Husk meg
Brukernavn
Passord

Kamptråd: Fredrikstad - Ranheim 27.11.2021

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5394

Lagt til: 26 nov 21, 20:44

Det er klart for årets siste seriekamp i en sesong som har vært over all forventning. Jeg sitter likevel igjen med litt skuffelse etter sesongen. Det er vel egentlig ikke lov, men etter at vi fikk en så god start ble jo forventningene skrudd i været. Når vi da avslutter serien med så mange poengtap og relativt dårlige prestasjoner sammenlignet med tidlig i sesongen blir man skuffet.

Kampen mot Ranheim har dessverre ikke noe å si for noen av lagene. Ranheim kan riktignok klatre noen plasser, men ikke nok til at det har noe å si for kvalikken. Og vi kan som kjent ikke komme vekk fra fjerdeplassen. Selvtillitt og godfølelse bør vi likevel prøve å spille på oss før kvalikken. Vi skal jo rykke opp :-)

Vi har en skadefri og karantenefri tropp og stiller nok med det sterkeste vi har, så det er bare å møte opp. Det er meldt en temperatur rundt 0 og det er jo ikke så ille i slutten av november. 

 

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4682

Lagt til: 26 nov 21, 21:27

Ranheim er en motstander vi har blandede resultater mot i vår tid i 1. divisjon. Det var på Ranheim vi ga bort initiativet i opprykkskampen i 2010 da vi mistet seieren i sluttminuttene. Vi har to stygge, stygge tap mot dem og vi har ikke slått dem på de siste seks møtene.

Så om vi ikke har noe annet å spille for så har vi i hvert fall noe å hevne. Det er da noe.

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5394

Lagt til: 26 nov 21, 22:57
Endret: 26 nov 21, 23:03
Endret av: Rey

Uff ja, det 7-1 tapet hadde jeg fortrengt. 

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4682

Lagt til: 26 nov 21, 23:11
Endret: 26 nov 21, 23:24
Endret av: Tøfflus

Medisinerte meg selv med en youtube-video med høydepunktene fra cupfinalen i 2006 etter at jeg skrev det.

Tenk for noen utrolige opp- og nedturer vi FFK-supportere har hatt de siste 20 årene. Kan knapt se for meg noen annen norsk klubb som har opplevd tilsvarende i moderne tid.

Vi har altså vært nummer to i Tippeligaen ... og nummer 3 i 2. divisjon. Vi har vunnet cupfinalen 3-0, og vi har blitt skambankent 7.1 av reservelaget til Rosenborg. Vi har vunnet en opprykkskvalik fra 1. divisjon med 8-1 sammenlagt, blitt berget fra nedrykk av et overtidsmål i en annen kamp, driti oss ut i kvalik mot Notodden og sikret opprykk fra 2. divisjon med mange runder igjen av sesongen, etter å ha vunnet de 13 (!) første kampene - og 17 av 19 totalt.

Vi har scoret 99 mål på en sesong i 2. divisjon, rykket rett opp året etter, og da nedrykket kom i 2009 var det på smertefullt vis mot en mutasjon av en gammel rival. 

Vi berget plassen i siste serierunde i 2005, snøt motstanderen for seriegull ... og mistet kapteinen vår, som fortsatt sitter i rullestol. 

Vi har hatt "rike onkler" inne i bildet som både har brukt masse penger, blandet seg i styre og stell .. og trukket seg ut.

Ja, det er flere lag som både har vunnet serien og spilt 1. divisjon i løpet av de 20 årene. Det er andre som har hatt investorer som har brukt penger som fulle sjømenn for så å gi seg i svartsinne. Ja, selv årets Bodø/Glimt som kanskje er det beste Norge har sett siden 90-tallets RBK har vært innom OBOS-ligaen og det så nylig som 2017. Men altså ... hvis det er hjerteinfarkt og nervesammenbrudd man ønsker seg så er valget enkelt Røde og hvite er de beste.

La oss nå banke Ranheim, og gjør vi ikke det så er neste motstander sannsynligvis noen vi har betydelig bedre statistikk mot.

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5394

Lagt til: 27 nov 21, 18:32

Opprinnelig postet av Tøfflus

La oss nå banke Ranheim, og gjør vi ikke det så er neste motstander sannsynligvis noen vi har betydelig bedre statistikk mot.

Føler nesten ikke Ranheim møtte opp i dag, for banke Ranheim gjorde vi jo. Men makan til sjansesløsing i dag. Føler vel heller ikke at vi gjør noen kjempekamp med mye på tvers og bakover, spesielt i første omgang. Men når Ranheim omtrent ikke møter opp skal det heller ikke mye til for å ta hjem seieren. 

Neste motstander tipper jeg blir KFUM og de har vi ikke kjempegod statistikk mot. Frykter den kampen

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4682

Lagt til: 27 nov 21, 19:10

Var ikke bare Ranheim som lot være å møte opp i dag - direkte glissent på stadion i dag. Men jeg klandrer ikke folk. Kamp uten betydning og ganske kjølig. 

Da både Ismaheel og Kjelsrud bommet alene med keeper tenkte jeg "denne kampen taper vi 2-1". Heldigvis fikk begge to reist kjerringa og det ble et hyggelig resultat til slutt.

Ja, KFUM har vist seg som en brysom motstander for oss. Håper Sogndal slår dem.

---------------------------

Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"

Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5394

Lagt til: 27 nov 21, 20:24

Vil tippe et stykke under 1000 tilskuere i dag ja. Var ikke noe problem å telle de forskjellige seksjonen. Likevel enormt bra trykk fra ståfeltet i dag også. Det kan bli morro neste mandag med litt flere folk og et slikt trykk fra tribunen.

