Husk meg
Brukernavn
Passord

Sviktende endringsprosess i FFK?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 954

Lagt til: 25 nov 09, 16:28

Noen som har lest dette leserinnlegget?

http://mittfb.f-b.no/artikkel.php?aid=5791

Syns vedkommende, som er pedagogisk og psykologisk rådgiver, har en del gode spørsmål og gode poenger i innlegget sitt. Er det slik at de som er ansvarlig for mye av elendigheten gjennomfører en opprydning i rekordfart for å befeste sine maktposisjoner og kvitte seg med sine opponenter? Burde ikke klubben vært eksternt evaluert før man omorganiserer klubben og samtidig sikrer at lederstillingene er besatt av de man har støtte hos? Ligner dette mer en opprydning/utrenskning enn evaluering av klubben som helhet?

Jeg bare stiller spørmålene, så håper jeg andre tar opp tråden videre her. Smile Sitter for øyeblikket i dyp eksamenslesning, så har ikke tid til å skrive særlig mye selv.

---------------------------

Lenge leve "hjørnet"!


Ebenfalk2

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 feb 04
Innlegg: 2291

Lagt til: 25 nov 09, 16:43

Jeg kommenterte det forige uke engang. Helt enig med deg. Virker for meg som om de høye herrer gjør det de kan for å sikre seg selv..


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5485

Lagt til: 25 nov 09, 16:50

Uten at jeg leste artikkelen du henviser til, så synes jeg du har ett godt poeng. Det er spesielt hvis det er slik at en leder med begrenset tillit pga sin lederstil er den som settes til å evaluere, og deretter aksjonere. Virker på meg som Henriksen håndterer de ansatte i administrasjonen etter prinsippet "my way or the highway". Mange (udyktige) ledere benytter denne "taktikken" fordi endringsprosesser krever lojalitet. Da misforstår man gjerne kritiske medarbeidere som motarbeidene. Man sitter igjen med nikkedukker, og mister kanskje kunnskapsrike ressurspersoner underveis.

Det som er en utfordring i FFK systemet slik jeg ser det er at man har samlet mange dyktige mennesker i styrene i klubb og AS, uten å spørre seg hva de står for. Det virker ikke som om det er nedfelt noen strategi hverken sportslig eller administrativt. Alle drar tilsynelatende i forskjellige retninger, og resultatet av det ser man både sportslig, økonomisk og med kaoslignende tilstander internt.

Klubben trenger:

1 En samlende klubbformann, og et styre som drar i samme retning samt at de legger strategiske føringer for det sportslige.

2 Et styre i Sport AS som er samkjørt med klubben

3 En samlende daglig leder som motiverer de ansatte i administrasjonen til være på lag

4 En Sportslig leder som er fast ansatt(ikke på kontrakt) som skal stå for klubbens sportslige strategi, og være kontuinitetsbærer innen det sportslige

5 En hovedtrener som passer inn i klubbens sportslige strategi. Som tenker klubbøkonomi, like mye som kortsiktige resultater.

Pr i dag mangler alt dette, og det er en vei å gå for å komme dit er jeg redd.

---------------------------

Failure has a name - Tom Nordlie


erfo

Knøttespiller
Ble medlem: 01 mai 03
Innlegg: 65

Lagt til: 25 nov 09, 17:14

Veldig bra skrevet. Hadde tenkt å poste den selv faktisk:))

---------------------------

erfo


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 25 nov 09, 19:32

Opprinnelig postet av Snæbbuss-aristokrat #78

Noen som har lest dette leserinnlegget?

http://mittfb.f-b.no/artikkel.php?aid=5791

Innlegget er godt skrevet, og jeg deler absolutt forfatterens bekymringer rundt det som foregår i FFK. Hva kan vi gjøre?


aavdst

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 jan 04
Innlegg: 1169

Lagt til: 25 nov 09, 19:40

Opprinnelig postet av Ymer

 Hva kan vi gjøre?

