Husk meg
Brukernavn
Passord

Hvilket hode ruller først?

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

sklitakling

A-lagspiller

Ble medlem: 17 mar 05
Innlegg: 294

Lagt til: 08 nov 06, 14:34

Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Erikk
Men det er jo 22 år siden og da hadde han en helt annen rolle. Han bør vel ha trenerutdanning med viktige spesialiseringer?

Ahlsen har faktisk Norges høyeste trenerutdanning (C-kurs) og besto prøven i 2002. Kjetil Rekdal tok C-kurset samtidig og avla trolig beste eksamen for C-trenere i Norge med 28 av 30 mulige poeng (jmfr dagbladet). Sånt sett kan man jo si at Ahlsen er kvalifisert, men det er så mye mer enn slike papirer som hører med for å bli en god trener. Eggen har jo selv uttalt at Ahlsen sliter med å kommunisere hva han mener videre til spillerne.

Per Morten Haugen ble vel også hentet inn som assistenttrener i januar i år?

Pressemeldingen fra FFK på den tiden:
"Per Morten, som for tiden er bosatt i Spania, har undertegnet en 3-års kontrakt og slutter seg til A-laget under treningsleiren i Benidorm 26.01.06. Per Morten har trener III-kurs (D-kurs) og har bl.a. vært assistenttrener for Knut Torbjørn i Moss 1999-2001."

Haugen kan vel ikke påstås å ha gjort så mye ut av seg i media i alle fall, men kan selvfølgelig ha gjort en god jobb for det. Faktisk har jeg ikke noe inntrykk av ham i det hele tatt. Reneste spøkelsesfiguren.

 

hehe. spøkelsesfigur er ordet. Jeg har tidvis vært usikker på om han virkelig jobber som hjelpetrener eller har forsvunnet ut av ffk-systemet.

---------------------------

Syng høyt og kraftig for laget du elsker.


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 08 nov 06, 14:35
Endret: 08 nov 06, 14:36
Jeg har også misstenkt det noen ganger, og i såfall burde hans hode være det første til å rulle  Hmm denne burde kommet ett hakk høyere opp for å få mening. Tydelig at jeg ikke er rask nmok på tastaturet.

DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03
Innlegg: 819

Lagt til: 08 nov 06, 14:49

Det er flere som har uttalt seg veldig positivt om Eggen som trener, både i FFK og andre klubber han har trent før.  Det jeg har sett av Eggen live, ved flere før-kampen-møter på klubbhuset, er at han har mye av sin far i seg.  Glimt i øyet og han uttaler seg med naturlig tyngde.  Han kan sikkert fort oppfattes som autoritær eller mangle evne til å lytte til andre, men her overgås han av sin far fullstendig og med hans meritter så er ikke dette nødvendigvis dårlige egenskaper.

Men har vi hørt noe spesiell skryt av Ahlsen?  Ahlsen har jo mye erfaring på høyt nivå og da tydligvis også det som skal til av trenerkurs, men om han sliter med å kommunisere med spillerne så hjelper jo kursene og erfaringen ingenting.  Det er også viktig at hjelpetrener og hovedtrener snakker samme språk og er enige om kurs.  Det virker ikke som om det er noe problem for Eggen og Ahlsen.

---------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3490

Lagt til: 08 nov 06, 14:54
Endret: 08 nov 06, 14:55
Men er det ikke viktig å ha med folk som kan bidra med meninger og løsninger? Ingen kan jo nekte for at vi har et problem i forsvaret pluss at det er et problem når holdningene er dårlige (noe vi har hørt en sentral spiller si i media flere ganger). Burde vi ikke hatt et trenerteam med flere dyktige og sterke personer med forsjellig faglig bakgrunn og ikke en autoritær sjef med gode venner som medarbeidere?

DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03
Innlegg: 819

Lagt til: 08 nov 06, 15:50

Jeg er fullt på høyde mht å ha personer med god faglig bakgrunn, gjerne med litt ulike innfalsvinkler også i apparatet, men synes treneren skal vær autoritær på rett måte og jeg oppfatter Eggen slik.  Se hvor langt RBK kom med den modellen.  Det er viktig å vite hvem som er sjefen slik at en kurs følges og det ikke blir for mange kokker og mye vingling.

Drillo var tilsvarende autoritær med landslaget på 90 tallet og hadde da en proff spillergruppe med seg.  Han hadde klokketro på det han drev med og man tvilte ikke på det han sa.  Ikke engang da han sa at England slår vi.

 

---------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 08 nov 06, 16:14
En litt generell kommentar, kanskje spesielt til Holters...

Det kan sies mye om trenerteam. Tre personer som jobber sammen kan produsere noe som er større enn de tre enkeltfaktorene, og det kan være så og si umulig å si hvem som vil jobbe bra sammen på forhånd.

