Husk meg
Brukernavn
Passord

Nivået på tippeligaen

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 05 aug 05, 09:02
Endret: 05 aug 05, 09:05
Jeg kom til å tenke på det her forleden, det var vel etter Start-kampen før ferien...

Hva er det norske tippeligalag er gode på? Sånn i sammenlikning med resten av verden, altså?

Hvilke norske lag har før kamp ambisjoner om å gå på banen, og feie motstanderen overende med godt spill, sjanser og mål gjennom 90 minutter? Jeg ville svart RBK for noen uker siden, men nå skal jeg ikke så mye som nevne RBK, hehe.

Mitt poeng er at jeg synes det ser ut som om norske lag er flinke til å "kjipe" inn en seier, gjerne helst uten spill og sjanser. Når serieleder kommer til Fredrikstad og møter et lag plassert midt på tabellen, og Start ikke så mye som forsøker å lage kamp, de ligger der bare og forsvarer seg, og håper å avgjøre mot slutten, da ser det skikkelig patetisk ut. De har altså en uendelig tålmodighet og en god porsjon god form og endel flaks også.

Neste spørsmål er da: Hvor lenge kan tippeligaen samle så mange tilskuere og ha sukess ute i Europa uten å ha vilje til å spille gode fotballkamper? Jeg har mistanke om at 99 av 100 fotballtrenere vil svare at en god kamp er en kamp de vinner, ikke som resultat av god teknikk, hurtighet, spenst osv, men av taktikk. Så kan man jo bare konstatere at taktikk er den eneste faktoren en trener kan påvirke...

Personlig mener jeg at norsk fotball er inne i en blindgate når serieleder drar til et lag på midten uten å ha ambisjoner om å spille en god fotballkamp. Greit nok at man ikke har hjemmepublikum å ta hensyn til, men tross alt, vi snakker om *serieleder*.

Norske lag kommer ikke til å ha suksess i utlandet med sånn innstilling. Nedover i Europa holder det ikke å være tålmodig i 90 minutter som start er på sitt verste, fordi motstander ikke gjør feil.

Det er det samme som hockey og VIF: Det eneste det laget er godt på er å utnytte norske motstanderes feil, og når de så kommer ut klapper de fullstendig sammen fordi de ikke har eget spill og motstandere ikke gjør feil. Noe som forøvrig gleder mitt hjerte inderlig.

Mye kan sies om Drillo pr. 2005 (og for mye *blir* også sagt), men hans arv i norsk fotball (gjennom de trenere han samarbeidet med og hans spillere som har blitt trenere) er klar: Det blir tenkt taktikk og resultat i altfor mange kamper.

Drillos oppnåelse i sin tid var å få glimrende resultater av en sekk gråsten, men hvor lenge skal vi basere norsk fotball på denne fattige og pietistiske arven???

Kanskje trenere har for mye å si i moderne fotball?

Superkjegle

A-lagspiller

Ble medlem: 01 nov 04
Innlegg: 246

Lagt til: 05 aug 05, 09:26
Endret: 05 aug 05, 09:33
Det påstås at norsk TL holder høy standard, VIF knuste jo Haka borte nylig.
Jeg tror å si at norsk fotball er inne i en blindgate fordi Start og VIF ofte har "tur" og ekstra innsats på slutten er vel litt voldsomt. Det kommer til å komme mottrekk mot dette og da kommer nedturen for disse. Bare se på HamKam som i fjor tok masse lag på senga med kynisk spill, de har slitt i år (ser ut som om de har fått ett løft med Marcus da :) ).
Jeg mistenker at supporterene generellt er mer opptatt av poeng enn finspill, bare se på Drillo supporterene her på forumet, de finner seg i det meste :p
Det spørs om vi har noe å fare med i Europa da, regner med de beste ligaene har bedre "stayer" evne enn utkjørte norsk TL lag som ikke klarer å stå i mot presset på slutten..

Noen som husker 83 sesongen forresten? Da hadde :ffk: en herlig holdning, ga seg ikke før de hadde skåra en 6-7 mål :)

---------------------------

Ivar Hoff, fotballens erke-gnom.


KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03
Innlegg: 1756

Lagt til: 05 aug 05, 11:04
husker du 84 sesongen da?

---------------------------

Selv når gleden er som størst finnes det alltid en hendelse som røsker deg tilbake til realiteten...Vær glad for hver dag du vandrer rundt...


