Husk meg
Brukernavn
Passord

Skammelig oppførsel fra deres "pent kledde"

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 8 3

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2223

Lagt til: 11 apr 07, 02:54
Endret: 11 apr 07, 02:58

Opprinnelig postet av Martin_


Maken til stempling har jeg aldri vært borte i.  Dette slår alle rekorder. Med dette oppstyret skulle man tro vi hadde stormet banen, ellernoe i den duren. Men har vi egentlig gjort noe som helst?
...

Noe som kan skade klubben? Neppe. Vi rakk faktisk ikke komme oss til kamp engang, før det hele er igang. Og at du prater om dette med ramaskrik, du har nettopp bidratt til det, ved å lage denne tråden. Kan ikke folk kle seg sånn de vil?

Et par kommentarer til hele dette innlegget (unødig å sitere det hele).

Fotball blir morsommere for alle når noen lager litt skikkelig liv på tribunen. Det skal ikke undervurderes. Det er en grense for hvor langt det er mulig å gå i å temme supporterne uten at man samtidig dreper entusiasmen ved fotballen. Uten entusiasme blir det ikke det samme for noen.

Men det er et par ting jeg ville ha ryddet av veien i innlegget ditt. Du har aldri vært borti "makan til stempling"? Her overdriver du stort, hvis du da ikke er mer enn lovlig navnlebeskuende og naiv. Og det tror jeg ikke. Du uttrykker deg bare litt kraftig, og det vinner du ikke noe på. Ble du banket opp? Deretter arrestert og så banket opp igjen før du ble satt på glattcelle i to døgn og deretter bøtelagt? Og alt bare fordi du har feil hudfarge i noens øyne? Nei, du gjorde ikke det. Og da er du ikke i nærheten av noen rekord. Løft blikket litt og slutt å synes så synd på deg selv.

Gestapo? Hva er det for en sammenligning? Gestapo gir assosiasjoner til at tungt væpnede politimenn stormer huset ditt mitt på natten, grisebanker deg, raserer hjemmet ditt og det verste ved at du blir arrestert er at du ikke vet hva kona og unga dine utsettes for. Langt mindre vet du hvorfor du er arrestert, men det bryr du deg ikke en gang noe om.

Ting som dette tilhører ikke bare fortiden. Sånt som dette skjer den dag i dag, bare ikke akkurat her i det fredlige hjørnet av verden hvor vi bor. Det er usmakelig å lese hvordan du sammenligner din egen situasjon med ofre for krigshandlinger og grove overgrep. Så det er fristende å vende ryggen til deg og hele miljøet ditt bare fordi du utrrykker deg som du gjør. Tror du jeg får mer sympati med deg fordi du overdriver? Det er tvert imot.

Denne saken har mange sider, men vi kan konsentrere oss om to. Ønsket om liv og røre på stadion, og ønsket om å kunne gå på fotballkamp uten å føle frykt. Begge deler trengs hvis fotball skal være morsomt. Så det at du og dine venner synger og gauler og lager liv på kamp er jeg takknemlig for, og det skal vi alle være som ikke er like flinke til å synge og gaule selv.  

Det er helt klart at det finnes sakllige poenger gjemt bak overdrivelsene dine. Det var ikke mye dere gjorde galt, og reaksjonene dere ble møtt med kan helt klart ha virket overdrevne. Kanskje var de det også. Men prøv å se det utenfra for et øyeblikk; navnet dere gir dere selv, klesstilen, utagerende oppførsel samt det at dere kommer som en uoversiktelig gjeng, det legger premissene for hvordan dere blir oppfattet. Det skal ikke så mye fyrverkeri til da før politi- og vaktstyrker aner uråd. Og hva skal de da gjøre? Jo, de skal stanse ethvert tilløp til bråk allerede før det rekker å utvikle seg. For hvis bråk først begynner å utvikle seg, da blander andre seg inn også.

