Husk meg
Brukernavn
Passord

Espen Engebretsen - Daglig leder i FFK

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

madcow

A-lagspiller

Ble medlem: 28 aug 06
Innlegg: 535

Lagt til: 15 sep 22, 20:07
Endret: 15 sep 22, 20:15
Endret av: madcow

 

Bakgrunn:

... Starter en egen tråd for dette, for jeg mener at "bummen har fått sparken" og "kamptråd sandnes ulf" ikke er dekkende nok tema for Espen Engebretsen. Nå vet jeg avisene har skrevet en del om dette allerede, men kjører på med en tråd.

 

Blant annet i følgende artikkel fra f-b.no (jeg kommer til å fylle på her etterhvert):

https://www.pcast.no/podcast/espen-engebretsen-s08-tenker-offensivt/ (denne er gammel)

"En dag skal det blinke 'utsolgt' på den skjermen der"

 

Litt om Espen i korte trekk:

Alder: 58

Historie:
Jobbet i trenerteamet/sportslige apparatet til sarpsborg 08 fra 2011 og frem til 2016. 

Opprinnelig postet av
– Jeg hadde en sønn (Jonas) som startet i moderklubben vår Borgen som femåring. Da hadde jeg ni år som trener for det laget. Etter hvert ble jeg også med i spillerutviklingen SAMS hver fredag. Da Jonas ble juniorspiller ville Sarpsborg 08 at han skulle komme til dem, og da sa samtidig Cato Haug til meg at du kommer til å være på tribunen for å følge opp Jonas hele veien og da kan du trene juniorlaget vårt. Da hadde jeg trent A-laget til Borgen opp i 3. divisjon den sesongen. Det var naturlig for meg å gi meg i Borgen ettersom Jonas gikk hit, og da sa jeg ja til å trene juniorlaget, sier Engebretsen.

To år senere ble han toppspillerutvikler, og etter to år i den jobben avanserte han ytterligere til utviklingssjef.

Fra 2016 og frem til 2022 jobbet han som daglig leder i Sarpsborg 08.

Opprinnelig postet av

– Da hadde Sarpsborg 08 hatt ni daglige ledere på elleve år, og etter at én forsvant etter et halvt år kom styret til meg og spurte om jeg ville være konstituert daglig leder, slik at klubben fikk litt tid til å finne en som kunne ta jobben. Det sa jeg ja til. Jeg hadde vært med på å starte bedrifter og drive bedrifter tidligere, og det trigget meg litt at jeg skulle få økonomiansvar og alle de tingene. Den gangen omsatte vi for rundt 35 millioner kroner, og det var relativt flaks hver gang vi solgte en spiller, sier Engebretsen.

– Det første jeg sa var at vi må øke omsetningen med minst 5 millioner kroner hvert år. Vi må fortest mulig komme oss over 50 millioner kroner, fordi det var der vi følte at eliteserien startet den gangen. Og da var det å trykke på gassen for å skape vekst, og den jobben har alltid trigget meg. Det var starten på at jeg ble daglig leder. Det var mange tilfeldigheter som gjorde at jeg til sjuende og sist havnet i stolen som daglig leder i Sarpsborg 08, sier Engebretsen.

Videre om hva de oppnåde i 08:

Opprinnelig postet av

– Vi har nok helt sikkert tatt litt stor risiko noen ganger underveis, men vi har hele tiden følt trygghet at byen, næringslivet, støttegruppa, investorgruppa og folket har stått bak oss. Da er det litt lettere å sitte å holde i rattet, og derfra har vi hatt en fantastisk reise. Nå er vi en stabil 100-millionersbedrift med over 60 ansatte. På de seks årene har vi gått fra å ha en egenkapital på rundt 4,5 millioner til 66 millioner, vi har egne flotte lokaler, vi har et godt støtteapparat rundt A-laget og vi har blitt vant til nivået som kreves for å være med i toppfotballen. Dersom vi tar tabellplasseringene de siste ni årene og deler på antall år havner vi på 8,1. Det vil si at vi har en 8. plass i snitt de siste ni årene. Det er en plass på øvre halvdel. Når vi har krydret dette med to cupfinaler og et eventyr i Europa i 2018 er det fantastisk, sier han.

 

Hva jeg tror:

Mulig jeg sitter her i COVID-19 tåka og er litt for optimistisk på alt sammen men dette er kanskje den viktigste "signeringen" vi har gjort på 15 år. Espen vet hvordan det er å drive en profesjonell klubb, han omtales i sarpsborg som "suksessmann". Han vet hva som skal til, han vet hvordan miljøet er i Østfold, og ikke minst Fredrikstad, han vil kunne fyre oppunder mellom en rivalisering mot nabobyen Sarpsborg, han er edruelig og ærlig (i motsetning til hva Heier har vært denne sesongen) og kommuniserer tydelig hva han mener og tenker om ting, som f.eks. sviktende tilskuere er på klubbens skuldre, folk drar ikke på kamp om ikke de får en god opplevelse. Vi vil endelig kjenne på en daglig leder med kapasitet til å kunne gjøre jobben som daglig leder fult ut. Jeg skal ikke gå for dypt inn i Heier her men tenker at det er fint at han får sin plass som sportslig leder så kan han bevise at han duger der, fremfor å bli splittet i alle retninger / satsninger som klubben har. Espen er mannen for dette. Har en del sarpinger til naboer (ikke veldig rart ettersom jeg nå er bosatt i den forferdelige byen) som har kommenterte det til meg (blant annet tidligere 08-spiller) i det siste og ordlaget som går igjen er; "Den der er dere heldige med, fantastisk fyr og det han får til er helt fantastisk!". 