Fjedjik

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 apr 03
Innlegg: 890

Lagt til: 05 aug 05, 11:12
Opprinnelig postet av Superkjegle

Noen som husker 83 sesongen forresten? Da hadde :ffk: en herlig holdning, ga seg ikke før de hadde skåra en 6-7 mål :)


Norsk fotball lå på et langt lavere nivå dengang, og FFK lå i 2. divisjon, rykka riktignok opp men men.... Det blir helt feil å sammenligne datiden med nåtiden.

---------------------------

Show me the boys in red and white, then I can tell you about the art of football


Superkjegle

A-lagspiller

Ble medlem: 01 nov 04
Innlegg: 246

Lagt til: 05 aug 05, 11:30
Opprinnelig postet av KeJ
husker du 84 sesongen da?

Ja dessverre, Cupfinalen var en høydare da. Det å sparke Tony Knapp og ansette Mosgaard har hatt ringvirkninger i 20 år :p

---------------------------

Ivar Hoff, fotballens erke-gnom.


KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03
Innlegg: 1756

Lagt til: 05 aug 05, 12:00
Endret: 05 aug 05, 12:01
ja, så det hjelper kanskje ikke alltid å spella lange flate ballær? Jeg er fornøyd med Drillo jeg, synes at trener-trioen har fått veldig mye ut av det materialet de har hatt til disp, og jeg er ganske så sikker på at FFK kommer til å plukke mange poeng i løpet av høsten, spesielt på hjemmebane, så får vi se hvor langt det rekker :)

---------------------------

Selv når gleden er som størst finnes det alltid en hendelse som røsker deg tilbake til realiteten...Vær glad for hver dag du vandrer rundt...


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 05 aug 05, 15:24
 Argh, hvorfor skal all diskusjon her inne bli brutt ned til "For eller mot Drillo", da for svarte!!!

Mitt poeng var at norsk tippeliga ikke kommer lengre før man slutter med kynisk kjipe-fotball, ikke at Drillo er bra eller dårlig.

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 05 aug 05, 15:27
æ

Olavesen

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 des 03
Innlegg: 1389

Lagt til: 05 aug 05, 15:43

Synes eksempelet med start blir helt gæærnt. Tom Nordlie er overhode ikke resulatatorientert. Han er den mest prosessorienterte treneren i TL. Start hadde en dårlig dag mot oss, eller vi en god dag da. Men det blir feil å si at Start flyr rundt og kjiper til seg poeng.

Jeg tror forresten ikke det er en eneste tråd her som ikke har blitt vridd til en diskusjon om drillo siden mannen ble ansatt, og det fortsetter nok til han slutter :)

 


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 05 aug 05, 17:47

Velger å tro at TL 2005 holder ett godt nordisk nivå.

Med det mener jeg at TL ligger vel omtrent som ligaen i Sverige og Danmark, men høyere enn i Finnland.

Kanskje er Tl i Norge jevnere enn toppdivisjonene i Sverige/Danmark.

Det som er fint med TL i årer at det er flere lag som har meldt seg på i teten.

Velger å tro at det skyldes god jobbing i klubbene, bare litt synd at man ikke er flinkere til å benytte egne spillere i større grad. Kjøpefesten kan ikke fortsette stort lengere.

Når det gjelder det fakta at Start har gjort det så bra i år, synes trolig en blanding av en usedvanlig målrettet/prosessorientert trener / unge dyktige sultne spillere som bli blø for klubben i sitt hjerte blandet med dyktig innhenta rutine som har evnen til å tilpasse seg  / og trolig har nok vårsesongen hatt litt preg av at noen klubber ikke har tatt nykommerne seriøst nok.

Blir derfor artig å se om de klarer å stå løpet ut, vil synes det er beundringsverdig dersom de klarer 2 eller 3plassen.

Når det gjelder VIF har en en dyktig/kalkulerende trener (har tapt noen poeng på defensiv tenkning, bl.a mot LYN). VIF har ellers et meget godt mannskap med fin blanding av unge og eldre rutinerte spillere. Har også skapt mulighet for at enkelte unge fra egen stall kan dukke opp.  Tilslutt har de en fantastisk supporter Klan, bare Plankehaugen kan måle seg der. Dette gjør nok sitt til at VIF & "Reka" tar gullet i år. Tror faktisk også at de pr.idag er Nordens beste lag.

