Husk meg
Brukernavn
Passord

Vi faller for eget grep...

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 29 aug 11, 22:49

En slags "nå-situasjonsbeskrivelse":

I et forsøk på å spille "klokt" etter å ha scora legger vi oss lavere. Motstander får mer og mer ball, og kommer høyere og høyere på banen. Aggressiviteten synker, vi begynner å komme på etterskudd, og så kommer det en eller flere bakover pga at vi er på etterskudd i serier, over flere lagdeler. Og vi rekker nesten aldri å komme ut av lav intensitet og aggressivitet før kampen er over. 

Når vi ikke klarer å beholde aggressiviteten når vi legger om til lavere, defensiv stil, hvorfor gjør vi da det samme igjen og igjen?

FFK behersker ikke å spille defensivt. Vi mister tempo og intensitet, begynner å tape dueller regelmessig, og gir langsomt fra oss kampen.

Det vi behersker er å spille offensivt. Da har vi ekstremt høy aggressivitet, trøkk på ballfører, står høyt i banen og kjører rekker med gode angrep, ofte med avslutninger. Og ikke minst, vi har god kontroll bakover når vi spiller på denne måten.

Når vi tar ledelsen 1-0, hva er det det helt klart mest optimale som kan skje? Jo, at vi går opp til 2-0! Og det er akkurat det vi skal forsøke. Når vi scorer 1-0 skal vi være mer aggressive og offensive enn noengang og valse over motstander. Dét skremmer vannet av enhver motstander, og får vi 2-0 skal vi jaggu forsøke å score 3-0. Alternativt, hvis det er problemer med kreftene, sette inn nye folk. Eller bestemme seg for å ta ti minutter pause med kjipespell for så å klinke tel igjen! Fordi vi må beholde aggressiviteten!

Med denne fotballstilen vil vi møte respekt overalt hvor vi snur oss, og det slår gunstig ut for kampbildene også; vi får kampene inn i det sporet vi vil.

Nå er det på tide å prøve en ny taktikk!


endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 29 aug 11, 23:03

Er ikke angrep det beste forsvar? :)

---------------------------

Nei, Rom ble ikke bygget på en dag, men den hadde vel også fått opp mer enn et par stolper i løpet av fem (?) år.
(FFK1903 om Plankehaugen.no)
______________________________________
http://twitter.com/endre82
Forøvrig Østfoldmester i Hattrick.org


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 29 aug 11, 23:07

God plan.

Full aggressivitet gjennom 90 minutter. Høyt press og 180 i gjennomsnittspuls kampen igjen på alle spillerne. Det er jo bare å score 2-0 når man har 1-0, ikke noe problem. Deretter er det jo "bare" å score til 3-0 etter vi har fått 2-0. Sånn kan vi holde på.

Jeg fatter ikke at ikke FFK gjør slik i hver kamp, da vinner vi 6-0 i hver kamp og vinner serien lett. 

Eller misforsto jeg nå? YellFoot in mouth


Welhaven

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 nov 09
Innlegg: 1697

Lagt til: 30 aug 11, 08:36


Jeg skjønner deg og tar poenget ditt, FFK har mye å hente her.

Det som irriterer meg er at hver gang vi leder så er jeg ALDRI trygg på at vi klarer å holde 0-en. Jeg har rett å slett mistet troen på at vi klarer det.

Grunnen til det er at jeg føler gutta mister totalt fokus. De legger seg mer bakpå, og dette hadde vært greit om de fortsatt var tente og var aggressive i forhold til å score mer mål, men føler ikke dette er tilfellet. Føler de blir daffere og at det skjer noe oppe i hodet deres som gjør at de mister kontrollen.

Det var en bragd å se FFK - Brann fra 2-0, til 2-2, til 4-2. Der hadde de hodet på rett plass, og de hadde det gøy. Skulle ønske de var mer stabile, og at ikke spillet til FFK var så sinnsykt varierende.

---------------------------

Stolt og trofast motgangssupporter, men sier heller ikke nei til medgang..!


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 30 aug 11, 11:35

Opprinnelig postet av Plankekæll

God plan.

