Husk meg
Brukernavn
Passord

FFK trener for dårlig

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 06 jun 05, 17:55
Gang på gang hører jeg dette at FFK trener for dårlig, og da tenker jeg på egentreningen deres.

Folk som ser dem på SATS sier at de later som de trener. Useriøse osv.

Folk sier at de ikke engang strekker ut! En som jobber på helsestudio fortalte meg at dette trolig er årsaken til de fleste skadene deres.

Selv om det er en kjent ting at fotballspillere er dårlige til å strekke ut, så synes jeg dette er utrolig uproffesjonelt. Det ser man jo på banen og forresten at mange av guttane er stive som stokker. Man ser hvem som er myke osv..

---------------------------

"Jeg blåser i hva folk gjør, så lenge de ikke skremmer hestene på gaten"


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5528

Lagt til: 06 jun 05, 18:08
FFK spillerene trener helt sikkert for dårlig. Akkurat som alle andre fotballspillere. Fotballen har en treningskultur på steinalder nivå. Fotballspillere trener som andre norske idrettutøvere gjorde frem til midten av åttitallet. Før toppidrettsenteret sin tid.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


DrDRE

Landslagsspiller

Ble medlem: 19 mai 04
Innlegg: 1134

Lagt til: 07 jun 05, 02:07
Sett flere ganger folk klager på at de ikke strekker ut. Flere studier har vist at det ikke har noen som helst effekt på å forebygge skader. Litt mer myk kan man bli, men det er vel ikke balettdansere vi vil ha heller? :D

Vidar

A-lagspiller
Ble medlem: 09 aug 04
Innlegg: 239

Lagt til: 07 jun 05, 05:46
Opprinnelig postet av DrDRE
Sett flere ganger folk klager på at de ikke strekker ut. Flere studier har vist at det ikke har noen som helst effekt på å forebygge skader. Litt mer myk kan man bli, men det er vel ikke balettdansere vi vil ha heller? :D


Jeg kunne definitivt tenkt meg spillere som ikke var så stivbente, men var smidige nok til å sno kroppen og stokke bena riktig i forhold til ballen når de skal avslutte på mål... Den mentale biten er nok viktig, fotballspillere blir som oftest overivrige som barn, men man skal ikke se bort fra at smidighet i kroppen også spiller en stor rolle.

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 07 jun 05, 09:47
Nå har Roger Risholt pådratt seg en strekk på trening igjen se her

Man blir skadet fortere hvis man ikke strekker ut. Det at det ikke har noe å si er en myte satt ut av slække fotballspillere. Eller råd fra garderoben til sleivdal IL eller noe sånt.

---------------------------

"Jeg blåser i hva folk gjør, så lenge de ikke skremmer hestene på gaten"


Fredd

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1206

Lagt til: 07 jun 05, 11:14
Det med å strekke ut er bare tull. Som DrDRE sier så viser flere studier at det ikke er nødvendig. Det som en tingen for å ungå skader og ikke bli stiv er bevegelighetstrening og riktig kosthold. Bevegeligheten for å bli smidigere og unngå skader, mens det riktige kostholdet for å unngå å bli stiv.

Hvis spillerene jogger ned etter kamp og får i seg riktig mat f.eks. banan, så er dette med på å bygge opp cellene i musklene slik at de blir fortere friske igjen. Dermed unngår man å bli stiv.

---------------------------

Fredd


DrDRE

Landslagsspiller

Ble medlem: 19 mai 04
Innlegg: 1134

Lagt til: 07 jun 05, 11:45
For de som vil ha "bevis" (man snakker egentlig ikke om bevis, bare sannsynligheter i slike studier), se her: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2221716.stm
Kort fortalt: Man må tøye ut i 23 år for å forebygge en skade. (Men sagt på en annen måte vil uttøying av 23 personer, f.eks. FFKs lag, iløpet av et år forebygge en skade, så tja...)
Forøvrig er det neglisjerbar effekt på muskelsårhet.

Frode

A-lagspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 697

Lagt til: 07 jun 05, 12:13
Endret: 07 jun 05, 12:16
Er mer bekymret for det at det påstås at de later som de trener....