Engasjement og fremmøte i de organer man har mulighet for påvirkning. Jeg er litt usikker på hvilke fora som bestemmer hva, men det er tidligere nevnt årsmøtet hvor medlemmer av FFK kan delta. Her kan man bli hørt. Er det valg til ett av styrene også? Hva med de som eier aksjer i klubben? Det er jo en del flere enn de rikeste som figurerer i avisene. Det finnes vel en generalforsamling hvor styremedlemmer skal velges her også? Hvis dette ikke kommer tidsnok, kan man vel kreve en ekstraordinær generalforsamling. Men jeg er litt usikker på hvilke kriterier som må ligge til grunn for at dette skal skje. Mulig det kan googles frem, eller noen her som kan dette regelverket bedre?


DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03
Innlegg: 819

Lagt til: 26 nov 09, 00:27

Bra tekst som tar opp det mange tenker.  

Vi har lest mye om en sytete spillergruppe, en uprofesjonell gruppe som bryter regler, en trener som ikke har tillitt, dårlig økonomi, motarbeidende grupperinger innad i klubben.  Men alt dette skulle jo det øverste styrende organ/enhet eller hva man vil kalle det tatt tak i. Og det er denne enheten som nå sitter og staker ut fremtiden for klubben vår.  Det er faktisk ganske bekymringsfullt.  Bukken og havresekken er ganske dekkende.

---------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"


Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 1839

Lagt til: 26 nov 09, 09:35

Jeg synes det er mange furnuftige innspill fra kritiske blikk, men det kan jo også hende at de som gjør disse grepene også vet tilstrekkelig om hva som trengs. Det dårlige samarbeidet og ukulturen har tross alt vært i klubben veldig lenge. Helt umulig er det ikke at man har hatt kontakt med tidligere ledere for å høre hva de opplevde i sin tid? Hvor mange millioner har FFK til å utføre en grundig undersøkelse forresten? Kanskje man ser seg nødt til å foreta seg noe med det man har bare. Jeg skal ikke slakte det som skjer nå ut i fra hverken magefølelse eller brevene til Bagstevold.


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 30 nov 09, 23:44

Opprinnelig postet av aavdst

Opprinnelig postet av Ymer

 Hva kan vi gjøre?

Engasjement og fremmøte i de organer man har mulighet for påvirkning. Jeg er litt usikker på hvilke fora som bestemmer hva, men det er tidligere nevnt årsmøtet hvor medlemmer av FFK kan delta. Her kan man bli hørt. Er det valg til ett av styrene også? Hva med de som eier aksjer i klubben? Det er jo en del flere enn de rikeste som figurerer i avisene. Det finnes vel en generalforsamling hvor styremedlemmer skal velges her også? Hvis dette ikke kommer tidsnok, kan man vel kreve en ekstraordinær generalforsamling. Men jeg er litt usikker på hvilke kriterier som må ligge til grunn for at dette skal skje. Mulig det kan googles frem, eller noen her som kan dette regelverket bedre?

Den beste måten vi kan bidra i prosessen er å gå på klubbens årsmøte (februar? mars?), og stemme på rett styre, stemme på rett innkomne forslag osv osv. Et tips er å stemme for forslaget som kommer om å definere hva FFK står for i en langtidsplan eller rammeverksdokument. For å kunne stemme på årsmøtet må man selvfølgelig være medlem.

Klubbstyret utpeker to personer til å sitte i styret for FFK sport AS. Dette er nedfelt i avtalen mellom klubb og selskap. Ellers er det generalforsamlingen (aksjeeierene) som voterer inn resten av styret, inklusive styreleder.

Klubben har vel så vidt jeg vet aksjemajoriteten i FFK sport AS, men det dreier seg om B-aksjer, og ikke A-aksjer. B-aksjene gir stemmerett ved generalforsamling, men ikke aksjeavkastning. B-aksjene blir gradvis omgjort til A-aksjer med nedbetalt lån på stadion. Her må de som har greie på det arrestere meg hvis jeg tar feil, for dette er jeg ikke sikker på! Ikke er det spesielt oversiktlig heller!


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 30 nov 09, 23:46

Jeg har forresten forsøkt å bli medlem i FFK ved å fylle ut websida på fredrikstadfk.no, men uten hell! Websida funker tilsynelatende ikke... Får ikke feilmelding, men får heller ingen positiv tilbakemelding på at jeg er registrert på noen som helst måte.