Jeg kjenner overhodet ikke til Ahlsens trenergjerning, for jeg har aldri overvært treninger hvor han har vært sjef. Men av det som blir sagt her inne høres det for meg ut som om Ahlsen, hvis han i det hele tatt har noe problem, muligens sliter med autoriteten som trengs, spesielt for å være førstetrener. Dette "problemet" kan ha mange årsaker, og mange av dem er forbundet med hans definerte rolle, og interaksjon med spillerene. Jeg tviler veldig sterkt på at KTE har med Per Egil bare fordi de er kamerater, for å si det sånn!

Det som JEG tror ville gjort stor forskjell i støtteapparatet rundt laget er et eget team som jobber med rekruttering, et team bestående av ansatte og kompetente personer (på sikt, men vanskelig å få til fra dag en) med eget reisebudsjett, ukentlige møter, et team som burde samarbeide med f.eks supportermiljøene for å plukke opp interessante navn rundt omkring i verden.

Eggen har, og man kan være uenig om mye mht Eggen, bevist at han alene ikke innehar de ressurser som trengs for å gjøre solide spillerkjøp over tid, og det er kanskje her jeg mener at det sportslige har fått lide litt under Eggen, i og med at vi har fått til dels utidige kjøp som nok har skapt uro i spillergruppa. Med ei dedikert gruppe for rekruttering, så ville KTE muligens ha siste ordet, men først og fremst, så ville KTE ha et mye bedre grunnlag å stå på når den endelige beslutning skal tas, og her ligger hele forskjellen mellom fiasko og suksess.

Hvis vi trenger en person til i trenerteamet, så burde det være en "luring". En som tenker annerledes på fotball, og har tanker om systemer og angrepsmønstre, hvordan slå offsidefella, avtale ferdige og forutbestemte bevegelsesmønstre for angrepsspillere. En person som kan riste ut en 10-12 frispark-kombinasjoner av ermet, en som kan komme opp med nye øvelser for å drille setting av offside, en trener som kan se litt video, få igang spillerenes taktiske hjerner vha pålagt statistikkføring, få spillerene til å bidra også taktisk, lage spillergrupper som jobber kreativt med utvalgte emner osv osv. Lista over ting en kan gjøre for å supplere den trauste og tildels sidrumpa trenertradisjonen i Norge. Og jeg tror spillerene ville elske det, etterhvert. For fotball er noe som skal oppta hele mennesker, engasjementet skal være der, og det skal fylle kropp og sjel.

djpete

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 mar 03
Innlegg: 1413

Lagt til: 08 nov 06, 16:18
Opprinnelig postet av Holters

Nei, men vi bør tross alt ikke glemme hvordan tabellen så ut tre runder før slutt heller. Det er i sumpa vi stort sett har ligget hele veien. At vi henter oss inn på slutten og klarer oss med god margin er vel og bra, men vi må ikke se oss blinde på det. Tross alt hadde halve Tippeligaen sluttet å spille fotball og flere andre bunnlag tok mange seire. At vi har kommet til cupfinalen er rett og slett fantastisk! Og 8. plassen helt isolert sett er heller ikke så ille, selv om målet var en plass på øvre halvdel.



Isolert sett:
Hadde vi hatt samme flaks som vi til tider hadde i fjor, så hadde vi ligget på øvre halvdel. Det viktigste for min del er, selvsagt ny kontrakt, men også det faktum at vi har spillt jævlig bra fotball til tider.

"Bortebanekomplekset" vårt er helt klart noe vi må jobbe med, samtidig som Eggen må tilegne seg litt mer taktisk klokskap. Uansett er veien til videre klatring på tabellen kort, og etter min mening er Eggen rett mann til å lede oss dit. I tillegg fortjener han å være mannen som leder laget ut på nye Fredrikstad stadion. Hele neste sesong kan han konsentrere seg kun om å trene laget, uten bekymring for forsterkninger osv. Tror det her kan bli meget bra neste år jeg, med Eggen som fortsatt sportslig overhode.

---------------------------

Rød.... hvit... og patriot!


djpete

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 mar 03
Innlegg: 1413

Lagt til: 08 nov 06, 16:20
Opprinnelig postet av DeKjök

  Det kan slå litt tilbake på meg selv i mitt forrige innlegg her hvor jeg skriver om manglende tilsending av giroer for medlemskap, men jeg nevner ingen personer og egentlig var jeg ute etter å få svar på om flere har opplevd det samme.


 



Når du sier det så tror jeg faktisk det. Kan ikke å huske å ha fått noen giro det siste året jeg heller. Har ikke tenkt på det før nå, men dette har alltid gått automatisk, til og med purring har jeg fått tidligere en gang.

---------------------------

Rød.... hvit... og patriot!


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 08 nov 06, 17:06
Endret: 08 nov 06, 17:08
Opprinnelig postet av DeKjök

FFK sportslig har sviktet på ett område iår: Bortebane!  Og det ligger i spillerne og treneren, men mest i spillerne.

