Husk meg
Brukernavn
Passord

Hvorfor flopper de?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Plaskesak

Juniorspiller

Ble medlem: 17 jun 08
Innlegg: 108

Lagt til: 24 apr 09, 08:45

Fotball er butikik, og spillere er i stadig omløp. Jeg har stusset litt over hvilke faktorer som gjør at enkeltspillere lykkes i en klubb, men flopper i neste. Det er klart spillestil og kultur har mye å si, men så mye? Man kjøper jo sjelden spillere med karakteristikken "ubrukelig", man har jo alltid forhåpninger om at de skal slå til. Om vi ser 2-3 år tilbake i tid så FFK solgt og hentet en masse spillere. De mest markante salgene er landslagsspillerne Brenne, Bjørkøy, Tarik og Shaaban. Alle disse kan vel soteres i kategorien flopp etter at de reiste. Men hvorfor?  Det er klart turbulensen i LSK har litt å si her, men er det alt?  Er det miljøet i FFK som er så unikt?  Jeg underes..

---------------------------

En konge; Tore Pedersen!


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 24 apr 09, 09:00

Spiller ikke Shaaban fast i Hammarby? Tarik er vel heller ikke en flopp i Heerenveen, til det er han for ung og umoden på det nivået. Blir han solgt neste sesong for en brøkdel av det han ble hentet inn før, så har han vært en flopp. Brenne tror jeg ble solgt grunnet for høy lønn, samt at Henning Berg tok over. Bjørkøy floppet i fjor, med tanke på prisen de betalte for han.

Spillere som blir flopper er veldig ofte et resultat av to ting tror jeg:

1. Spillere som har vært i en klubb lenge, og som har tatt stegene i klubben og kommer mer og mer inn i et system. Ta Joakim Austnes i Viking for eksempel. Kom til Aalesund som 17-åring i 2000 og ble gradvis mer og mer innarbeidet i Aalesunds spillerstil og miljø. Han tok stegene gradvis og kom til slutt opp på et veldig bra nivå. Så blir han solgt syv sesonger senere til Viking og må kanskje starte mye av arbeidet som ble gjort over syv sesonger på nytt igjen.

2. Den andre kategorien er spillere som får en lykkesesong hvor alt går deres vei. Så blir spillere kjøpt opp når hypen er på sitt høyeste og neste sesong faller spilleren ned på nivået han hadde flere sesonger på rad før kanonsesongen. Det er ikke få klubber som har kjøpt dyrt spillere som har én fenomenal sesong bak seg, og som faller tilbake etter at han har blitt kjøpt. Spillere som overpresterer én sesong, og klubber som tror at dette er det faktiske nivået til spilleren og glemmer de dårlige sesongene før.

Dessuten er det sikkert mange flere faktorer også som spiller inn.


knut

A-lagspiller

Ble medlem: 18 jun 03
Innlegg: 522

Lagt til: 24 apr 09, 15:07

jeg tror mange klubber har mye å hente på forventningsstyring. hvis en spiller blir kjøpt for fremtiden, så er det viktig at han får vite dette før han kommer og ikke tror han skal være sentral i laget fra dag en. Et annet element er arbeidsoppgaver på banen. hvis man kjøper en sentral midtbanespiller og setter på vingen, så er det viktig at han på forhånd er klar over at dette kan skje og er innstilt på å kjempe om en plass sentralt. man kan jo tro at profesjonelle fotballspillere skal heve seg over dette, men det gjør de dessverre ikke.

se på chelsea og manchester city som i tur og orden fikk hver sin utømmelige pengesekk og bygge opp en stall for. Chelsea fikk suksess, men det kan man ikke si om city ennå. jeg tror forventningsstyring her var utslagsgivende. chelsea fikk seg et lag som kjempet for hverandre og oppnådde på denne måten resultater. city er foreløpig en gjeng med individualister, sett bort fra de som var i stallen fra før.

---------------------------

med ffk til champions league!


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 08 mai 09, 00:29

Opprinnelig postet av FFK1903

Spiller ikke Shaaban fast i Hammarby?

 

Shaabans comeback ble et mareritt

---------------------------

Få igang angreps-spillet, ellers blir det Adecco neste sesong....
-------
-I'll rip off your head and shit down your neck
Duke Nukem


marevan

Knøttespiller

Ble medlem: 20 mai 07
Innlegg: 61

Lagt til: 08 mai 09, 09:48

Jeg tror faktisk du er inne på noe når det gjelder miljø. Ikke at gutta absolutt har så mye bra spøker og moro med hverandre, men miljøet på banen og treningsfeltet. At de liker å spille fotball sammen, og ikke minst at de har en trener som fokuserer på relasjoner, og er god til å skape samhandling.

I så måte tror jeg Grønhagen er flink. Eggen var vel ikke helt borte han heller.

Når det gjelder noen av de spillerne som er nevnt her så vil jeg kanskje trekke frem Bjørkøy spesielt. Han kom fra 2.div/1.div? Helt uten forventningspress og var for de fleste totalt ukjent. Og etter et par labre sesonger fra FFK gjorde ham til en helt bare fordi han klarte å ta imot ballen samt spille den videre til medspiller. Det var jo over gjennomsnittet bare der. Når han i tillegg jobbet hardt, taklet og scoret mål etterhvert, så er det ikke rart han fikk mye selvtillit og kunne prestere på sitt beste nivå.

Når man da blir solgt til en "bedre" klubb med forventninger, og blir regnet som landslagsspiller. Da har man et helt annet utgangspunkt for å gjøre det bra. Om man ikke lykkes i de første kampene, så raser selvtilliten og spillet blir dårligere.

Til slutt, Brenne led vel samme sjebne, men jeg tror han kommer til å få en fin sesong i Odd nå om han holder seg skadefri.

