Husk meg
Brukernavn
Passord

Restaurantanmeldelser

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 11 mai 10, 22:32

Refsnes Gods

Jeg tar opp tråden igjen med restaurantanmeldelser i håp om at også fotballsupportere også kan ta til seg andre lidenskaper enn kun ball og grønt gress. Med den frykt å bli kalt for "snobb" som jeg opplevde på det gamle f-b.no-forumet så gjør jeg det likevel, mat og vin fortjener jo også noen ord ikke sant?

Det var jeg som foreslo for kona i dag at vi skulle spise ute, det er litt slitsomt egentlig å stå på kjøkkenet hver bidige dag etter en lang og hard arbeidsdag, og tirsdagskveld kan jo også gå an å ta et måltid ute.

Som den gentleman jeg er og absolutt for likestilling så delte kona og jeg på kjøringen som vanlig, og som vanlig så ble det jeg som kjørte til og kona som kjørte fra. Enhver rødstrømpe ville selvfølgelig elsket meg for dette o-hla-laaa!

Refsnes Gods har jo en stolt historie når det gjelder mat og vin og andre hendelser langt tilbake, både når det gjelder kongebesøk, andebryst med fengselrømning av en av landets verste narkotikaforbrytere samt innbrudd med stjeling av dyre Munchmalerier etc.. Disse malerier kom heldigvis tilrette når ranerne med opprinnelse fra et naboland til India ble tatt for denne forbrytelsen.

Herlig å komme kjørende inn til dette majestetiske og naturskjønt beliggende godset, og gå inn i den flotte restauranten med en drøss kunstverk av Edvard Munch på veggene. Vi ble plassert på et bord ved vinduet med utsikt over hagen og fjorden, at det så mye varmere ut ute innenifra enn det virkelig var betydde ingenting når den kvinnelige hovmesteren kom med et glass tysk riesling til Willy som en liten aperitiff. Kona valgte isvann som vanlig, så heldig hun er!!

En lite innholdsrik meny gir gode forventninger om at her tar man kjøkkenkunsten og råvarene på alvor, spennende var det dog. Menyen inneholdt 6 foretter, 3 hovedretter, en av fisk og en kjøtt samt en vegetarrett og oster samt 2 desserter.

Willy, sulten som alltid valgte 3 foretter samt kveite til hovedrett. Kona, som ønsker å være anonym valgte 2 foretter og en hovedrett.

Willys første forrett var "Oksecarpaccio, norsk storefefilet smaksettes med vår hjemmelagede pesto, rulles og kuttes i løvtynne skiver, tilbehøret var vellagret Parmigiano-Regiano, god olivenolje og urtesalat med urter fra vår egen kjøkkenhage" Denne ble servert med en nyydelig hvit burgunder av chardonnay, selvfølgelig har jeg ikke navnet i hodet, men vinen og forretten passet sammen som hånd i hanske og smaken var utsøkt.

Det var ikke så mange personer i restauranten så tidlig, vi hadde bestilt bord til klokken 18.00, men det satt 6 personer ved bordet under maleriet av Munch som var et portrett av August Strindberg, det var egentlig noe kjent med henne som satt rett under Strindberg.

Neste forrett var "Blåfinnet tunfisk rullet i korianderfrø og stekt raskt i panne, kuttet i skiver og servert med sesamfrøchips og glassnuddelsalat" Fytte rakkærn så godt! Og vinen, en Gewurstraminer, en vin som jeg vanligvis ikke synes noe om men som ble helt perfekt til denne retten.

Hvem er hun egentlig, hun dama som ser ut til å være vert ved det andre bordet, fotball preiker dem om også, og han med det lange håret ved siden av snakker trøndersk, og så snakker de fotball au!

Når hovmesterinnen kom til bordet for å rydde så måtte jeg erkjenne min sult og lyst til en fjerde forrett før den tredje som jeg nå ventet på, da damen som snakket fotball på det andre bordet fikk sin forrett så kunne jeg ikke dy meg, den så så fristende ut, kan jeg bestille en forrett til før den siste forretten? Og ja, selvfølgelig, de vil jo tjene penger så jeg fikk en 3dje forrett som var "Hvit asparges-suppe og villmorkel", og det smakte selvfølgelig himmelsk,(hvordan smaker det tro) og vinen husker jeg ikke i farten.

Jeg var fortsatt ikke mett når den siste og 4rde forretten kom på bordet, "Farfalle og oksebryst, hjemmelaget pasta med braisert oksebryst, langtidskokt oksebryst med friske og sprø asparges" og vinen en Valpolicella fra Veneto, he-he, favorittdistriktet nesten gett! Helt utsøkt, mørt og godt, bedre enn oksefilet, har dere oppdaget det at kokekjøtt egentlig er bedre enn stekekjøtt?, med litt fett som gjør smaken ennå bedre og kjøttet ennå mørere.

Hvem er ho kjærringa egentlig, fotball preker dem om ennå, snakker om Jørn Andersen og Gøril Kringen?

Hovedretten, "Villfanget kveite dekket med smakfull fiskefarse og panert med sprø brødcrust, tomatisert boillabaisse smaksatt med appelsin og spennende krydderier" "Hælle-måne" sa kona, "helt fantastisk". Selv hadde jeg vel bakt den litt mere "rare", litt råere. men slik er jeg, steker jeg kjøtt og fisk så vender jeg det stort sett i panna noen sekunder, hvis jeg ikke lar kokekjøttet braissere i gryta i stekeovnen i 6 timer da! (Enten eller) Men hellefisken var super, og vinen, hva var det nå igjen, merkelig hvor surrete en blir litt ut i måltidet gett!

