Husk meg
Brukernavn
Passord

Etter kampen: FFK - Sandefjord 1-2

Flat Trådet Nøstet
Side 6 av 7 6

Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5991

Lagt til: 13 jul 09, 16:51

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

thlarsen: interessante tanker.

Jeg tror Celso bør brukes som offensiv midtbane. Det er det han er spesialist på og vi trenger faktisk midtbanespillere som også scorer. Helt enig at Everton må brukes, det er ingen andre i klubben med hans ballkontroll og teknikk.
Så kanskje det er smart å bruke han som kantspiller.
Men jeg tviler litt på at TFA har evnen til å tenke så kreativt...

Éverton har blitt prøvd ut som kant i en kamp, han ble flyttet dit i kampen mot Glimt hjemme. Det funka dårlig. Han trakk om mulig ennå mer inn i banen enn Barsom.


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 13 jul 09, 18:32
Endret: 13 jul 09, 18:34
Endret av: FFK pra sempre

Opprinnelig postet av Plankekæll

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

thlarsen: interessante tanker.

Jeg tror Celso bør brukes som offensiv midtbane. Det er det han er spesialist på og vi trenger faktisk midtbanespillere som også scorer. Helt enig at Everton må brukes, det er ingen andre i klubben med hans ballkontroll og teknikk.
Så kanskje det er smart å bruke han som kantspiller.
Men jeg tviler litt på at TFA har evnen til å tenke så kreativt...

Éverton har blitt prøvd ut som kant i en kamp, han ble flyttet dit i kampen mot Glimt hjemme. Det funka dårlig. Han trakk om mulig ennå mer inn i banen enn Barsom.

Jeg husker det, men trening gjør mester. Det virker som mange tror Everton er en idiot som ikke vil eller kan lære. Jeg velger heller å tro at det er læremesteren det kommer ann på når det gjelder ett så godt fotballemne som han.


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 13 jul 09, 22:38

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Det virker som mange tror Everton er en idiot som ikke vil eller kan lære. Jeg velger heller å tro at det er læremesteren det kommer ann på når det gjelder ett så godt fotballemne som han.



Det virker som om mange tror at læremesteren er en idiot som hverken kan eller vil lære bort. Jeg velger heller å tro at det er Everton det kommer an på når det gjelder et så godt treneremne som ham.


Hva kom først høna eller egget?


Som i all annen utvikling der man er avhengig av mer enn en part, er det vel samspillet det kommer an på. Og i et samspill er det aldri EN som sitter med hele ansvaret.

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 13 jul 09, 22:39

 

Har lest gjennom alle innleggene i denne tråden nå. For et døgn siden var også jeg like negativ og skuffet til hele FFK som gjennomsnittet i denne tråden. Keeperne er holder ikke mål, forsvaret klarer ingenting, midtbanen løper ikke, spissene er scoringsimpotente, trenerteamet udugelig, ledelsen amatører, dommerstanden håpløs, pauseunderholdningen svak, premien til publikumsvinnerne pinlig, ballguttene... Tror jeg stopper der. Men var det virkelig håpløst? Fotball er følelser og mye sies i affekt. Jeg tok derfor frem penn og papir og satte meg ned foran Tven. Mission: Se gårsdagens kamp en gang til... Her er mine inntrykk:

1. Omgang:
0 - 25 min er det kun "ett lag på banen". Sandefjord er knapt over midtstreken. Ballen er nærmest vår mållinje når vi spiller tilbake til keeper.
25 - 45: Kampen dabber noe av, FFK ligger tidvis litt lavere med laget, men har fortsatt full kontroll på kamp og spill. Fra drøye halvtimen og mot pause setter vi mer trykk på Sandefjord igjen. Frem til målsjansen som Sandefjord scorer på har de ikke hatt noe som er i nærheten av en målsjanse engang, mens FFK i hvert fall burde hatt 2 scoringer, deriblant en straffe.
Baklengsmålet må faktisk Gashi/Kvisvik ta sin del av skylden for. Kvisvik er ikke tilbake og Gashi blir fryktelig ball-watching. Resultatet er at Mjelde får stå totalt alene i feltet og får sågar god tid på seg.
I tillegg er dommertrioen et sirkus uten sidestykke, alle tre med avgjørelser i hytt og gevær. At ikke Gardar får straffe er en skandale i seg selv, men at FFK går 2 gule i denne omgangen, mens Sandefjord får ingen enda mer uforståelig.

