomisk tenkning gått ut på dato, men som desverre lever videre fordi man ikke følger med i det som skjer i økonomisk teori", får stå for min egen regning; personlig er jeg av den oppfatning at vi snart må slutte å la penga avgjøre viktige ting i vår verden, og begynne å bruke andre kriterier for viktige avgjørelser. Dette har selvfølgelig alt å gjøre med min politiske oppfatning å gjøre, og det er min rett å reagere sterkt på et tenkesett her på forumet, akkurat som du kan reagere på min usaklige slagging av økonomer, generaliserende som jeg er...


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 10 jun 07, 01:38
Endret: 10 jun 07, 01:40

Nå er det vel ganske klart at det ikke er noen tilfeldig økonom som skal avgjøre Tariks fremtid i FFK. Morgan er i sine siste uttalelser i saken ganske klar på at det er mange faktorer som spiller inn, men det viktigste er at Tarik er i et miljø hvor han har gode muligheter til  å utvikle seg videre som spiller.

Selv om vi diskuterer økonomi her inne betyr ikke det at det bare er penger som avgjør saken.

Forøvrig kan man vel si at det er ingen som vet mer enn meterologene hvordan været vil bli neste uke. Og det er ingen som er mer tilbakeholdne enn dem med å si noe sikkert, ettersom de vet bedre enn de fleste hvor lite vi egentlig vet. Det samme gjelder på andre områder, også økonomi. På mitt halvår på BI ble jeg stadig innprentet at vi IKKE vet noe sikkert om fremtiden ut fra hva som har skjedd fram til nå. Det var tydelig at økonomer er opptatt av å reservere seg mot å spå noe for sikkert. Samtidig er økonomer bare mennesker de også, du finner alltids en økonom som mener noe teit. Du finner prester som misbruker barn for pokker, og hvis ikke prester er mer perfekte enn som så, hvorfor skulle alle økonomer være bare forniftige hele tiden? Likevel synder nok de fleste prester mindre enn folk flest, og de fleste økonomer sier nok ikke så mye om fremtiden hvis de ikke har grunnlag for å si det.

Man vet aldri sikkert med fremtiden. Men man behøver verken være økonom, spåmann eller spesielt fotballkyndig for å spå at Tarik kommer til å bli en stor fotballspiller om få år hvis ikke noe spesielt skjer. Av de mange lokale tenåringstalenter FFK har i dag er det mest sannsylig at Tarik blir den første av dem som tegner proffkontrakt i utlandet. Ikke sikkert, men sannsynlig. Det er ikke helt bak mål å gå ut fra det.

---------------------------

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 10 jun 07, 06:53
Endret: 10 jun 07, 06:53
Interessant innlegg, Asgeir. Jeg skal ikke kaste meg inn i debatten da det åpenbart er folk her som har mer kunnskap om økonomisk teori enn meg. Men...

Opprinnelig postet av Asgeir

I England går klubber konkurs med jevne mellomrom,

Hvilke engelske klubber er det du sikter til her?

Opprinnelig postet av Asgeir

Jeg mener det var Liverpool som et år budsjetterte med championsleague-semifinale eller noe sånt


Liverpool har heldigvis aldri gjort noe så dumt. Leeds United derimot...

---------------------------

Ære være Plankebyen


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 11 jun 07, 07:51

Opprinnelig postet av Per Egil

Liverpool har heldigvis aldri gjort noe så dumt. Leeds United derimot...

Hehe. Leeds brukte pengere raskere enn en full sjømann på Reperbahn... 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 11 jun 07, 10:22
Opprinnelig postet av denialsander

 

Hehe. Leeds brukte pengere raskere enn en full sjømann på Reperbahn... 

 

MÅ du rippe opp i det?

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 11 jun 07, 10:44

Opprinnelig postet av kanogvetalt
MÅ du rippe opp i det?

Jepp. Særlig nå som Derby er tilbake i PL.

Tilbake til tråden: Jeg HÅPER Tarik blir ut sesongen, men har egentlig belaget meg på at vi mister enten han eller Raio i sommer...

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1606

Lagt til: 11 jun 07, 10:46
Tarik blir, han ga sommer-garanti i går ;)

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199627


Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 5 5

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24