Noen som vet hvordan man enklest blir medlem i FFK? Dette blir høyaktuelt framover, så her gjelder det å være på banen. :-)


Planken

Moderator

Ble medlem: 17 mar 04
Innlegg: 1632

Lagt til: 30 nov 09, 23:50

Opprinnelig postet av Asgeir

Jeg har forresten forsøkt å bli medlem i FFK ved å fylle ut websida på fredrikstadfk.no, men uten hell! Websida funker tilsynelatende ikke... Får ikke feilmelding, men får heller ingen positiv tilbakemelding på at jeg er registrert på noen som helst måte.

Noen som vet hvordan man enklest blir medlem i FFK? Dette blir høyaktuelt framover, så her gjelder det å være på banen. :-)

Jeg har også forsøkt, med samme effekt. Ikke hørt noe fra klubben etterpå.

---------------------------

"Puh, så varmt det er..(pause)... nå tenker jeg dommeren er våt i dusken sin…"
- Terje Dalby kommenterer en fotballkamp med kvinnelandslaget i OL i Atlanta


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 30 nov 09, 23:56
Endret: 01 des 09, 18:04
Endret av: Asgeir

Opprinnelig postet av Snæbbuss-aristokrat #78

Syns vedkommende, som er pedagogisk og psykologisk rådgiver, har en del gode spørsmål og gode poenger i innlegget sitt. Er det slik at de som er ansvarlig for mye av elendigheten gjennomfører en opprydning i rekordfart for å befeste sine maktposisjoner og kvitte seg med sine opponenter? Burde ikke klubben vært eksternt evaluert før man omorganiserer klubben og samtidig sikrer at lederstillingene er besatt av de man har støtte hos? Ligner dette mer en opprydning/utrenskning enn evaluering av klubben som helhet?

Jeg bare stiller spørmålene, så håper jeg andre tar opp tråden videre her. Smile Sitter for øyeblikket i dyp eksamenslesning, så har ikke tid til å skrive særlig mye selv.

"Omorganiseringa" i FFK for tida er prega av overdreven (påtatt?) hastverk og uryddig prosess, spør du meg. Og når omorganisering skjer på denne måten har det lett for å bli en "carte blanche" for lederskiktet å håndplukke "sine" folk, "ja"-folka osv. uten at jeg herved skal påstå at det er nettopp det som nå har skjedd i FFK. For jeg vet ingenting om denne prosessen, ikke annet enn resultatene av den.

Det ideelle hadde vært at det ble en omorganisering gjennom det demokratiske mandat i FFK klubb (klubbstyre og medlemsmassen), men dette ville ha tatt lang tid, så da er spørsmålet: Skal vi tillate en hurtig, unøyaktig, potensielt taktisk omorganisering for å få stabilitet rundt laget, eller hadde det vært bedre at klubbstyret tok saken i egne hender og gjorde dette "fra bånn og opp" i klubben. Neimen om jeg vet...

En mektig direktør som blander seg opp i alle mulige prosesser vil aldri skape stabilitet og trygghet i systemet. Et svakt klubbstyre som ikke evner å kontrollere selskapet vil aldri skape stabilitet og trygghet.

Sånn som det er nå, så er all makt samla i Nordlie og Henriksen (i og med at disse er gitt mandat av de to styrene), og dette er etter det jeg kan forstå ikke noe FFK kan leve med på lang sikt som klubb. På kort sikt, joda, i og for seg, men i lengre perspektiv? Absolutt ikke.


marevan

Knøttespiller

Ble medlem: 20 mai 07
Innlegg: 61

Lagt til: 01 des 09, 03:13

Opprinnelig postet av Asgeir

Sånn som det er nå, så er all makt samla i Nordlie og Henriksen (i og med at disse er gitt mandag av de to styrene), og dette er etter det jeg kan forstå ikke noe FFK kan leve med på lang sikt som klubb. På kort sikt, joda, i og for seg, men i lengre perspektiv? Absolutt ikke.

Jeg er vel rimelig enig med ditt innlegge, men vil påpeke at det er styret som har gitt TN og RH all denne makten. Det er vel styre som skal sikre riktig kurs for klubben? Selv om jeg tror RH ikke er så ille som folk skal ha det til, så ser det ut for meg som om styret er fullstendig på jordet i sin strategiske tankegang...