2. Omgang:
Starter med fortsatt FFK-kontroll, men begge lagene har mange pasningsfeil, så det blir lite spill. Likevel fremstår Sandefjord som harmløse før de plutselig får en ny scoring etter en klarering fra Piiroja ut i farlig rom og en avslutning som en keeper i flyt kan klare å ta. Hvorfor hadde vi ingen spillere i returrommet egentlig?
FFK prøver å ta tak i kampen umiddelbart, men med enda dårligere prestasjon enn tidligere. Det bedrer seg frem mot 60-65min og laget produserer sjanser man skal kunne score på. Sandefjord har mer enn nok med å forsvare seg og å drøye tiden. Første gang jeg har sett opptil flere spillere med "krampe" før 20 min har gått av 2.omgang! Vi må faktisk helt til det 70.min før Sandefjord har noe som kan ligne på etablert pasningsspill på FFK sin banehalvdel. Kanskje noe overraskende at Trulsen blir første innbytter i 76.min, men ingen av de andre alternativene offensivt har heller vist så mye i det siste. Likevel veldig spesielt at det blir Trulsen. Mot slutten blir Piiroja flyttet helt frem, noe som heller ikke denne kampen er et vellykket valg. Synes vi har sett i hele år at spillet blir helt statisk og uten resultater når han blir flyttet frem for å vinne dueller. Spesielt når oppspillene ikke er gode nok.

Oppsummert:
Til tross for at FFK er langt under "pari" sammenlignet med i fjor, overkjører vi Sandefjord som klarer det kunststykket å score 2 mål på 3 målsjanser, mens FFK har 1 mål på 9. Vi er klart bedre enn Sandefjord, noe vi også bør være på hjemmebane, men går av banen med et resultat som er tragisk for alle FFKere. Like fullt er vi en målscorer og et par skandaløse dommeravgjørelser unna seier og dermed 2-3 plasser høyere på tabellen.

De fleste mener at noe bør gjøres, mange mener at ansvarlig trener ikke holder mål. Jeg vet at jeg fort kan bli sett på som en fan av TFA på bakgrunn av det jeg skriver her og tidligere innlegg. Det er jeg ikke. Men jeg mener bunnseriøst at det ikke er der skoen trykker nå. Spesielt ikke så lenge alle de signaler jeg får er at spillergruppen er mer harmonisk når TFA har ansvaret enn når Grönis er der. Kampen i går tapte vi på grunn av sjansesløseri og en klovn av en dommer. Greit at trener er ansvarlig for prestasjoner, men synes ikke kampen i går kan brukes som et argument for å kvitte oss med treneren.

 
Generelt mener jeg "skoen trykker hardest" på disse områdene om dagen:
1. Vi scorer ikke mål. (Vi ligger desidert sist på statistikken når det gjelder å utnytte sjansene vår.)
2. Vi har en keepersituasjon som per dags dato sprer usikkerhet i laget. (Noen som la merke til hvor lite Erik brukte kjeften sin i går? En god keeper med selvtillitt prater "hele tiden".
3. Vi mangler en forsvarsspiller som kan være litt lugnere og dirigere de andre. Vidar er som Piiroja, bare enda mer kamikaze og faktisk enda svakere på oppspill.
4. Med Abbe og Raymond på hver sin kant, en Gardar ute av form og en Everton som fremstår som en solo-spiller så mangler vi totalt gjennombruddskraft.
5. Klubben har ikke penger. (Og om klubben faktisk har noen penger til overs så mener jeg det blir tullete å bruke penger på å si opp de trenerne vi har. Vi har faktisk ikke råd til det. I alle fall ikke om vi skal beholde lisensen.

Får vi på plass i hvert fall noen av punktene 1-5 så kan vi kanskje begynne å diskutere treneren. Selv om en avklaring rundt Grönis bør komme uansett snart...

