Husk meg
Brukernavn
Passord

Hva skjer ved en FFK-konkurs?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

GoFFK

Juniorspiller
Ble medlem: 19 des 06
Innlegg: 105

Lagt til: 22 des 09, 18:14

Hva skjer ved en FFK konkurs?

Kan noen som har peiling lage en oversikt over mulig scenario'er?

Blir alle spillernes kontrakter fristilt?

Får ansatte lønn? Blir treneren fristilt/reforhandle kontrakt/lønn?

Hvem vil tape penger?

Vil klubben kunne beholde plassen i 1.div?

Det er mange fler spørsmål som forhåpentligvis noen smartinger her inne kan utdype.

(Startet egen tråd, men blir ikke fornærmet om den flyttes :-) )


tgtgtgtg

A-lagspiller

Ble medlem: 28 des 08
Innlegg: 550

Lagt til: 22 des 09, 21:23

Huff, ikke nevn det engang

---------------------------

There`s two opinions. Mine and the wrong one
Jeremy Clarkson


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 22 des 09, 21:39
Endret: 22 des 09, 21:40
Endret av: Willy René

Jeg kjenner ikke til NFF`s regler, men slik det virker på meg når jeg leser om samme problematikk ang. Start så er det ikke klubben som går konkurs, det er AS-et, det vil si FFK Sport AS, og det skulle vel ikke influere på retten til å spille i tippeliga eller adeccoliga? Jeg bare spør.

Det virker som om Start spekulerer i at selskapet går konkurs, og da går investorer inn og "redder" klubben.

Om det vil være en like "god" løsning for FFK vet ikke jeg, har ikke satt meg så veldig inn i selskapsstrukturen, men er det ikke slik at FFK som klubb skylder ganske mange kroner til AS-et i form av stadionleie ? Å slå AS-et konkurs er vel da ikke noen god løsning ettersom Værste AS også er sterkt inne i bildet her, bl.a. som stadioneier via sine B-aksjer. (FFK Stadion AS.)

Det er vel klubben FFK som får lisens og ikke FFK Sport AS.

Dette skriver jeg selv om jeg ikke har satt meg inn i strukturen med FFK som klubb og de forskjellige selskapene.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 22 des 09, 23:47

Opprinnelig postet av GoFFK

Hva skjer ved en FFK konkurs?

Kan noen som har peiling lage en oversikt over mulig scenario'er?

Blir alle spillernes kontrakter fristilt?

Niks. Alle kontrakter med spillere og trenere er underskrevet av klubbstyret. Dette betyr at kontraktsforholdene i utgangspunktet ikke blir berørt av om Sport AS går konk. Dette er et krav fra forbundet, så dette er jeg 100% sikkert på.

Opprinnelig postet av GoFFK

Får ansatte lønn?

Hvis et selskap går konk vil det bli oppretta et konkursstyre. Dette styret drar inn all kapital i konkursboet. Alle ansatte blir i utgangspunktet oppsagt, naturligvis, og de vil ha et svært legitimt krav overfor konkursboet om utestående lønn etc, men hvis noen går inn og spytter i penger i form av oppkjøp av konkursbo vil ansatte ha en mulighet for videre ansettelse, så klart. Dette vil da være ansatte i AS-et som går konk, og ikke klubben i dette tilfellet, siden det ikke er klubben som går konk.

Opprinnelig postet av GoFFK

Blir treneren fristilt/reforhandle kontrakt/lønn?

Nei, desverre. Det er ikke klubben som går konk, og trener er ansatt av klubben formelt sett.

Opprinnelig postet av GoFFK

Hvem vil tape penger?

Aksjekapitalen går tapt ved konkurs. Klubben har mange aksjer hvis verdi vil gå tapt ved konkurs. Men disse aksjene er B-aksjer, hvis jeg ikke har forstått helt feil, og dette innebærer at aksjene ikke gir avkastning sånn som A-aksjene gjør. Investorene likeså. De har naturligvis bare A-aksjer. Det er derfor et betydelig press på investorene å spytte inn det tross alt lille beløpet som skal til for at vi kommer over kneika for å berge tidligere investeringer.

Ellers vil alle verdier i boet fordeles mellom kreditorer etter en eller annen fordelingsnøkkel. Etter en konkurs vil altså alt måtte bygges opp på nytt. Og hvis ingen går inn og kjøper konkursboet kan vi risikere at alt forsvinner ut, inklusive kontormøbler, og ikke minst stadion i seg sjøl. Det er vel lite trolig at noen vil kaste ut FFK fra stadion, for FFK på stadion er noe av den eneste salgsverdien stadion har, tross alt.