 

 

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 07 aug 05, 21:30
Jo, Olavesen, men tenk etter: Hvilke lag har ankommet stadion og gått ut og forsøkt å spille over FFK? Lag som satser på godt spill gjennom hele kampen, med jevnlig produksjon av sjanser osv? Ingen som jeg kommer på! Det måtte i såfall være brann, muligens, men den kampen så jeg ikke.

Alle går ut defensivt, avventende, kontrende, kraftbesparende. De gjør det alle sammen sjøl de med ambinsjoner om å ta seriegull! Jeg tror et lag som går ut med klare intensjoner om å vinne kampen på en skikkelig måte også på bortebane vil få respekt og popularitet. Etterhvert vil hjemmelaget forvente en storm også når et sånt lag kommer, og vil derfor legge opp til en mer defensiv taktikk, noe som vil falle heldig ut for den offensive klubben. Det er mentalt lett å angripe, og ganske mentalt tungt å forsvare seg. Generelt kan vi si at de laga som angriper i en kamp oftere vinner en kamp en det motsatte, for å si det sånn.

Den innstillinga jeg ser i kampen idag på banen og benken er rett og slett helt på jordet. Man bytter inn feil spillere til feil tid, man tenker forsvar framfor angrep, det er for stor strekk i laget fordi bakre firer ikke vil gå framover, og det er enorme rom utafor vår bakre firer som er gavepakke til spillende lag som Odd.

For å være helt ærlig er jeg flau over innstillinga til FFK i dag, det er helt greit å tape kamper, men ikke på denne måten, for guds skyld.

Det er bare tull å satse på ett poeng på bortebane og tre poeng hjemme. I fotball skal en gjøre et ærlig forsøk på å vinne *alle* kamper, noe annet er en fornærmelse overfor publikum og spillet. Hva med supportere som drar på bortekamp for å se et FFK spille en drittdårlig kamp? All ære til PH for å være tilstede, men det må jo tære på kreftene når innstillinga er så defensiv og i tillegg slett.

Dette var dårlig. Grøss.

Ido Form Klyster

A-lagspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 605

Lagt til: 07 aug 05, 22:03
Den fotballen trådstarter beskriver i sitt første innlegg høres nøyaktig ut som Italiensk serie A. Forskjellen er at de er mye bedre til dette, og har mange flere bedre individualister. Men å spille på resultatet, det kan de.

---------------------------

Keep - Nei, Dæven.


Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 954

Lagt til: 08 aug 05, 03:30
Endret: 08 aug 05, 03:31
Opprinnelig postet av Asgeir

For å være helt ærlig er jeg flau over innstillinga til FFK i dag, det er helt greit å tape kamper, men ikke på denne måten, for guds skyld.

Det er bare tull å satse på ett poeng på bortebane og tre poeng hjemme. I fotball skal en gjøre et ærlig forsøk på å vinne *alle* kamper, noe annet er en fornærmelse overfor publikum og spillet. Hva med supportere som drar på bortekamp for å se et FFK spille en drittdårlig kamp? All ære til PH for å være tilstede, men det må jo tære på kreftene når innstillinga er så defensiv og i tillegg slett.

Dette var dårlig. Grøss.


Er helt enig! Er sikkert mange som er uenig med meg nå, men jeg ville heller hatt et FFK lag som gikk ut for å spille offensiv fotball og kanskje tok noe færre poeng, enn å gå ut  og lar motstandern få diktere kampen, tette igjen bakover og håpe at det byr seg en sjanse i løpet av kampen. Dette er hvertfall stikk i strid med hva min kjærlighet for spillet står for. At det i noen kamper automatisk blir sånn fordi motstandern spiller godt er akseptabelt, men at vi legger opp til at det skal bli sånn syns jeg ikke noe om. Vi bør gå ut for å spille vårt spill,  fantasifult og feiende flott angrepsfotball,  og håpe at det holder til å score mer mål en motstandern. Uten at det betyr at all defansiv struktur skal neglesjeres, det skal det selvfølgelig ikke, men jeg mener vi bør ha en mye mer offensiv mentalitet.

---------------------------

Lenge leve "hjørnet"!


McPhisto

Juniorspiller

Ble medlem: 14 jul 05
Innlegg: 165

Lagt til: 08 aug 05, 08:20
Nå er det vel sånn at Fredrikstad går ut offensivt og prøver å spille sitt eget spill. Problemet til laget er at de ikke har klart å holde på det en hel kamp.