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5991

Lagt til: 13 jul 09, 23:33

Meget flott oppsummert Arne Ball!

Jeg sitter også igjen med dette inntrykket. Jeg har sagt det før og kan godt gjenta meg selv at spillerne + treneren er gode nok til å kapre nok poeng på høsten til å beholde plassen. Vi trenger bare litt flyt fremover.

Jeg mener også at den komplett hjernedøde dommeren med sine blinde hjelpere hadde mesteparten av skylda for at vi faktisk tapte i går. Slik han og vennene hans opptrådte tar de fra våre spillere lysten på å spille fotball. Han dømmer 90/10 i fordel Sandefjord. Slik jeg så det var det korrekte gule kort på Kvisvik og Wehrman, men Sandefjord skulle hatt 3-4 gule i første omgang. I tillegg skulle blåveis-Gardar selvfølgelig hatt straffe på overtid i første omgang. SKANDALE!! Når det er slik forskjellsbehandling får man bare lyst å samle spillerne sine, og rusle i garderoben i protest. Dessverre kan man ikke gjøre slik. I andre episode starter han etter et halvt minutt å prestere å gi Sandefjord et innkast, noe som hele stadion ser (og hører) er feil. Ballen spretter i en Sandefjordspiller, skifter retning og går ut. Dette hadde selvsagt ingen betydning for noe som helst, men da gav jeg opp rett og slett. Da er det ikke håp noe mer.

Jeg tror spillerne lar seg påvirke av dommeren, de er bare mennesker de også med følelser. Urettferdighet er det verste som finnes i mine øyne, og jeg blir utrolig provosert og lei meg over forskjellsbehandling av mennesker. Jeg må nesten rose spillerne for at de klarte å oppføre seg som folk likevel.

Uansett, jeg måtte bare få dette ut. Uansett igjen, FFK bør klare å score 2-3 mål på ni målsjanser, og det bør holde mot et lag som har tre sjanser. Resultatet burde vært 2-1 eller 3-1, men det handler faktisk om å være best innenfor begge sekstenmeterne, noe som FFK svært sjeldent har vært i årets sesong.

Jeg er uansett optimist, vi rykker faen ikke ned!! Vi kommer heller ikke på øvre halvdel av tabellen, men vi klarer oss. Men for at det skal skje må laget og trenerne få ro og noen gode treningsuker på seg. Dette kommer til å bedre seg, det så vi eksempler på senest i bortekampen mot Brann som vi tapte på overtid. Et utrolig bittert utfall i en kamp som kunne gått alle veier egentlig. Guttane gjorde hvertfall meg stolt etter denne prestasjonen.

Vi som supportere har også et ansvar med å prøve å se positivt på ting. Hvis alle vi her inne og i plankebyen forøvrig skal begynne å krisemaksimere alt og alle, kan vi like gjerne gi opp med det samme. Vi må dra i samme retning, møte opp på stadion, heie frem og støtte guttane!! Skal vi legge oss ned og dø? Nei for pokkern, det skal vi ikke!!

FFK klarer seg! I gode og onde dager, vil vi trofast møte opp! Smile


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 13 jul 09, 23:52

Opprinnelig postet av A.Scheie

Det virker som om mange tror at læremesteren er en idiot som hverken kan eller vil lære bort. Jeg velger heller å tro at det er Everton det kommer an på når det gjelder et så godt treneremne som ham.


Hva kom først høna eller egget?

Som i all annen utvikling der man er avhengig av mer enn en part, er det vel samspillet det kommer an på. Og i et samspill er det aldri EN som sitter med hele ansvaret.

Så du mener Everton er talentløs?
Eller har du sett/hørt noen som tilsier at han ikke ønsker å lære?

Fortell meg gjerne  hvorfor er TFA så godt treneremne?
Er det taktist, spillerutvikling eller hva er han så god på? Hvilke meritter har han bevist så langt?

Det er jo ingen eksperter som har tvilt på at Everton er en uslipt diamant, og han viser kjempeinnsats stort sett i hvert minutt under kamp. Jeg tør vedde på at hadde han vært i Stabæk hadde han bøttet inn mål nå.