Du vet at du er snill og ikke gjør en flue fortred. Men det vet ikke alle andre. Det alle andre vet er at dere ser ut som om dere er klare til å starte bråk. Kan ikke alle kle seg som de vil, spør du? Nei er svaret. Man kan ikke det. Tar du på deg finlandshette en dag du skal i banken, så ta den for all del av deg før du går inn. Ellers vil ditt fredsommelig ærend garantert bli misforstått. Sånn er livet, selv om det ikke alltid er fullt så satt på spissen. 

Det er ikke tilstrekkelig at du og din gjeng ikke har tenkt å gjøre noe galt. Dere er ute etter å synes og høres. Greit nok, men dere er ikke alene. Dere kan bidra til å trigge en situasjon som lett kan utarte. Aner du noe om hvor lett panikk utvikler seg? Selv på Heysel stadion i `85 var det panikken som drepte de fleste, ikke voldelige hooligans. Og det var selvsagt ingen som så for seg at tragedien skulle bli så stor, selv ikke den mest suspekte hooligan kunne ha gjettet det.

Som sagt, jeg setter stor pris på det livet dere lager når FFK spiller. Men jeg ville følt meg enda litt roligere om du og dine viste litt større forståelse for den situasjonen dere er en del av, og som finnes der allerede uavhengig av dere. Det kan være at motstanderlaget har enkelte sympatisører som ikke nøler et øyeblikk med å trappe opp situasjonen hvis dere bare gir dem en anledning. Du har et ansvar for om du gir dem den anledningen, selv om du ikke starter bråket, ikke en gang deltar. Ikke gjør det for enkelt for de som måtte ønske en anledning til å starte kvalm.

For alle oss andre så handler det om at vi kan føle oss trygge. Foreldre skal kunne ta med barna sine på kamp uten bekymringer. Fotballbråk er et reelt problem, desverre. De fleste vil synes det er helt greit at politiet bruker litt harde midler hvis resultatet er at vi holder fotballpøbelen borte fra norske arenaer.

Hvis prisen for det er at du blir fratatt litt supporterstæsj, så er nok det helt greit for de fleste. Du velger selv en rolle hvor du blir sett på med mistenksomme øyne - og det må du tåle. Det er ikke din feil at voldelige hooligans ser ut akkurat som deg, og fremstår like uskyldige og velmenende som du gjør. Det er ikke lett å se forskjell på dere utenpå.

Livet er ikke alltid rettferdig. Men i denne sammenheng er det ikke deg det rammer hardest.

Men om igjen, det varmer å høre dere synge under kamp. Og jeg håper vi får mye å glede oss over utover sesongen. Jeg skal nok være med lage litt lyd i blant jeg også, stol på det!


Tidspunkt Skrevet av
10 apr 07, 16:44 » BøgeJon
10 apr 07, 16:47 » Martin_
11 apr 07, 02:54 » FlightOfTheRat
11 apr 07, 11:45 » sklitakling
11 apr 07, 13:39 » Martin_
11 apr 07, 13:50 » DeKjök
11 apr 07, 14:00 » fredrikstadpatriot
11 apr 07, 14:27 » bønna
11 apr 07, 15:01 » DeKjök
11 apr 07, 15:15 » bønna
11 apr 07, 15:34 » DeKjök
11 apr 07, 15:52 » bønna
11 apr 07, 16:18 » Holters
11 apr 07, 17:08 » torkr
11 apr 07, 17:47 » bønna
11 apr 07, 18:21 » Scout
11 apr 07, 18:35 » Kristian B
11 apr 07, 18:41 » hedvalen
11 apr 07, 19:20 » Klokan
11 apr 07, 19:29 » Klokan
11 apr 07, 20:44 » JipJap
11 apr 07, 21:41 » vedkasse
11 apr 07, 22:11 » JipJap
11 apr 07, 22:23 » Abby
11 apr 07, 22:26 » Abby
11 apr 07, 22:28 » Guillermo
11 apr 07, 22:33 » ffk-4ever
11 apr 07, 22:51 » Kristian B
11 apr 07, 22:54 » ffk-4ever
11 apr 07, 23:04 » Guillermo
Forumet er moderert av: arte et labore, marle, morten, per egil, Planken og Rey

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 8 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340