---------------------------

"..spennende spiller denne Werni, hardere mottak enn skudd.."
-- Ivar Hoff


Larifari

Knøttespiller
Ble medlem: 30 okt 08
Innlegg: 74

Lagt til: 01 des 09, 05:45
Endret: 01 des 09, 05:48
Endret av: Larifari

Etter å ha saumfart diverse forum og media på søken etter alt som handler om FFK denne siste tunge tiden har jeg gjort noen betrakninger rundt tingenes tilstand. Jeg vil gjerne oppsummere og muligens få noen innspill.

Klubben er i en tung økonomisk situasjon etter hastekjøp av spillere og trener under årets sommerpause kombinert med magrere levekår i adeccoen. Har vi råd til å gi fyken til RH og TN med de etterlønnsavtalene de har?

I mitt hode har jeg dette regnskapet for de to.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Runar henriksen:

- kommet med et par meget tullete og uheldige uttalelser i media.

- høstet en del kritikk for dårlig personalbehandling.

+ kuttet sin lønn med 1.1 millioner over de to neste årene.

+ stått oppreist gjennom en kraftig "shit storm" og går for å være en sterk leder, kapabel til å gjøre de tøffe avgjørelsene.

Tror ikke det er lett å skaffe en leder som er ferdig opplært i å håndtere det mediekjøret man blir utsatt for i hans stilling og regner med at han er klok av erfaring.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tom Nordlie:

- kjørt spillerne for hardt med kjeften.

- rykket ned med ffk.

+ en trener med meritter som sannsynligvis er bedre enn noen vi kan skaffe så lenge vi er i adecco.

Han har forklart sin hittil for røffe stil som situasjonsbestemt ledelse og bedyrer at lederstilen fremmover vil være mer langsiktig og bærekraftig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er ingen ideel situasjon å beholde disse, men jeg tror det er det beste vi kan få slik tingenes tilstand er i klubben per dags dato. Jeg tror også de kan vise seg å være sterke nok til å ta ffk til en opprykksplass i adecco 2010. Etter min mening er det nå viktigere å prøve å få "stormen" (bagstevold og waters med tilhengerne) til å legge seg og la RH og TN kjøre sine løp for å legge grunnlaget for opprykk 2010. 

En ting til:

Jeg oppfattet aksjonen til de frivillige som et forsvar/hevnaksjon for bagstevold og waters like mye som et angrep på RH . Er det bare jeg som ser det slik eller er det den generelle oppfattningen?

Kan legges til at jeg mener det var på høy tid at disse gikk ut av klubben. Jeg vil også tilføre at jeg ikke mener å rette et spark mot de frivillige som har gjort en stor innsats for klubben. Jeg ønsker kun å påpeke at deres frustrasjon med henriksen til en viss grad kan være forsterket av lojalitet overfor bagstevold og waters som de sikkert har hatt mye kontakt med gjennom deres oppgaver på stadion.


SpaceBob

Juniorspiller

Ble medlem: 20 jan 06
Innlegg: 144

Lagt til: 01 des 09, 11:26

Deilig... nå sparte jeg 3 500,- neste sesong.

Ikke f... om jeg er villig til å støtte styrets beslutning ang Henriksen.

Nordli er det ente så farlig med.


Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03
Innlegg: 954

Lagt til: 01 des 09, 14:25
Endret: 01 des 09, 14:25
Endret av: Snæbbuss-aristokrat #78

Opprinnelig postet av SpaceBob

Deilig... nå sparte jeg 3 500,- neste sesong.

Ikke f... om jeg er villig til å støtte styrets beslutning ang Henriksen.

Nordli er det ente så farlig med.

Jeg er uenig i begge beslutningene, så vel som din om å ikke støtte laget neste år. I dagens situasjon ser jeg det likevel som viktigere å få inn en dyktig og langsiktig trener og eventuelt sportsdirektør enn å få bort Henriksen. Denne Norling virker som en ideell kandidat, selvom jeg ikke vet mer om han enn hva som har blitt beskrevet av andre.

---------------------------

Lenge leve "hjørnet"!


marevan

Knøttespiller

Ble medlem: 20 mai 07
Innlegg: 61

Lagt til: 01 des 09, 17:28

Opprinnelig postet av Larifari

I mitt hode har jeg dette regnskapet for de to.

