Husk meg
Brukernavn
Passord

4-5-1

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 08 aug 05, 15:59
Nja. Er greit at vi også ble overkjørt defensivt da vi spilte 4-4-2 i Skien, men samtidig klarte vi samtidig å skape noe fremover også. Etter omleggingen til 4-5-1 ble det slått veldig mye "icing", og ballen kom tilbake like fort som vi slo den fra oss. Vi klarte ikke å holde på ballen eller skape noe offensivt. Ser ut som det er en tendens til at spillerne automatisk legger seg for langt tilbake på banen i 4-5-1 og midtbanen klarer aldri å komme høyt nok opp i banen for å assistere den ensomme spissen, og da klarer vi naturligvis ikke å skape noe og vi får et veldig trykk i mot. Jeg er tilhenger av at 4-5-1 kan fungere utmerket, men i praksis har det sjeldent fungert for FFK i år. Vi skaper nesten ingenting selv, men klarer heller ikke å begrense antall sjanser i mot. Dessuten har vi litt feil spillermateriale til å spille 4-5-1, særlig når Hoås og Wiig benyttes på midten. Men i Odd-kampen var nok avstanden mellom leddene den viktigste årsaksforklaringen til hvorfor kampbildet ble som det ble. Og at Tommy Svindal Larsen fikk tid på seg til å styre midtbanen totalt. Det burde FFK ha vært obs på. Synd at Ramberg måtte ut så tidlig, han er veldig god på å komme tidlig opp i motspillere og forstyrre.

---------------------------

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff


Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 954

Lagt til: 08 aug 05, 16:01
Opprinnelig postet av Snæbbussaristokrat 1
Opprinnelig postet av Snæbbuss-aristokrat #78
Opprinnelig postet av KeJ
Opprinnelig postet av Ido Form Klyster

Når alle spillerne som blir intervjuet samt KTE uttaler at det ikke er formasjonen som avgjør kampen, men gjennomføringen av denne, synes jeg maset om 4-5-1/4-3-3-/4-4-2 tar litt av...

Grunnen til at det tar av er rett og slett fordi altfor mange henger seg opp i tallkombo`n, det ser ut til at de ikke har skjønt at dette kun er tall som vises på papiret og som viser et utgangspunkt i defensiv organisering... Kjenner jeg blir litt lei, for dersom en 4-5-1 fungerer som den skal, presset settes når det skal og angrepet i praksis blir til en 4-3-3, så er det flott å se på og vil definitivt være positivt for laget... urk...



Er helt enig med deg i teorien, dersom man følger den så bør ikke 4-5-1 fremstå som noen defansiv formasjon i det hele tatt. Poenget mitt er bare at vi gang på gang ser at det skjer en forandring på banen som er mye mer enn bare tallkombinasjon når vi legger om til 4-5-1. Vi mister ofte trykket framover, syns også vi har en tendens til å bli mer passive i det defansive spillet i denne formasjonen, og angrepsspillet vårt blir veldig enformig. Jeg tror ikke dette skyldes 4-5-1 formasjonen alene, men konstanterer bare hva jeg mener skjer på banen når vi spiller i den formasjonene. Jeg tror kanskje det kan ligge psykisk hos spillerne, men det vet jeg alt for lite om til å uttale egentlig.

 

At vi gikk over til 4-5-1 mener jeg forsåvidt var greit, fordi vi totalt ble overkjørt på midtbane, men da burde vi satt inn Blix på høyrebackplass og flyttet ballvinneren Bjarkøy frem på sentral midtbane, West kunne overtatt for Kvisvik og Tóth kunne fått sjansen som enslig spiss på det tidspunktet vi la om systemet.

Men det beste etter min mening hadde vært å fortsatt å spille 4-4-2, tatt ut Hoås, flyttet fram Bjørkøy og kjørt med West og Tóth som spisser.


Da er vi faktisk ganske enig, hvis du ser hva jeg skrev i annen tråd(tror det var kamptråden), så skrev jeg faktisk nesten akkurat det samme, bortsett fra at jeg ville fortsatt i 4-4-2 og hatt West og Toth  på topp da.

---------------------------

Lenge leve "hjørnet"!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10062

Lagt til: 08 aug 05, 16:05
Opprinnelig postet av Snæbbussaristokrat 1
Men det beste etter min mening hadde vært å fortsatt å spille 4-4-2, tatt ut Hoås, flyttet fram Bjørkøy og kjørt med West og Tóth som spisser.

Faktisk nøyaktig den samme tanken som jeg hadde... Fatter ikke hvorfor man ikke erstattet Ramberg med Blixt/Czwartek og kjørte Bjørkøy opp på midten. Når man så ikke gjorde det, er det helt uforståelig at ikke en høyreback kom inn for Hoås, så de da kunne kjørt opp Jonna. I tillegg burde Peters blitt byttet ut med Tóth. To gjennombruddshissige spisser kunne faktisk fungert mot det utrolig trege midtforsvaret til Odd.

---------------------------

Ansvarlig redaktør


Fjedjik

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 apr 03
Innlegg: 890

Lagt til: 08 aug 05, 17:02
Holters, jeg er villig til å vedde en månedslønn på at du får ikke se FFK i 442 med West og Toth på topp samtidig. Aldri, Aldri , aldri ville Drillo kuttet ut oppspills spissen.

---------------------------

Show me the boys in red and white, then I can tell you about the art of football


Sveise

Knøttespiller
Ble medlem: 02 mar 04
Innlegg: 46

Lagt til: 08 aug 05, 17:57
Bra Skrevet Snæbbus Aristokrat 78...

---------------------------

Sveise Alias Snæbbus Aristokrat #8
Lenge leve hjørnet



Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340