Matiashs

A-lagspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 306

Lagt til: 14 jul 09, 00:19

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Opprinnelig postet av MLarsen

Opprinnelig postet av FFK1903

Kast egg på spillerne, dette var rett og slett ræva! Inndra ferien umiddelbart, disse skal rett til straffetrening.

Fytti rakkern for et dårlig resultat...

Helt enig. Nå er det krise i FFK. Er det ingen som ser det nede på stadion?

Ja men jeg er ikke enig i at dette er spillernes ansvar alene, jeg tror ingen av dem ønsker å spille dårlig.
Det er faktisk lederene som har det største ansvaret her. Grønis hintet frempå at man kanskje burde vurdere hva de drev med for noen uker siden. Og jeg mener det er flere som bør gjøre det.
Aune har faktisk elendige resultater så langt. Og de ferdighetene han har vist under kamper, har vært direkte pinlige. Spesielt i dag. Hva pokker gjorde Trulsen ute på banen i en kamp som denne? Og hvorfor i hele tatt bytte med 7 minutter igjen hvis spillerne ikke er skadet eller utkjørt?

 

Hva hadde du sagt hvis Trulsen putta to mål?


Matiashs

A-lagspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 306

Lagt til: 14 jul 09, 00:25

Opprinnelig postet av rød og hvit


Jeg opplevde at vi ville mye i dag - kanskje litt for mye - vi kom bra i gang og burde ledet mer enn 1- 0. Dessverre er det stolpe ut for oss og stolpe inn for Sandefjord.

Når de gå opp i ledelsen klarer vi ikke å spille oss gjennom et forsvar på 10 mann (+ en dommer).

Trenerteamet har en utfordring til å finne mottrekk mot et lag som ligger så komakt i forsvar.

 

Er også enig i at vi trenger forsterkninger på trenersiden først og fremst. (Bråthen hadde en dårlig dag i feltet, men han kommer sterkere tilbake). Nå trenger vi trenere som kan gi laget aternativer

 

Og hvor er alle supporterne nå - de som støtter laget i tykt og tynt.

 

 

 

Jeg er her. 

 

Jeg synes Aune, så vidt jeg kan se, gjør en god jobb i Grönhagens fravær. Han kan ikke lastes for at Johansson, Everton, Tregan, og andre spillere, ikke klarer å få ballen i mål. 


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 14 jul 09, 00:27

Opprinnelig postet av Matiashs

Hva hadde du sagt hvis Trulsen putta to mål?

Det blir veldig hvis om atter dersom men, da hadde jeg sagt tusen takk og gratulere. Poenget er at unge urutinerte spillere som han, bør komme inn når vi leder og laget er i flyt.
Dessuten har han skapt svært lite under sine innhopp så langt, og ingen ting på egen hånd.
Han er ikke moden for tippeligaen av hva jeg har sett av han.


Matiashs

A-lagspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 306

Lagt til: 14 jul 09, 01:25

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Opprinnelig postet av Matiashs

Hva hadde du sagt hvis Trulsen putta to mål?

Det blir veldig hvis om atter dersom men, da hadde jeg sagt tusen takk og gratulere. Poenget er at unge urutinerte spillere som han, bør komme inn når vi leder og laget er i flyt.
Dessuten har han skapt svært lite under sine innhopp så langt, og ingen ting på egen hånd.
Han er ikke moden for tippeligaen av hva jeg har sett av han.

 

Jeg er enig at det var litt søkt av meg. Men faktum er at de offensive alternativene er ikke så mye bedre, og det er synd. 


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 14 jul 09, 11:55

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Det blir veldig hvis om atter dersom men,

Ja ikke sant.... Det er Everton, og noens betegnelse av hva som kanskje kommer fra den kanten, "hvis om at, dersom", i et nøtteskall.
Everton har ikke utviklet seg verken gjennom å spille 25 TL-kamper eller ved å trene... Hans eneste pluss som jeg ser er at det aldri er mangel på innsats og vilje i kampene. Ikke nok til å kalle seg spiss i et profesjonellt lag, og tjene 1 million i året desverre. 


