Husk meg
Brukernavn
Passord

Stortingsvalget 14.09.09 2009

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 4 3

mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 16 sep 09, 18:55

Opprinnelig postet av Vitagen

Opprinnelig postet av mysthical

Og jeg betaler gladelig høyere rente for at nabon min ikke skal dø pga dårlig vei. eller nabo ungen skal bli syk pga dårlig skolebygg. eller at bestemora oppe i gata skal få en verdig avsluttning på livet. Jeg er faktisk ikke så egoistisk at jeg tenker kun på min egen rente. Ja fult mulig det blir økt rente en kort periode men det er det virkelig verdt.

Hvilken bank er det som er så generøs at den bygger veier og pusser opp skoler?

 

Ingen, men muligheten for høyere infulasjon og dermed også høyere styringsrente fra norges bank øker hvis man bruker mere penger. Høyere styringsrente fører da til høyere boliglån for deg og meg. Har da aldri vært snakk om at noen som helst bank skulle betale dette, det trodde jeg var ganske så selvforklarende at det var infulasjonen som førte til høyere rente. men har nok da forklart meg litt dårlig :)


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 16 sep 09, 19:24

Bare for å minne om det mystical. Vi har en industri som faktisk går veldig bra, og vi har nesten lavest arbeidsledighet i Europa....

http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3085855.html

Vet ikke jeg, men noe sier meg at det ikke er freppere som har forstått alt


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 16 sep 09, 19:34

Stemmer det bedreviteren. Norge går bra, men ikke bra nok. Norge går faktisk med underskudd. Se på tallene for 2007 (dropper 2008 pga finanskrisen) altså i 2007 hadde norge et underskudd uten olje på 71 milliarder. Altså vi har 71 milliarder i underskudd og fortsatt et enormt etterslep på vei, skole sykehus osv. ergo vi må øke inntektene i landet drastisk slik at vi klarer oss uten olje. For det er faktisk det vi må forbrede oss til en dag tar oljen slutt og oljefondet vil da sagte men sikkert også krympe

Tallene for underskuddet kan dere se her


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 16 sep 09, 19:27
Endret: 16 sep 09, 19:28
Endret av: Supreme NTM

At du kan betale høyere rente på boligen din spiller egentlig utrolig liten rolle når man vet at dette påvirker så og så alle bedrifter i Norge, så høy rente som vi vil oppleve med et så sinnsykt pengebruk som FrP foreslår vil mange bedrifter gå dukken og da hjelper ikke lavere skatter. Arbeidsledigheten i Norge er av de laveste i Europa, det vil ikke være tilfelle hvis FrP får gjennomslag for kun en liten del av sakene sine.

---------------------------

BRH - http://www.brigaderodhvit.com


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 16 sep 09, 19:39

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Arbeidsledigheten i Norge er av de laveste i Europa, det vil ikke være tilfelle hvis FrP får gjennomslag for kun en liten del av sakene sine.

Den lave arbeidsledigheten skyldes jo også at norge har en av de høyeste prosentandelen av arbeidsstyrken som uføretrygdete. Man skryter av at arbeidsledigheten går ned men dropper fullstendig å snakke om at mange har gått fra å være arbeidsledig til uføretrygdet. Så skal vel ikke heller skryte for mye av hva sosialistene har fått til.

 


Vitagen

A-lagspiller

Ble medlem: 08 jan 07
Innlegg: 710

Lagt til: 16 sep 09, 23:49

Opprinnelig postet av mysthical

Opprinnelig postet av Vitagen

Opprinnelig postet av mysthical

Og jeg betaler gladelig høyere rente for at nabon min ikke skal dø pga dårlig vei. eller nabo ungen skal bli syk pga dårlig skolebygg. eller at bestemora oppe i gata skal få en verdig avsluttning på livet. Jeg er faktisk ikke så egoistisk at jeg tenker kun på min egen rente. Ja fult mulig det blir økt rente en kort periode men det er det virkelig verdt.

Hvilken bank er det som er så generøs at den bygger veier og pusser opp skoler?

 

Ingen, men muligheten for høyere infulasjon og dermed også høyere styringsrente fra norges bank øker hvis man bruker mere penger. Høyere styringsrente fører da til høyere boliglån for deg og meg. Har da aldri vært snakk om at noen som helst bank skulle betale dette, det trodde jeg var ganske så selvforklarende at det var infulasjonen som førte til høyere rente. men har nok da forklart meg litt dårlig :)

Hehe. Det var bare meg som ikke hadde lest det som var skrevet over

---------------------------

Signer TKK.


Kvam

Juniorspiller
Ble medlem: 21 aug 06
Innlegg: 214

Lagt til: 17 sep 09, 15:59

Frp og Høyre må begynne å samarbeide i større grad!

Forstår de det, tror jeg det går mot borgerlig regjering i 2013.. Jeg lever i håpet!

---------------------------

Norgesmestere 2006!!


Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07
Innlegg: 4692

Lagt til: 19 sep 09, 13:35

Faren er at dersom Høyre elger seg for tett opptil FrP, kan sentrumspartiene komme til å heller støtte Arbeiderpartiet og vi kan ende opp med en AP/Sentrum-regjering i stedet. (Nå mener jeg rett nok at en slik vil være langt å foretrekke framfor en regjering hvor SV er med, men det er ikke relevant). Vi så jo allerede i år at Venstre ikke er interesserte i å samarbeide med FrP - jeg tror nok mange i KrF føler det samme, og dermed er kanskje H/FrP nødt til å få flertall sammen, uten sentrum. Det ser jeg ikke som særlig realistisk.

 

---------------------------

"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy"

- Benjamin Franklin


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 16 sep 09, 09:23

Opprinnelig postet av Bedreviteren

Sentrumregjering er nok den eneste muligheten til en Borgelig regjering. Hvis ikke frp og Høyre får 50%. Gud forby...

Sentrumsregjering ?

Med snart totalt utraderte småpartier/særinteressepartier ? Med en velgermasse på totalt ca. 16 %. Ha-Ha!

(Da tar jeg SP med, om de lenger kan ansees som et sentrumsparti er noe uklart)

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 16 sep 09, 09:58

Sentrum Høyre selvsagt....


eliot

A-lagspiller

Ble medlem: 26 mai 06
Innlegg: 637

Lagt til: 15 sep 09, 22:57

http://www.youtube.com/watch?v=KmDGE6xlL6g   Kanskje ikke den mest saklige, men alvorlig morsom.


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 14 sep 09, 15:54

Opprinnelig postet av Lemmy

Å sidestille Rødt og Vigrid er patetisk og grunnløst. Ta en kikk på begges hjemmesider, og du vil kunne se at det er to vidt forskjellige ting.

Tror nok du har mange fordommer mot Rødt, og mener det er et kommunistparti. Husk at det er forskjell på sosialisme og kommunisme. Å sammenligne kommunistiske organisasjoner som Tjen Folket med Vigrid er jeg fullstendig med på. Men ikke Rødt, da de står for noe helt annet.

Her fra nettmøte med Torstein Dahle på Aftenpostens nettsider:

"Mange frykter Raudt grunnet kommunismens noe slette historie. Hvem, om noen, av følgende diktatorer tar Raudt avstand fra? Mao, Castro, Stalin."

Svar:

"Rødt tar avstand fra alle disse. Samtlige styrte samfunn der makten ble konsentrert på svært få hender, ikke ulikt kapitalismen. Rødt vil ha mye mer demokrati, ikke mindre. Da er verken Sovjet, Kina eller Cuba forbilder."

He-He, visste jeg stakk hue inn i et vepsebol nåUndecided

Selvfølgelig ser jeg forskjell på VIgrid og Rødt, men Rødt er for meg ganske uspiselig uansett, selv om de har noen saker som virker gode, disse sakene finner vi jo også igjen i partier som ikke er så til de grader ekstreme.

Det er slik det er med partier som Rødt, at de forsøker å fremstå som mer demokratiske i ett demokratisk samfunn, å vise sitt sanne ansikt kan de da tape på.

Står Rødt for en ny type sosialisme eller, en snill en som ennå ikke har vært utprøvet i noen stat ? En sosialisme som respekterer privat eiendomsrett f.eks. ? Alle de sosialiststater jeg har hørt om har undertrykt menneskerettighetene til de grader, ingen privat eiendomsrett, ingen organisasjonsfrihet, ingen pressefrihet, ingen ytringsfrihet, forfølgelse av opposisjonelle, oppfordring til angiveri, osv...

Merkelig også at så mange sosialistdiktaturer opp gjennom historien har hatt ordet "demokratisk" i navnet sitt.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 14 sep 09, 16:02

Tjaaa.. Jeg er ingen hardbarket Rødt-patriot (selvom det er det beste alternativet etter min mening), så du klarte ikke å hisse meg opp så veldig. Cool

Helt enig med deg i dine karakteristikker av tidligere sosialistdiktaturer.

Men jeg ønsker ikke sosialisme. Jeg har ikke trua på et klasseløst samfunn, samtidig som jeg er enig i veldig mange av grunntankene. Angående de fleste punktene du nevner (undertrykking, ingen ytringsfrihet etc.) så opphører sosialismen i det øyeblikket disse viktige sakene opphører. Det er der de fleste har "faila" før.

Likevel har rødt såpass mange gode saker at jeg mener de bør inn på Stortinget. Ikke noe kutt i uførepensjon, krav om likelønn, nei til oljeboring i Lofoten og Vesterålen, en human asylpolitikk, et godt kollektivtilbud, en rasismeparagraf som skal fungere osv. Og viktigst av alt: soldatene ut av Afghanistan.

Rødt kommer selvfølgelig ikke til å greie dette. De snakker også, som alle andre partier, i store ord. Likevel mener jeg at både Torstein Dahle og Erling Folkvord er troverdige politikere. Jeg tror også Rødt vil holde sine løfter.