Det er ingen ideel situasjon å beholde disse, men jeg tror det er det beste vi kan få slik tingenes tilstand er i klubben per dags dato. Jeg tror også de kan vise seg å være sterke nok til å ta ffk til en opprykksplass i adecco 2010. Etter min mening er det nå viktigere å prøve å få "stormen" (bagstevold og waters med tilhengerne) til å legge seg og la RH og TN kjøre sine løp for å legge grunnlaget for opprykk 2010. 

En ting til:

Jeg oppfattet aksjonen til de frivillige som et forsvar/hevnaksjon for bagstevold og waters like mye som et angrep på RH . Er det bare jeg som ser det slik eller er det den generelle oppfattningen?

Kan legges til at jeg mener det var på høy tid at disse gikk ut av klubben. Jeg vil også tilføre at jeg ikke mener å rette et spark mot de frivillige som har gjort en stor innsats for klubben. Jeg ønsker kun å påpeke at deres frustrasjon med henriksen til en viss grad kan være forsterket av lojalitet overfor bagstevold og waters som de sikkert har hatt mye kontakt med gjennom deres oppgaver på stadion.

Fint oppsummert synes jeg. Stiller meg greit bak dette. Det eneste jeg har å utsette er - pkt. til RH for dårlig personalbehandling. Vet man det helt sikkert? Eller er det bare sytepaver som har fått passet påskrevet for negativ påvirkning og dårlig jobb?

---------------------------

"..spennende spiller denne Werni, hardere mottak enn skudd.."
-- Ivar Hoff


sklitakling

A-lagspiller

Ble medlem: 17 mar 05
Innlegg: 294

Lagt til: 01 des 09, 18:30

Opprinnelig postet av Larifari

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Runar henriksen:

- kommet med et par meget tullete og uheldige uttalelser i media.

- høstet en del kritikk for dårlig personalbehandling.

+ kuttet sin lønn med 1.1 millioner over de to neste årene.

+ stått oppreist gjennom en kraftig "shit storm" og går for å være en sterk leder, kapabel til å gjøre de tøffe avgjørelsene.

Tror ikke det er lett å skaffe en leder som er ferdig opplært i å håndtere det mediekjøret man blir utsatt for i hans stilling og regner med at han er klok av erfaring.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Vært med på å kjøre klubben på ræva økonomisk.

- Ikke tatt tak i personalkonfliktene som ser ut til å ha preget hele klubben

- Ansatt en trener beryktet for å skape kaos på en LANGTIDKONTRAKT og til blodpris

- Ikke lagt plan for framtiden ved et evt nedrykk

 

Er ikke akkurat knallbra å sette på CV`en dette?


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5343

Lagt til: 01 des 09, 18:41
Endret: 01 des 09, 18:43
Endret av: Rey

Opprinnelig postet av sklitakling

- Vært med på å kjøre klubben på ræva økonomisk.

Dette var tilfelle allerede før han kom, så syns ikke akkurat han skal få skylda for denne

Opprinnelig postet av sklitakling

- Ansatt en trener beryktet for å skape kaos på en LANGTIDKONTRAKT og til blodpris

Dette var det styret som gjorde, ikke Henriksen.

Det jeg syns er skremmende er at styret gjør akkurat de samme feilene som i fjor på samme tid. Beskytter sin egen ræv uten å tenke på klubben. Så langt er det ikke akkurat mye som tyder på endringer.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


sklitakling

A-lagspiller

Ble medlem: 17 mar 05
Innlegg: 294

Lagt til: 01 des 09, 19:01

Opprinnelig postet av Rey

Opprinnelig postet av sklitakling

- Vært med på å kjøre klubben på ræva økonomisk.

Dette var tilfelle allerede før han kom, så syns ikke akkurat han skal få skylda for denne

Opprinnelig postet av sklitakling

- Ansatt en trener beryktet for å skape kaos på en LANGTIDKONTRAKT og til blodpris

Dette var det styret som gjorde, ikke Henriksen.

Det jeg syns er skremmende er at styret gjør akkurat de samme feilene som i fjor på samme tid. Beskytter sin egen ræv uten å tenke på klubben. Så langt er det ikke akkurat mye som tyder på endringer.

Hmm. Det er vel styret i klubben som legger fram hvem de ønsker som trener. Men det er vel RH og styret i ASA som har overordnet budsjettansvar ? (Har aldri blitt klok på ansvarsfordeling mellom klubb, ASA og direktør)



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24