Willy Renè

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07
Innlegg: 1716

Lagt til: 14 jul 09, 12:05

Opprinnelig postet av Ymer

Opprinnelig postet av FFK pra sempre

Det blir veldig hvis om atter dersom men,

Ja ikke sant.... Det er Everton, og noens betegnelse av hva som kanskje kommer fra den kanten, "hvis om at, dersom", i et nøtteskall.
Everton har ikke utviklet seg verken gjennom å spille 25 TL-kamper eller ved å trene... Hans eneste pluss som jeg ser er at det aldri er mangel på innsats og vilje i kampene. Ikke nok til å kalle seg spiss i et profesjonellt lag, og tjene 1 million i året desverre. 

Fullt enig med Ymer.

Har FFK råd til å IKKE foreta seg noe, ikke gjøre noen endringer, ikke få inn nye koster ?

FFK ligger 1  - ETT - poeng fra direkte nedrykk.

Får håpe man i hele FFK-systemet nå har kriseforståelse, og vilje og ikke minst evne til å foreta seg noe, enten på trenersiden, spillersiden eller ledelse, kontinuitet slik situasjonen er nå er "livsfarlig".

---------------------------

Forget Metallica !
Guiseppe Verdi rules !


FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08
Innlegg: 1147

Lagt til: 14 jul 09, 12:58

Jeg vil påstå at det er mye enklere å gjøre noe med alle baklengsmålene vi har så langt. Vi har faktisk hold nullen kun i 3 fattige kamper i år.  På samme tid i fjor holdt vi nullen i 7 kamper etter 18 runder. Vi er nå 7 baklengs fra hva vi hadde ved sesongslutt.

Da er det bare å telle poeng.


Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 14 jul 09, 13:21

Opprinnelig postet av A.Scheie

A.Scheies gode oppsummering

Har sett over noen av hendelsene på reprise nå, men orker ikke ta hele kampen..

Skal Éverton ha straffe?

Nei. Han skal ha frispark, rett utenfor 16-meteren. Jeg skrev vel tidligere at dommeren sikt muligens blir hindret av en Sandefjordspiller, men det trekker jeg tilbake. Dommeren ser godt hva som skjer, noe som underbygges av at han tydelig viser med armene at det ikke er noenting. Forferdelig avgjørelse, men ingen straffe.

1-1:

Her mener jeg Barsom må ta mye av skylden. Han vinker Thomassen vekk fra situasjonen, men setter kun inn et halvslapt press selv. Det er litt typisk norsk fotball at førsteforsvarerene er altfor sent oppe i presset, og her ser vi et eksempel på det. Som førsteforsvarer mot en treg spiller som Zanetti med sikringsspiller, må det da være mulig å presse ham hardere?

Syns ikke Kvisvik eller Gashi har så mye skyld. Vi har masse folk i feltet, og det skal holde med de som er der. Askar er etter min mening den som er feilplassert.

Vil også gi Bråthen litt av skylden. Om man ser på Martinsen, så stenger han så og si av det nærmeste hjørnet. Det er selvfølgelig mulig for Mjelde å skyte der, men det er vanskelig når Martinsen står der. Bråthen kunne med fordel tatt et lite steg til venstre. Da har de må en måte kontroll på hver sin side, selvom han for all del ikke må glemme nærmeste hjørne helt.

2-2:

Når Sandefjord så tydelig har en spiller i returrommet, må det gå an for oss å sette en spiller til å kontrollere det området. Her vil jeg uansett gi Bråthen litt støtte. Kvisvik står ganske nærme streken, og gjør det vanskelig for keeper. Når han i tillegg strekker ut en hæl, så gjør ikke det det noe lettere. Vil heller ikke kritisere Kvisvik, for det er ingen stor feil at han står der. Likevel gjør han det vanskelig for Bråthen.

Skal Gardar ha straffe?

Ja! Soleklart!

Hvordan kan både dommer og assistentdommer unngå å se det? Uten å ha sett assistentdommerens posisjon, så må han jo være helt på linje med Gabrielsen(?) ettersom han er siste mann. Da han se det. Enten han eller dommeren. Det er flaut, og en horribel avgjørelse.