Det er no`kjent med ho derre, nå trur jeg at jeg har svaret snart, heter hun Heidi tro?

Vi hadde bestemt oss for ikke å ta dessert, ikke på grunn av min påbudte forsiktighet overfor sukker, mer på grunn av at kanskje nok er nok. Men nok var ikke nok, jeg valgte meg en dessert uten dessertvin, for hodet sier nok en gang, ikke sant? Desserten ble "Rabarbra og kaktusfiken tilsmakt med den beste Tahiti vanilje, servert sammen med en sommerlig jordbærtiramisu og en deilig sorbet av lett syrlig mexicansk kaktusfiken. Jeg sier bare oj-oj-oj!

Refsnes får selvfølgelig terningkast 6 for miljø og allt det derre der, for mat gir jeg 5,8, det lille trekket op 0,2 gjør jeg fordi jeg hadde ønsket kveiten en smuuuule mindre bakt, litt mer rå.

Refsnes anbefalingsverdig?  Jaaaa. så absolutt!

Og ho dama, når vi gikk så spurte jeg, "Unnskyld, heter du Heidi?" Hun svarte bekreftende, og når jeg spurte hvor mange landskamper hun hadde så sa hun 152. Han kjente fyren ved siden av husker jeg ikke navnet på men det var en tynn fyr med langt mørkt hår, tror han har spilt på RBK eller Molde og driver med kjerringfotball nå.

Takk for oppmerksomheten!

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


hasse33

Landslagsspiller

Ble medlem: 18 jul 07
Innlegg: 1672

Lagt til: 11 mai 10, 22:59
Endret: 11 mai 10, 23:05
Endret av: hasse33

Spiste der i fjor. Vi ble meget skuffa over servicen, fikk en servitør som ikke hadde kunskaper om vin og ønsket vel egentlig å servere den samme vinen til alle 5 rettene. Etter en stund fikk vi en annen  kelner som klart hadde bedre kunnskaper.

Maten???

Etter noen greie forretter fikk vi en hovedrett som tydelig hadde stått i varmeskapet alt for lenge og var langt i fra noen gourmestisk opplevelse. Vi påpekte også dette overfor servitør som beklaget.

Vi var alle sylklare på at denne plassen gidder vi ikke å besøke igjen, men det er mulig de hadde en dårlig dag på jobben og kontra hva det kostet og hva man fikk servert holdt det ikke mål i det hele tatt.

Terningkast 3 

ps

Hvis du skal spise i Moss prøv den greske (tror den heter Aleksandros el). Gresk mat er i utgangspunktet ikke spesielt spennende, men denne holder meget god standard (tror det har vært et Hellstrøm rydder Opp prosjekt) eller Gudegården som leverer godsaker gang på gang


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 11 mai 10, 23:09
Endret: 11 mai 10, 23:11
Endret av: Willy René

Hei Hasse,

Refsnes har hatt noen opp- og nedturer de siste årene etter han Christensen eller Kristiansen eller hva han hette solgte for en del år siden, men vi har vært der 2 ganger den siste måneden og blitt lykkelig overrasket begge ganger, de er i ferd med å finne tilbake til sitt gamle jeg. Få retter men god kjøkkenkunst og gode råvarer.

Vi var forresten på Engø gård på Tjøme fra fredag til lørdag, og har vært der en gang om våren hvert år de siste 4 år, og de hadde desverre fallt tilbake fra det helprofesjonelle, og en utrolig kjøkkenkunst til nå å være lik "Keiserens nye klær".

Slik vi følte det hadde Refsnes løftet seg noen hakk og Engø falt noen etasjer ned.

Servitøren i dag var en ung dame med veldig gode kunnskaper om vin, hun var hovmester og jeg tror hun var utdannet sommelier.

Det er det som er så synd her i landet, at det er så vanskelig å holde nivået oppe!

Men fortsetter Refsnes slik som i dag så er det bra.

Forresten takk for tipsene, har prøvd Gudegården før og det holdt bra nivå. Hvis restaurantsjefen og kjøkkensjefen har ambisjoner så er det som regel tilfredstillende for oss sultne sjeler.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


hasse33

Landslagsspiller

Ble medlem: 18 jul 07
Innlegg: 1672

Lagt til: 12 mai 10, 08:37

Hvis dere tar en Oslotur er Nodee på Majorstua (parkere nord for Frognerparken) et sted hvor jeg har hatt et par meget gode matopplevelser. Det er de samme folka som driver Dinner i Stortingsgata. 

FÅr gi Refsnes en sjangse igjen ser det ut som :-)


Welhaven

Landslagsspiller

Ble medlem: 09 nov 09
Innlegg: 1697

Lagt til: 12 mai 10, 08:57

Refsnes Gods har også gjennomgått en del utbyttinger den siste tiden bare for å nevne det.

Når min venn jobbet der, først som servitør deretter som hovmester, så var det veldig rotete ledelse og en spesiell holdning som de ansatte hadde. Var mye halvveis der om du kan si det sånn.

Nå skal derimot mye være tatt tak i, og det virker jo som om de har rettet opp skuta bra igjen.

---------------------------

2010 er året vårt!

Stolt og trofast motgangssupporter, men sier heller ikke nei til medgang..!



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340