 

 

---------------------------

"Nomen mihi Legio est, quia multi sumus."

- FFK / LFC / Østsiden -


tynter

A-lagspiller

Ble medlem: 02 apr 03
Innlegg: 648

Lagt til: 15 sep 22, 23:18

Det her har jeg virkelig tro på. Får virkelig håpe at publikum,sponsorer og byens rike menn får ny optimisme forran neste sesong nå. Men det er ekstra viktig at laget og Klæboe gjør sitt ytterste for å legge et så bra som mulig grunnlag for neste år. Den jobben bør starte med 3 poeng nå til lørdag.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5517

Lagt til: 17 sep 22, 10:19

Har en skikkelig dårlig følelse for dette. S08 kom i sin tid til dekket bord, da resten av Tippeligaen slikket sårene etter det spinnville 2000 tallet. Det har de tydeligvis ikke tatt inn over seg, og tror at alt handlet om deres egen fortreffelighet. 
Det kan bli en dyrkjøpt erfaring for oss. 


Vedahl

Juniorspiller

Ble medlem: 19 sep 08
Innlegg: 98

Lagt til: 17 sep 22, 10:34

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Har en skikkelig dårlig følelse for dette. S08 kom i sin tid til dekket bord, da resten av Tippeligaen slikket sårene etter det spinnville 2000 tallet. Det har de tydeligvis ikke tatt inn over seg, og tror at alt handlet om deres egen fortreffelighet. 
Det kan bli en dyrkjøpt erfaring for oss. 

 

Kan absolutt stemme det. Spesielt hvis han må bygge opp fra PostNord. Med tap mot Skeid i dag brer det fort seg en stor usikkerhet innad i klubben og et katastofalt nedrykk er plutselig svært nære. 

Men velger inntil videre å være betinget optimist. 


Sandaker

Juniorspiller
Ble medlem: 10 mar 17
Innlegg: 201

Lagt til: 17 sep 22, 10:50

[quote=kanogvetalt]

Har en skikkelig dårlig følelse for dette. S08 kom i sin tid til dekket bord, da resten av Tippeligaen slikket sårene etter det spinnville 2000 tallet. Det har de tydeligvis ikke tatt inn over seg, og tror at alt handlet om deres egen fortreffelighet. 
Det kan bli en dyrkjøpt erfaring for oss. 

[/quote

 

Du dyrker å være kontrær. Men ikke sikkert du tar feil her. Vi går konk etter etter en vanvittig satsning og blir degradert til nivå 5. Vi tar en Lyn. 


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5394

Lagt til: 17 sep 22, 14:25

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Har en skikkelig dårlig følelse for dette. S08 kom i sin tid til dekket bord, da resten av Tippeligaen slikket sårene etter det spinnville 2000 tallet. Det har de tydeligvis ikke tatt inn over seg, og tror at alt handlet om deres egen fortreffelighet. 
Det kan bli en dyrkjøpt erfaring for oss. 

Jeg sitter litt med samme følelse faktisk. Det at han sier at han er utålmodig kan også vippe begge veier. Virker heller ikke veldig langsiktig, noe som forsåvidt passer byen bra. Vi er ikke flinke være tålmodige. Bare vi ikke gaper over for mye og bruker penger vi ikke har.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


madcow

A-lagspiller

Ble medlem: 28 aug 06
Innlegg: 535

Lagt til: 17 sep 22, 15:11

Du er vanligvis en positiv (men edruelig) kar, Rey - tør jeg å anta at skepsisen din har i at du har blitt såret før av den klubben her? Jeg må innrømme at da jeg skrev åpningsinnlegget mitt så gikk også tankene mine til sist pressekonferanse der "Sjølvaste" Høgmo hvor han ikke kunne komme seg ut av døra raskt nok etter å ha tatt jobben. Men; Jeg velger å gjøre noe det eneste jeg kan gjøre noe med (dessverre).... være positiv til det klubben gjør. Vi klarer dette. Med god ledelse (noe jeg tror dette vil være) så er vi der!

---------------------------

"Nomen mihi Legio est, quia multi sumus."

- FFK / LFC / Østsiden -


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5394

Lagt til: 17 sep 22, 15:46
Endret: 17 sep 22, 15:46
Endret av: Rey

Min første reaksjon på Engebretsen var kjempepositiv... Yess... Dette blir bra.... Kjempesignering. Det gikk ut over noen særpinger på jobb :-)

Men så tenker man seg jo litt om... og man kan ikke unngå å bli skeptisk til det klubben vår holder på med etter alle disse år. Så du er nok inne på noe der :-)

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f