 


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 14 jul 09, 14:18

Opprinnelig postet av Lemmy
Skal Éverton ha straffe?

Nei. Han skal ha frispark, rett utenfor 16-meteren.

Han skulle vel ikke hatt straffe om fellingen var innenfor heller. Jeg ser det som en obstruksjon, og det blir det vel blåst frispark på, selv innenfor sekstenmeteren - på lik linje med når keeperen tar opp et bevisst tilbakespill med hendene.

Dommeren burde dog ha en flau smak i munnen da han blåste av til pause og så Gardar ligge nede etter å ha fått en fotballsko i hodet. Rett og slett feigt å ikke gi straffe der. Hadde kanskje gitt straffe om tidspunktet hadde vært noe annet?


Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 14 jul 09, 14:22

Forøvrig helt korrekt, FFK1903. Obstruksjon gir indirekte frispark..

Tipper dommeren ble desto mer flau da han så blåveisen Gardar hadde. Tror ikke han hadde gitt straffespark på noe annet tidspunkt heller. Han sto ikke med fløyta i munnen da innlegget kom...

Jeg tror han enten ser på det som at Gardar filmer, eller at han har hodet lavt når han header og dermed er selvforskyldt. Begge deler er helt feil.


KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03
Innlegg: 1756

Lagt til: 14 jul 09, 14:43

Opprinnelig postet av Lemmy

Forøvrig helt korrekt, FFK1903. Obstruksjon gir indirekte frispark..

Tipper dommeren ble desto mer flau da han så blåveisen Gardar hadde. Tror ikke han hadde gitt straffespark på noe annet tidspunkt heller. Han sto ikke med fløyta i munnen da innlegget kom...

Jeg tror han enten ser på det som at Gardar filmer, eller at han har hodet lavt når han header og dermed er selvforskyldt. Begge deler er helt feil.

dersom han anser det som filming skulle han jo gitt gult kort...

nei dommerstanden er blitt fryktelig dårlig inneværende sesong uten at FFK lider i no større grad enn andre lag.

---------------------------

Uansvarlig forumbruker, uten rettigheter og blottet for ansvar...


A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 14 jul 09, 18:27
Endret: 14 jul 09, 18:31
Endret av: A.Scheie

Artig slik engasjerer, Lemmy. Nå har du faktisk fått meg til å se gjennom enkelte situasjoner enda en gang:)

Opprinnelig postet av Lemmy

Skal Éverton ha straffe?

Nei. Han skal ha frispark, rett utenfor 16-meteren.


Denne kan definitivt diskuteres. Her skal du få høre hvorfor jeg mener at det er  straffe.
Indirekte frispark er ikke et alternativ i denne situasjonen, slik noen hevder. Det kan minne litt om det mange kaller obstruksjon, men som reglene sier:

Et indirekte frispark tildeles motstanderne hvis en spiller, etter dommerens skjønn:
 - stenger en motspiller fra å komme fram.
Et direkte frispark tildeles motstanderne hvis en spiller, etter dommerens skjønn:
 
- feller eller forsøker å felle en motstander

Dette er ikke en hindring, men en felling. Ergo direkte frispark. Så kan det helt sikkert diskuteres om det er innenfor eller utenfor. Synes det kom tydeligst frem på fotballekstra da Frode Olsen argumenterte med at det skulle være frispark utenfor. I det øyeblikket fellingen skjer og Olsen frøs bildet, ser man tydelig at både Everton og Madsen står streken. Skjer forseelsen på streken skal det vurderes som innefor straffefeltet, med andre ord, direkte frispark innenfor straffefeltet og dermed straffespark. Skal derimot være med på at denne kan diskuteres, og det er vanskelig å se selv på reprisene. (Mener forøvrig generelt at det ikke skal lønne seg å være ufin og at dommere generelt skulle vært tøffere i å dømme i favør av angripende lag om man er i tvil. Tror det er eneste måte å få bukt med juksing og destruktivt spill.)

Til syvende og sist er det dommerens skjønn som skal være gjeldende, slik det står i reglene, men vi kan nok sikkert være enig i at i dette tilfellet er det dommerens skjønn som var det desisdert minst riktige...