 

En enkel liten tallek understreker dette. Hvis FFK på sine 13 bortekamper i år hadde klart 5 seire, 4 uavgjort og 4 tap, ville vi hatt 44 poeng og kjempet på målforskjell om medalje.

 

Hvem skal ut? Ikke Morgan Andersen, ikke Knut Torbjørn Eggen eller noen av de assistentene han foretrekker å ha med seg. Andre navn i apparatet rundt laget har jeg ikke grunnlag for å mene noe om.

 

Men spillergruppa trenger forsterkninger. Med to lovende nigerianere på vei til prøvespill er det lov å håpe at vi har spissforsterkninger på gang. Hva gjelder Brian West er jeg usikker fordi han er veldig mye skadet. Det er også typisk at svært eksplosive sprintere ofte sliter med strekkskader. Ved ett tilfelle hørte jeg at han var sendt på banen etter to minutter oppvarming - det høres helt vilt ut, her er det noen som ikke har lest leksa si. Enhver med trener A-kurs vet at en må varme opp bedre, og i særdeleshet sprintere. men uansett kan aldri FFK kjempe i toppen med spillere som er mer skadet enn de spiller. Wests største styrke er også hans svakhet, og jeg vet ikke om han er den rette å satse på videre. At fyren utvilsomt har et stort talent og er framstår som meget sympatisk er ikke nok, desverre.

 

Backrekka trenger bare bedre erstattere, når Bertie er tilbake ser jeg ikke den store svakheten før ytterligere skader setter inn.

 

Der forsterkningen trengs er primært på midtbanen etter mitt syn. En skikkelig klassespiller til å stabilisere laget, slik at ikke enhver feilpasning gir motstander målsjanser. Men jeg trenger ikke fortsette å mase om hvilken spiller jeg mener kune fylt den rollen bedre enn noen annen. Ettersom jeg tydeligvis er alene om å mene det.  


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 08 nov 06, 18:39
Endret: 08 nov 06, 18:44

Opprinnelig postet av djpete

"Bortebanekomplekset" vårt er helt klart noe vi må jobbe med, samtidig som Eggen må tilegne seg litt mer taktisk klokskap. Uansett er veien til videre klatring på tabellen kort, og etter min mening er Eggen rett mann til å lede oss dit. I tillegg fortjener han å være mannen som leder laget ut på nye Fredrikstad stadion. Hele neste sesong kan han konsentrere seg kun om å trene laget, uten bekymring for forsterkninger osv. Tror det her kan bli meget bra neste år jeg, med Eggen som fortsatt sportslig overhode.

 

Helt enig. Jeg tror rett og slett Eggen har hatt for mye å gjøre. Med Morgan på plass som kan rydde litt opp, med ny kapital etc så tror jeg FFK kan kjempe om 5 plassen og oppover til neste år.  Det vi må gjøre før neste sesong er å skaffe bedre backup i forsvaret, gjerne bedre folk for den slags skyld. Ellers trenger vi en gållgetter som Nannskog/Pall Gunnarson, dvs en garantist for 10+ mål pr sesong... Er spent på de afrikanerene som skal komme....

---------------------------

For sammen er vi sterke, og det kjennes ille bra å være fra den byen, som laget kommer fra
---
http://www.plankehaugen.no
----
Msn : frpau@hotmail.com
----
Å TROFEET LØFTAS HØYT PÅ ULLEVÅL!!


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 09 nov 06, 18:58
Endret: 09 nov 06, 19:01

Opprinnelig postet av Holters

Ahlsen har faktisk Norges høyeste trenerutdanning (C-kurs) og besto prøven i 2002. Sånt sett kan man jo si at Ahlsen er kvalifisert, men det er så mye mer enn slike papirer som hører med for å bli en god trener. Eggen har jo selv uttalt at Ahlsen sliter med å kommunisere hva han mener videre til spillerne.

 

Hva gjelder Per Egil Ahlsen, så er det i tillegg til dette mulig å si noe litt mer til mannens forsvar. Mange kan sikkert fylle inn med adskillig detaljer, men helt kort fra en alminnelig informert fan:

 

Ahlsen var gjennom mange år en sentral spiller i FFK. Han var kaptein under cupfinalen mot Viking i `84, og bidro med mye mer for den seieren enn én enkelt vanvittig scoring alene. Når FFK rykket ned dro Ahlsen ut i en proffkarriere (som jeg kan skuffende lite om), og vendte hjem som en av FFKs store profiler, og mest erfarne spillere.

 

Det er ingen som helst tvil om at Ahlsen kan veldig mye om fotball på høyt nivå, ikke minst hvordan man skal få ting til å fungere på banen, og at han har et veldig godt blikk for spillet fra sidelinjen. Det kan godt være at han ikke er verdens beste kommunikator, men hvis Ahlsen og Eggen er gode kamerater så tyder vel det på at i alle fall de to snakker godt sammen. I så måte er det av stor verdi for FFK at Eggen vet å utnytte den kompetansen klubben har i Ahlsen.



Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f