Men vi kan risikere at FFK ender opp med en avtale om leie av stadion som ikke resulterer i eierskap etterhvert som gjelda blir nedbetalt, og i tillegg også en betydelig dyrere avtale enn vi har idag...

Opprinnelig postet av GoFFK

Vil klubben kunne beholde plassen i 1.div?

Ja, for plassen/lisensen i/for 1.div "eies" av klubben, og ikke AS-et.

Det skulle vært veldig artig å se regnskap/budsjett for klubb satt opp mot selskap for å se hvordan disse to juridiske enhetene er skilt rent praktisk.

Prinsipielt mener jeg at klubbens regnskap og selskapets regnskap burde være 100% atskilt, og at selskapets inntekter kun kommer fra stadion-leie fra klubb, sponsorinntekter og billettinntekter (som tross alt må deles med klubb iflg en eller annen nøkkel). Men dette fordrer at disse store inntektspostene er godt balansert mot utgiftsbyrden AS-et har, nemlig betjening av lån på stadion og lønn til ansatte, og de store utgifter klubben har, nemlig lønn til spillere og trener.

I og med at mye av inntektene er bundet opp mot aktivitet må vi sørge for at klubb og AS har likviditet i månedene november til mars, for hvis pengene tar slutt i november vil vi komme i en situasjon hvor resultatet blir fryktelig rødt. Med ditto mas om konkurs, reinvestering osv osv. Det er klart at vi ikke kan ende opp i samme situasjon hve vinter. For sånt sliter fryktelig på hele organisasjonen.

Da får vi heller sette tæring etter næring og leve sparsommelig mens likviditeten er god, typisk under sesongen, for da har man i det minste mer tid på seg for å fikse problemet. Dårlig likviditet må løses jo før jo heller!

Det har vært klart i mange, mange måneder at Sport AS kom til å få et stort likviditetsproblem, men ingen har hatt lyst til å snakke om det! Et eksempel er budsjetteringa av spillersalg på 10 mill... Dette "løste" problemet på kort sikt, men det har ikke løst noenting på lang sikt, snarere tvert imot.

Vel, vel, da har jeg allerede skrevet for mye om ting jeg egentlig ikke har greie på, men de som har peil får justere meg fritt!


oleoleole

Juniorspiller

Ble medlem: 25 jun 09
Innlegg: 212

Lagt til: 23 des 09, 02:21

Opprinnelig postet av Asgeir

...
Vel, vel, da har jeg allerede skrevet for mye om ting jeg egentlig ikke har greie på, men de som har peil får justere meg fritt!

 Du skulle blitt politiker :P


Lunddesign

Juniorspiller

Ble medlem: 17 nov 09
Innlegg: 133

Lagt til: 23 des 09, 07:18

Opprinnelig postet av oleoleole

Opprinnelig postet av Asgeir

...
Vel, vel, da har jeg allerede skrevet for mye om ting jeg egentlig ikke har greie på, men de som har peil får justere meg fritt!

 Du skulle blitt politiker :P

Nå er vel ikke politikere kjent for å stille sine utsagn til å rettes på? Cool


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5509

Lagt til: 23 des 09, 09:18

Opprinnelig postet av Asgeir

Aksjekapitalen går tapt ved konkurs. Klubben har mange aksjer hvis verdi vil gå tapt ved konkurs. Men disse aksjene er B-aksjer, hvis jeg ikke har forstått helt feil, og dette innebærer at aksjene ikke gir avkastning sånn som A-aksjene gjør. Investorene likeså. De har naturligvis bare A-aksjer. Det er derfor et betydelig press på investorene å spytte inn det tross alt lille beløpet som skal til for at vi kommer over kneika for å berge tidligere investeringer.

Ellers vil alle verdier i boet fordeles mellom kreditorer etter en eller annen fordelingsnøkkel. Etter en konkurs vil altså alt måtte bygges opp på nytt. Og hvis ingen går inn og kjøper konkursboet kan vi risikere at alt forsvinner ut, inklusive kontormøbler, og ikke minst stadion i seg sjøl. Det er vel lite trolig at noen vil kaste ut FFK fra stadion, for FFK på stadion er noe av den eneste salgsverdien stadion har, tross alt.

Men vi kan risikere at FFK ender opp med en avtale om leie av stadion som ikke resulterer i eierskap etterhvert som gjelda blir nedbetalt, og i tillegg også en betydelig dyrere avtale enn vi har idag...