Uansett blir det spennende å se hvem som vinner. :-)


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 14 sep 09, 16:15

Opprinnelig postet av Lemmy

Tjaaa.. Jeg er ingen hardbarket Rødt-patriot (selvom det er det beste alternativet etter min mening), så du klarte ikke å hisse meg opp så veldig. Cool

Helt enig med deg i dine karakteristikker av tidligere sosialistdiktaturer.

Men jeg ønsker ikke sosialisme. Jeg har ikke trua på et klasseløst samfunn, samtidig som jeg er enig i veldig mange av grunntankene. Angående de fleste punktene du nevner (undertrykking, ingen ytringsfrihet etc.) så opphører sosialismen i det øyeblikket disse viktige sakene opphører. Det er der de fleste har "faila" før.

Likevel har rødt såpass mange gode saker at jeg mener de bør inn på Stortinget. Ikke noe kutt i uførepensjon, krav om likelønn, nei til oljeboring i Lofoten og Vesterålen, en human asylpolitikk, et godt kollektivtilbud, en rasismeparagraf som skal fungere osv. Og viktigst av alt: soldatene ut av Afghanistan.

Rødt kommer selvfølgelig ikke til å greie dette. De snakker også, som alle andre partier, i store ord. Likevel mener jeg at både Torstein Dahle og Erling Folkvord er troverdige politikere. Jeg tror også Rødt vil holde sine løfter.

Uansett blir det spennende å se hvem som vinner. :-)

He-he Lemmy, prøver ikke å hisse deg opp, bare formidler noe av mitt politiske syn.Smile

Du sier at sosialisme opphører i det øyeblikk menneskerettighetene brytes. Det du forteller meg da at sosialisme aldri vært vært utøvd i noen stat. Har altså sosialismen ennå tilgode å bevise hva de står for ?

Enig at Dahle og Folkvord virker troverdige, men det gjør vel de fleste som aldri har vært i posisjon til å utøve makt. Dit kommer de jo heller aldri slik verden er slik vi kjenner den nå. at de kan utøve innflytelse kan nok skje, men jeg håper som sagt de ikke kommer på vippen.

Selv er jeg forankret på borgerlig side, føler meg liberal og konservativ (konservativ uten religiøst innhold vel og merke) og har tatt mitt standpunkt på grunnlag av gjennombearbeidede vurderinger.

Jeg er heller ikke så skremt av markedsliberalisme, selv ikke på helseområdet, men innser at blandingsøkonomi er bra. En sak jeg er opptatt av (blant mange) er den feil man gjorde når man la ytterligere økonomisk ansvar over på helseforetakene, det ble lovet at det ikke skulle gå utover pasientene, det gjør det.

 

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 14 sep 09, 16:03

Opprinnelig postet av Lemmy

Opprinnelig postet av Willy René

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3267604.ece

Rødt bidrar til valgfusk.

Hva mer kan man vente fra et parti som overhode ikke er tuftet på demokratiske prinsipper.

Ja, for i denne artikkelen kommer det jo tydelig frem at det må være noen av Rødts medlemmer som har jukset..

Selv ønsker jeg ikke Rødt i posisjon, da jeg ikke er for revolusjon (verken væpnet eller ikke-væpnet) eller et helt sosialistisk samfunn. Men de har så mange gode saker, pluss at man en evt. ny rød-grønn regjering trenger en "vaktbikkje".

 

 

Fremfor en slik vaktbikkje som du kaller det så ønsker jeg heller en stabil politisk situasjon med en flertallsregjering, enten det er på borgerlig eller på den sosialistiske side. Å ha et rebellparti på vippen er ikke gunstig for de som skal utøve makt. Vi er uansett sikret kompromissløsninger i og med at det på begge sider vil være koalisasjoner.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10063

Lagt til: 13 sep 09, 21:24

Jeg har i hvert fall gjort min plikt ved å forhåndsstemme for evigheter siden. Wink

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


Willy René

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 13 sep 09, 22:15

Borgerplikten er utført, hva jeg har stemt er hemmelig. Håper på regjeringsskifte, men den borgerlige side ser ut til å bære staur, og ødelegger for hverandre, framfor å enes om et reelt alternativ.

---------------------------

Når får FFK stjerne på drakten ?
Og når avsannes Djevelen ?


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3492

Lagt til: 13 sep 09, 22:15

Jeg kommer til å stemme høyre i morgen og håper vi blir kvitt sosialistregjeringen.


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 14 sep 09, 09:36

Opprinnelig postet av Erikk

Jeg kommer til å stemme høyre i morgen og håper vi blir kvitt sosialistregjeringen.

 

skålCool

---------------------------

Erru ikke hes dagen etter kamp, harru ikke sunget nok!!


Ebenfalk2

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 feb 04
Innlegg: 2291

Lagt til: 14 sep 09, 09:43

Når blei det så galt med sosialisme? Er jo kun småborgelig tankegang som hindrer for å se hvor stor nytte samfunnet vårt har av velferdsamfunnet. Om ikke du ønsker å bidra mindre till felleskapet da, og betale deg vei?



Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 4 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340