Når de da prøver å demme opp for det utover kampene blir det til at de må gå over til en mer deffensiv organisering og gjerne da i et 4-5-1 system. Dette skjer jo også mot Rosenborg, og der klarte de stort sett å demme opp. Det klarte de ikke i går. Først og fremst fordi Odd spiller en meget god 2. omgang og kanskje en kan vurdere innsatsen til enkelte FFK-spillere.

Saken er at så fort laget klarer å holde lenger vil de også spille mer underholdende. Gi dem tid så skal du få se. Vi har allerede sett hva de er i stand til i flere av de siste kampene og det kommer bare til å bli bedre og bedre.

---------------------------

Ingen enkelt spiller, leder eller supporter er større enn klubben


Ido Form Klyster

A-lagspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 605

Lagt til: 08 aug 05, 09:41
Det har vel egentlig alltid vært jevnt bak Rosenborg, så den største forskjellen er vel at de har blitt mye dårligere? Eller...?

---------------------------

Keep - Nei, Dæven.


McPhisto

Juniorspiller

Ble medlem: 14 jul 05
Innlegg: 165

Lagt til: 08 aug 05, 09:49
Endret: 08 aug 05, 09:49
Dersom dette var en kommentar på det jeg skrev, så må du utdype litt. Skjønte ikke hva du prøvde å si.

---------------------------

Ingen enkelt spiller, leder eller supporter er større enn klubben


Ido Form Klyster

A-lagspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 605

Lagt til: 08 aug 05, 09:50
Hehe, nei var ikke det. Mente generelt.

---------------------------

Keep - Nei, Dæven.


Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 954

Lagt til: 08 aug 05, 15:29
Endret: 08 aug 05, 15:30
Opprinnelig postet av McPhisto
Nå er det vel sånn at Fredrikstad går ut offensivt og prøver å spille sitt eget spill. Problemet til laget er at de ikke har klart å holde på det en hel kamp.

Når de da prøver å demme opp for det utover kampene blir det til at de må gå over til en mer deffensiv organisering og gjerne da i et 4-5-1 system. Dette skjer jo også mot Rosenborg, og der klarte de stort sett å demme opp. Det klarte de ikke i går. Først og fremst fordi Odd spiller en meget god 2. omgang og kanskje en kan vurdere innsatsen til enkelte FFK-spillere.

Saken er at så fort laget klarer å holde lenger vil de også spille mer underholdende. Gi dem tid så skal du få se. Vi har allerede sett hva de er i stand til i flere av de siste kampene og det kommer bare til å bli bedre og bedre.


Håper du har rett i det. Er forsåvidt enig med deg at det har vært greia i flere kamper, vi har forsøkt innledningsvis i kampene, for så å falle helt sammen. Her mener jeg trenerne bør se på om de kunne gjort noe anderledes for å hindre at det skjer igjen, men tviler på at drillo er særlig åpen for at han kan ha gjort noe feil!

---------------------------

Lenge leve "hjørnet"!


djillo

Knøttespiller
Ble medlem: 06 aug 05
Innlegg: 27

Lagt til: 08 aug 05, 19:12
Endret: 08 aug 05, 19:14

Helt enig med de fleste her.

 

Fotball er, og skal være underholdning.  Hvis vi skal gå for 1 poeng i hver bortekamp vil vi aldri få noe mer heller, noe som viser seg ganske tydelig allerede. Teoretisk ville det da vært bedre for FFK om alle bortekamper ble avgjort ved hjelp av loddtrekning. Hvor mange av dere ville vært fornøyde med loddtrekning i stedet for alle bortekampene? Det ville blitt flere poeng, men det er ikke lenger fotball.

 

Slik vi opplever det nå, og trolig vil oppleve det resten av sesongen, så blir det nærmest garantert 0 poeng på bortekampene, enten det er mot Aalesund eller VIF. Hva har vi å tape på å prøve å presse litt mer fremover? Vi vil ikke vinne hver kamp, men en sjelden gang vil vi valse over motstanderene også på deres gress. Slik det er nå, har det vært "ran" hver gang vi har klart å raske med oss 1 poeng. Med samme flaksen i mer offensivt spill vil vi garantert raske med oss 3-poengere..

 

Angrep er det beste forsvar.....


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 08 aug 05, 21:27

Lesping er ikke dumt!!!!

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3