Full aggressivitet gjennom 90 minutter. Høyt press og 180 i gjennomsnittspuls kampen igjen på alle spillerne. Det er jo bare å score 2-0 når man har 1-0, ikke noe problem. Deretter er det jo "bare" å score til 3-0 etter vi har fått 2-0. Sånn kan vi holde på.

Jeg fatter ikke at ikke FFK gjør slik i hver kamp, da vinner vi 6-0 i hver kamp og vinner serien lett. 

Eller misforsto jeg nå? YellFoot in mouth

Hehe, du prøvde ikke engang.

Mitt poeng er at vi forsøker å spille taktisk klokt, og så blir det taktisk dumt. Hver gang. Eller nesten hver gang. Da kan man ikke lenger snakke om "taktisk klok" lenger.

Du og jeg vet at "problemet", hvis man kan kalle det å tape fotballkamper for "problem", ikke sitter i føttene, bena, lungene eller hjertet; problemet sitter inni huet!

Ingen skal få meg til å tro at safta i bena til FFK-guttane har gått ut når første omgang er over og vi leder 1-0! Så kom ikke å si at det jeg beskriver logisk sett inkluderer 180 i puls hele kampen og seier 6-0.

Det aller mest grunnleggende forslaget mitt er: Nå har vi forsøkt å spille taktisk klokt. Det funker ikke. Så vi kan egentlig gjøre hva som helst annet, og det vil i utgangspunktet ikke fungere noe dårligere.


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3483

Lagt til: 30 aug 11, 11:45


Vi så det demonstrert godt av både Tromsø og Odd som fikk et mål og klarte å hindre oss i å skape noe særlig etterpå.Nå mener jeg hjemmekampene og kanskje de to sureste tapene vi har hatt i år.

 

 


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 30 aug 11, 13:46

Opprinnelig postet av Erikk


Vi så det demonstrert godt av både Tromsø og Odd som fikk et mål og klarte å hindre oss i å skape noe særlig etterpå.Nå mener jeg hjemmekampene og kanskje de to sureste tapene vi har hatt i år.

 

Nå tenkte jeg primært der vi tar ledelsen, og ikke der vi kommer under.

Problemet er at dette er den typen fortball norske klubber er ganske gode på, nemlig det å spille defensivt og destruktivt.

Poenget er at vi er fryktelig dårlige på denne typen fotball, og må søke å utnytte andre styrker. Fryktelig dårlige.


General Gardener

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 30 aug 11, 23:12

Enig i deler av det du skriver, Asgeir, men jeg er uenig i at dette primært skjer når vi tar ledelsen. Nå er det et par av de siste kampene jeg ikke har fått sett, men tendensen i hele år (spesielt på hjemmebane) syns jeg har vært at vi har gått ut knallhardt de første ti, men at det etter dette har dabbet av.

Slik jeg ser det, kan vi fokusere på følgende to ting.

1) Vi må jobbe med å opprettholde den aggressiviteten vi til tider denne sesongen har vist de første ti minuttene. Det kan ikke være slik at dersom pangstarten ikke resulterer i mål, skal man stå og klø seg i huet og tenke "hva nå?".

2) Vi må trene på å mestre flere kampbilder. Variasjonen i spillet må bli større, all den tid vi per dags dato som lag ikke er gode nok til å føre kamper på den måte vi vil. Personlig syns jeg vi, som du sier, er best når vi kan presse høyt og få gunstige ballbrudd, men realiteten er at vi ikke klarer det gjennom 90 minutter. Da må vi bli bedre mot etablert forsvar.

Jeg savner en midtstopper som klarer å avansere med ball og en hurtig bakromsspiss. Etter min mening er nettopp savnet av en bakromsspiss mye av årsaken til problemene våre i år. Kan levende forestille meg den kreative midtbanen Hussain/Landgren som kan tre gjennom en hurtig spiss i bakrom.

---------------------------

http://www.twitter.com/banksy8


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 30 aug 11, 23:38

Opprinnelig postet av General Gardener

Kan levende forestille meg den kreative midtbanen Hussain/Landgren som kan tre gjennom en hurtig spiss i bakrom.

Thomas Sørum.... en slik mann skulle man hatt på laget. Da kunne det blitt mye mål.

Både Tarik og spesielt Borges er altfor glad i møte ballen. Odi var den eneste bakromsspissen vi hadde, synd han var ubrukelig.



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24