Har tidligere trent på SATS på Sagene der spillerne til Skeid trente....ehhh Det var den slappeste treningen jeg har sett. Hvis jeg som trente for å opprettholde helse og almenntilstand trente hardere enn dem, har de MYE å hente! (Snakker her om å sitte på trimsykkel i 20 minutter, og beina gikk rundt i 5 av dem....)

Kan jo være at de kun bedrev restitusjonstrening de/den dagen(e) de ble observert, men hvis ikke er det mye å ta tak i...

Da må man spørre seg, hvorfor de ikke ønsker å få ut sitt potensiale ???

Hvis det er tilfelle at egentreningen er så slapp, foreslår jeg at egentrening erstattes med felles styrketreningsøkter med fysisk trener tilstede. De har tross alt godt betalt og SKAL trene skikkelig.

---------------------------

Frode

- FFK nr. 7 i tippeligan 05


Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 07 jun 05, 18:58
Helt enig Frode. Eller om noen observerte og rapporterte.


---------------------------

"Jeg blåser i hva folk gjør, så lenge de ikke skremmer hestene på gaten"


guggen

Knøttespiller
Ble medlem: 12 jan 05
Innlegg: 29

Lagt til: 08 jun 05, 14:10
Ok fotballspillere er ikke like godt trent som andre toppidrettsutøvere. De har ikke like god kondisjon som en langrennsløper og ikke like sterke som en bryter eller vektløfter.

Når det gjelder uttøyning så kan det gjøres rett etter økta for å unngå å bli stivere. Skal man bli mykere bør man ha egne bevegelighetstreningeer (mye tøyning). Det kan tenkes at mange av spillerne har greie leddutslag (er myke nok). Da trengs det bare å opprettholde denne bevegeligheten. Dette krever ikke så mye uttøyning. Mens andre igjen er for stive, disse bør jobbe med dette. Det er jo bare å gjøre diverse bevegelighetstester for å finne ut om man har noe å hente på dette området.

Uansett er et treningsår delt inn i flere perioder. I en periode vil man vedlikeholde styrken og øke kondisjon, i en annen periode vil man øke styrken og vedlikeholde kondisjonen. Andre ganger kan man prioritere bevegeliget.

Når det gjelder apparatene på sats og styrketrening, så er det ikke alltid man trener for å oppnå maks styke. Noen trener lett med apparatene for å forebygge skader, driver aktiv bevegelighetstrening etc.

Og til slutt så kan det jo hende at noen av gutta kunne trent hardere også, men det er vanskelig å si når man ikke kjenner treningsprogrammet deres detaljert. Regner uansett med at de vil være i god form slik at de kan spille bra fremfor å drite seg ut for 10 000 på hjemmebane.

Fredd

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1206

Lagt til: 08 jun 05, 17:23
Det med de forskjellige periodene med trening er viktig å ta med her ja. Når de har et kampprogram som er så tett som i denne perioden, så har de mye teknisk trening. Nesten av av løping er restitusjon. Regner med de hadde en hard treningsperiode etter Aalesundkampen. Dette for å få bygd opp litt fysikk igjen.
Slike perioder er det gjennom hele sesongen. Grunnlaget for neste sesong legger i desember og januar. Det er da laget har mengdetrening. Jeg tror de fleste av oss her inne ikke skal komme med for sterke påstander om at de trener for lite. Tror nok Drillo, KTE og PEA kan dette bedre enn oss. Får jeg håpe da.
Bare 4 dager til kamp nå! :ffk:

---------------------------

Fredd


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 09 jun 05, 20:58
Jeg skal ikke si så mye om uttøying for det er det så delte meninger om både blant legfolk og eksperter.

Generelt synes jeg det ser ut til at norske fotballspillere trener for lite eksplosjon og spenst, for her er vi virkelig dårlige sammenliknet med søreuropa. Dette har *noe* med gener å gjøre, men mest med trening å gjøre. Når så vi sist en norsk spiller rykke fra en spiller fra italia?

Problemet med styrketrening er at det tar tid, og at man trenger restitusjon etterpå, i flere uker. Men du verden som det hjelper! Ettersom jeg kan forstå så er den eneste tida som er aktuell i november og fram til jul, og så igang med fotballtrening på nyåret. Spørs om trenere vil prioritere fotballtrening istedet for styrketrening i så henseende...

Dette er egentlig en av grunnene til at jeg er mot helårssesong; spillerene får aldri tid til å restitutere seg skikkelig, ei heller bygge seg opp.


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340