FFK Eiendom, som er 100 % eid av klubben har 21,63 % av aksjene i Sport AS. FFK har 18,7 %. kan ikke finne noe sted at dette er B-aksjer, men det er mulig. Verdiene går tapt ved en konkurs, men på den annen side er de ikke mye verdt i dag. Det er klubben som har inngått Stadion avtalen med Værste AS, men Sport AS som har betjent lånet. Dvs skulle betjent lånet. Alt er lagt opp slik at klubben skal kunne drive videre ved en eventuell konkurs i Sport AS, men smertefritt vil det ikke være og neppe ett scenario noen ønsker seg. Klubben har som sådan ingen verdier å tilføre ett nytt driftsselskap. Vil de da få tildelt eierandel? Vil de få medbestemmelsesrett? Så da er vi liksom igang igjen.

---------------------------

Failure has a name - Tom Nordlie


ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04
Innlegg: 4082

Lagt til: 23 des 09, 15:05

FFK er redda fra konkurs!


Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 23 des 09, 15:13
Endret: 23 des 09, 15:13
Endret av: Lemmy

Opprinnelig postet av ffkmufc

FFK er redda fra konkurs!

Dette melder NRK i dag.


oleoleole

Juniorspiller

Ble medlem: 25 jun 09
Innlegg: 212

Lagt til: 23 des 09, 19:05

Opprinnelig postet av Lunddesign

Opprinnelig postet av oleoleole

Opprinnelig postet av Asgeir

...
Vel, vel, da har jeg allerede skrevet for mye om ting jeg egentlig ikke har greie på, men de som har peil får justere meg fritt!

 Du skulle blitt politiker :P

Nå er vel ikke politikere kjent for å stille sine utsagn til å rettes på? Cool

Hehe, nei, jeg hadde vel tenkt til å kommentere det også :P


Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 23 des 09, 20:34

I følge NRK Østfold er det kun et fåtal aksjonærer som har stilt opp og de har vært tungt innei før.

Det er vel ikke mange som har vært tunge inne før, så det er vel Terje Høili som hhjulpet  oss igjen?


Morgaine

A-lagspiller

Ble medlem: 15 apr 07
Innlegg: 327

Lagt til: 09 jan 10, 18:47

Så i FB i dag at hvis Sport ASA går konk har de som allerede har betalt sesongkortene sine ingen krav i boet. Betyr det at vi som uheldigvis allerede har betalt sesongkortene våre ikke får dem? At vi må betale for dem 2 ganger? Særlig! Frown

---------------------------

Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.


jag

Knøttespiller
Ble medlem: 20 aug 09
Innlegg: 70

Lagt til: 09 jan 10, 19:30

Opprinnelig postet av Morgaine

Så i FB i dag at hvis Sport ASA går konk har de som allerede har betalt sesongkortene sine ingen krav i boet. Betyr det at vi som uheldigvis allerede har betalt sesongkortene våre ikke får dem? At vi må betale for dem 2 ganger? Særlig! Frown

Det betyr det ja.


Morgaine

A-lagspiller

Ble medlem: 15 apr 07
Innlegg: 327

Lagt til: 10 jan 10, 11:31

Da ser jeg nok alle kampene på tv denne sesongen.

---------------------------

Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5509

Lagt til: 10 jan 10, 13:47

Opprinnelig postet av Patrioten

Det er vel ikke mange som har vært tunge inne før, så det er vel Terje Høili som hhjulpet  oss igjen?

Når ble han aksjonær da?

---------------------------

Failure has a name - Tom Nordlie


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5509

Lagt til: 10 jan 10, 13:51

Opprinnelig postet av Morgaine

Så i FB i dag at hvis Sport ASA går konk har de som allerede har betalt sesongkortene sine ingen krav i boet. Betyr det at vi som uheldigvis allerede har betalt sesongkortene våre ikke får dem? At vi må betale for dem 2 ganger? Særlig! Frown

Det er klart man vil ha krav i boet, men kan ikke vente å få noe igjen. Dette er bare teknisk.

Spørsmålet er hvordan ett evt nytt driftsselkap håndterer dette. Sjansen er nok stor for at de vi gi ut sesongkort til de som har betalt. Til Sport AS. Situasjonen blir uansett ikke bedre hvis man lar vær å kjøpe sesongkort.

---------------------------

Failure has a name - Tom Nordlie


Kratos

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 10 jan 10, 19:53

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Situasjonen blir uansett ikke bedre hvis man lar vær å kjøpe sesongkort.

Joda, men det er ikke alle som har råd til å kjøpe sesongkort 2 ganger, deriblandt meg, så jeg avventer til situasjonen er "stabil"..

---------------------------

FFK og Sarp 08 i Tippeligaen 2011
--
facebook.com/FreddyGPaulsen



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3