Opprinnelig postet av Lemmy

1-1:

Mye fornuftig.......Syns ikke Kvisvik eller Gashi har så mye skyld. Vi har masse folk i feltet, og det skal holde med de som er der. Askar er etter min mening den som er feilplassert.......mer fornuftig

Er veldig enig i det du skriver om førsteforsvarere generelt sett, men er i sterkt tvil om hverken Barsom eller Thomassen hadde rukket nræt nok frem til å sette skikkelig press uten å "selge seg". Det vil vi imidlertid aldri få vite. Men se hvor Mjelde står når han tar ned ballen (på 16m). Se også bevegelsene og orientering (eller mangel på dette) til Gashi. Faktisk så passerer Kasey Gashi for å å gå i en duell inne i feltet. Inne i feltet er det 3 blå og vi har Vidar, Kasey og Raio der. Askar holder linjen til Vidar, men det som ikke kommer så tydelig frem er at Askar har enda en spiller 4-5m til høyre for seg. Om Askar hadde gått på Mjelde ville denne stått helt alene og Askar gjort den samme feilen som mange blant annet har kritisert PAC for (med rette) i flere år. Når Mjelde står så langt ute, mener jeg at indreløper eller motsatt kant skal skyve inn og "ta ut" Mjelde.

Men som sagt, ballen er rund, hadde bare Kasey vært 2 meter så hadde ikke ballen nådd frem....



PS! Det var alt jeg rakk nå, vet det er en annen som har stilt meg et spørsmål, men det skal jeg svare på senere ikveld...

 

---------------------------

God bedring, Dagfinn!


Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 14 jul 09, 19:49

Straffe? Frispark? Obstruksjon? Indirekte eller direkte?

Jeg finner ikke reglene, men mener at dette er en soleklar obstruksjon. Fra Store Norske Leksikon:

"obstruksjon – idrett. Forseelse i fotball, foreligger når en spiller uten å gjøre noe forsøk på å få tak i ballen, hindrer eller stenger en motspiller."

Angående om det er innenfor eller ikke, er jeg derimot svært usikker på. På de bildene jeg ser på VGlive ser det faktisk ut som om Éverton har en fot akkurat på streken og en utenfor. Det er uansett svært vanskelig å få fryst bildene akkurat, så jeg har ingen fasit. Angående at dommere skal gi angripende lag fordel, er jeg helt enig. Det er surt som forsvarsspiller(snakker egen erfaring :P) å få billige mål i mot, men for en nøytral tilskuer vil man ha flest mulig mål/sjanser.

Førsteforsvarerjobben/ Gashi+Kvisvik

Jeg tror at om Barsom hadde løpt fortere, så hadde han rukket å komme i skikkelig press. Han senker farten tidlig, og blir stående 2-3 meter unna. Det er typisk norsk fotball og norske spillere å være sent oppe i presset, og det er få norske spillere(backer spesielt) som er aggressive førsteforsvarere.

Olav Zanetti står helt stille når han får ballen, og er ikke en spesielt rask spiller. I "førsteforsvarerboka" står det at om spilleren har lite fart og ikke er spesielt hurtig, skal man være aggressiv i presset. Når Barsom i tillegg har en sikringsspiller, mener jeg at han må være mye tettere oppi. Da får han heller ta sjansen på at han kan bli finta bort, etter min mening.

Angående det inne i boksen, så har du selvfølgelig helt rett. Etter å ha sett det en gang til er jeg helt enig med deg. Gashi skal plukke opp Mjelde. Slapt av ham.. Ellers så ligger vi faktisk ganske fint inne i boksen. Gashi står imidlertid en stund på 16-meteren, og skal akkurat til å løpe i press på Mjelde når han får ballen. Ser imidlertid at han er altfor sent ute, og lar Askar ta det isteden.

 


Ymer

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 14 jul 09, 22:13

Opprinnelig postet av Lemmy

 Det er typisk norsk fotball og norske spillere å være sent oppe i presset,

  

Du har sikkert rett, men med all respekt; Barsom er da ikke i nærheten av å være norsk...? Laughing



Flat Trådet Nøstet
Side 6 av 7 6

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f