Ble til slutt bare latterlig med alle missene våre før Kjelsrud scora. Fire enorme sjanser før den endelig satt?

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2222

Lagt til: 28 nov 21, 18:33

Opprinnelig postet av Rey

Det er klart for årets siste seriekamp i en sesong som har vært over all forventning. Jeg sitter likevel igjen med litt skuffelse etter sesongen. Det er vel egentlig ikke lov, men etter at vi fikk en så god start ble jo forventningene skrudd i været. Når vi da avslutter serien med så mange poengtap og relativt dårlige prestasjoner sammenlignet med tidlig i sesongen blir man skuffet.

Enig, har den samme følelse av skuffelse etter en sesong som egentlig har vært god, samlet sett. Det mest irriterende i mine øyne er at mot slutten av sesongen spilte også de fleste andre opprykkskandidater svakt, og serverte FFK muligheter til å sikre opprykk på sølvfat. FFK hadde ikke behøvd å overprestere for å ta de nødvendige poeng, i stedet har de underprestert i den avgjørende del av sesongen. 

Min enkle, overfladiske analyse er som tidligere nevnt, at FFK klarte seg utmerket frem til 7-8 av de beste spillerne gikk ut med skader, og så kom man aldri riktig i gang igjen etter det. Det har med andre ord ikke vært riktig strategi å starte sesongen i 100 og håpe at det skulle holde. Det holdt kun en halv sesong, og i andre halvdel av sesongen har FFK på ingen måte lignet et lag som hører hjemme i eliterserien. 

Skulle laget likevel klare opprykk nå, hvilket er fullt mulig ettersom de andre lagene i kvaliken også er trette etter en lang sesong, så håper jeg spillerne kommer til neste sesong med styrket stamina, og at lagledelsen klarer i enda større grad å fokusere på hele sesongen, og ikke bare tar en kamp av gangen hele tiden. For så ender det med nedrykk igjen. 

Er det forresten noen som har klart å holde et øye med hvor mye skader HamKam har hatt i år, og hvor mye Rekdal har rotert i laget underveis i sesongen? Jeg tenker det kanskje kan være et og annet å lære av å smugkikke litt i de statistikkene. Det KAN tenkes, at Rekdals strategi smaker litt mer av å fokusere på å være best i lengden og vinne til slutt, fremfor å sette alle kluter til for toppe laget maksimalt i hver eneste kamp. Jeg velger i alle fall å tro det, frem til noen kan forklare meg at det nok ikke stemmer.  

 


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 30 nov 21, 09:04

Opprinnelig postet av Rey

Ble til slutt bare latterlig med alle missene våre før Kjelsrud scora. Fire enorme sjanser før den endelig satt?

På den annen side: Kjelsrud så ut til å være i veldig godt slag mot Ranheim, det var noe med hele kroppsspråket som lyste av god form...


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 30 nov 21, 09:12

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Min enkle, overfladiske analyse er som tidligere nevnt, at FFK klarte seg utmerket frem til 7-8 av de beste spillerne gikk ut med skader, og så kom man aldri riktig i gang igjen etter det. Det har med andre ord ikke vært riktig strategi å starte sesongen i 100 og håpe at det skulle holde. Det holdt kun en halv sesong, og i andre halvdel av sesongen har FFK på ingen måte lignet et lag som hører hjemme i eliterserien. 

Jeg tviler sterkt på at laget hadde strategien "vi skal gå ut i hundre og satse alt på å vinne de første kampene for så å dabbe av utover i sesongen sånn at vi ikke røkkær opp likavæl".

Solberg sa det fint tidlig i sesongen når suksessen ble påtalt, og det ble referert til sportsplanen som sa at vi skulle opp først i 2022: "Skal vi begynne å tape kamper, da, eller?".

Jeg tror sesongutviklinga er et produkt av en lang, lang rekke faktorer, nøkkelspillere som var ute i perioder er helt klart en medvirkende faktor, spesielt avbrekket til Kjelsrud. Jeg syns det virka som om press-spillet vårt var et helt annet når Kjelsrud var på banen.

En annen er at våre motstandere ikke forsøkte (jmf KFUM) å spille seg gjennom presset vårt, men begynt å pole over. Det igjen satt fokus på at vi er skrekkelig dårlige på andrebaler, og motstander fikk flytta opp spillet sitt ofte, og i god posisjon.

Og nok en faktor: Jeg tror vi forsøkte å legge om til en mer kynisk spillestil, og dette passa ikke vår fotballidentitet, filosofi og innstilling i det hele tatt. Når vi nå har fasit tenker jeg at vi like godt kunne holdt på vår egen spillestil helt kompromissløst, for resultatet hadde høyst sannsynlig IKKE blitt noe verre enn det har blitt.


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2222

Lagt til: 30 nov 21, 23:35

Opprinnelig postet av Asgeir

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

 starte sesongen i 100 og håpe at det skulle holde. 

Jeg tviler sterkt på at laget hadde strategien "vi skal gå ut i hundre og satse alt på å vinne de første kampene for så å dabbe av utover i sesongen sånn at vi ikke røkkær opp likavæl".

He he, med all respekt var det ikke helt det jeg skrev... 

Men forøvrig synes jeg du gir en god analyse og påpeker mange interessante aspekter. 

Kjelsrud har jo ikke scoret like mange mål i år, men som du indirekte sier, tror jeg han har vært ekstremt viktig likevel. Man ser forskjellen på laget når han ikke er der. En kaptein som går foran i krigen. Bare synd han ikke er immun mot skader, han heller. 

Og alt i alt er det ikke noen skuffelse at FFK er med og kjemper om opprykk helt inn, som nyopprykket lag. 



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f