---------------------------

"..spennende spiller denne Werni, hardere mottak enn skudd.."
-- Ivar Hoff


GoFFK

Juniorspiller
Ble medlem: 19 des 06
Innlegg: 105

Lagt til: 09 mai 09, 16:16

Angående Brenne, noen som så scorigen mot Brann for noen minutter siden?

Fantastisk, kunne trengt ham i FFK.....

 


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 09 mai 09, 16:18

Opprinnelig postet av GoFFK
Angående Brenne, noen som så scorigen mot Brann for noen minutter siden?

Fantastisk, kunne trengt ham i FFK.....

Brenne i god gammel form på midten sammen med Borges kunne vært noe det. I hvert fall om Gashi fortsetter å underprestere. Brenne er lokal og en god del mer målfarlig.


Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 09 mai 09, 16:50

Fantastisk situasjon på Skagerrak Arena!

Brann får straffe, den tas av Olafur Örn Bjarnason. Keeper redder, men gir retur til Erik Huseklepp. Huseklepp blir felt, dermed ny straffe til Brann. Den klarer jaggu Bjarnason å bomme på, den også. Artig. :-)


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5991

Lagt til: 09 mai 09, 16:53

Opprinnelig postet av Lemmy

Fantastisk situasjon på Skagerrak Arena!

Brann får straffe, den tas av Olafur Örn Bjarnason. Keeper redder, men gir retur til Erik Huseklepp. Huseklepp blir felt, dermed ny straffe til Brann. Den klarer jaggu Bjarnason å bomme på, den også. Artig. :-)

Helt feil. Han fikk ny straffe fordi Arason sto to meter ut fra streken da Bjarnason tok straffesparket. Derfor ny straffe. Straffe nummer to skulle også blitt tatt på nytt fordi Arason nok engang sto utenfor målstreken.


Plaskesak

Juniorspiller

Ble medlem: 17 jun 08
Innlegg: 108

Lagt til: 10 mai 09, 09:07

Opprinnelig postet av GoFFK

Angående Brenne, noen som så scorigen mot Brann for noen minutter siden?

Fantastisk, kunne trengt ham i FFK.....

 

Det var en skandale at vi ikke lot Brenne komme hjem, som "den bortkomne sønn" før denne sesongen. OK, han hadde en uheldig affære med LSK, men det var vel kanskje TKKs bastante holdninger som gjorde en overgang uaktuell. Det hadde vært en fin gest overfor Simen, et eksempel på at vi har et stort hjerte her i Fstad. Samtidig hadde vi fått en knakende bra sentral midt med Celso og Simen..  Søren å!!

---------------------------

En konge; Tore Pedersen!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5512

Lagt til: 10 mai 09, 09:47

Opprinnelig postet av Plaskesak

Det var en skandale at vi ikke lot Brenne komme hjem, som "den bortkomne sønn" før denne sesongen. OK, han hadde en uheldig affære med LSK, men det var vel kanskje TKKs bastante holdninger som gjorde en overgang uaktuell.

Var dette tema?

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


ketoyo

Juniorspiller

Ble medlem: 22 jan 04
Innlegg: 157

Lagt til: 10 mai 09, 10:06

Man skal ikke se bort ifra at vi har en veldig god keepertrener også. Jeg vet ikke om Shaabani hadde blomstret like mye i en annen klubb enn FFK. I tillegg hadde han ikke noe forventningspress på seg da han kom til klubben - noe som kan gi en omvendt effekt av presset Brenne hadde på seg da han gikk til LSK. Kanskje det er bedre å satse på mange uoppdagede talenter - og vente på at noen av dem skal innfri - fremfor å kjøpe etablerte stjerner som kommer til en ny klubb med enorme kortsiktige forventninger?

---------------------------

FFKs virtuelle verden: http://www.lively.com/dr?rid=-506637584833188311


ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04
Innlegg: 4082

Lagt til: 10 mai 09, 10:18

Hadde ikke Rami Shaaban forventningspress på seg her??

Jeg hadde store forventninger til han hvertfall..


Plaskesak

Juniorspiller

Ble medlem: 17 jun 08
Innlegg: 108

Lagt til: 10 mai 09, 11:47

Opprinnelig postet av kanogvetalt

Opprinnelig postet av Plaskesak

Det var en skandale at vi ikke lot Brenne komme hjem, som "den bortkomne sønn" før denne sesongen. OK, han hadde en uheldig affære med LSK, men det var vel kanskje TKKs bastante holdninger som gjorde en overgang uaktuell.

Var dette tema?

For MEG var det ihvertfall et tema.. Når en inntill nylig landslagsspiller, oppvokst i Fredrikstad og med hjertet i FFK, er transferlista av LSK, burde det være et opplagt alternativ å hente han. Syns det er fryktelig trist at Simen ble solgt "rimelig" til Odd, og ikke til oss. Litt surere for hver helg han putter for feil lag..

Har googla litt, og det var visst ikke bare meg som tenkte tanken:

http://f-b.no/article/20080804/FFK/449873941/1252  

---------------------------

En konge; Tore Pedersen!


kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5512

Lagt til: 10 mai 09, 12:46

Opprinnelig postet av Plaskesak

For MEG var det ihvertfall et tema.. Når en inntill nylig landslagsspiller, oppvokst i Fredrikstad og med hjertet i FFK, er transferlista av LSK, 

Var han på "transferliste" da? Han visste vel knapt selv at han skulle selges, før etter at klubbene var enige. Dessuten var det håpløst for FFK å hente etablerte midtbanespillere i vinter. Dette pga god dekning på plassenvs. økonomi og at Brenne vil være dyr å hente og stor lønnskostnad.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 10 mai 09, 13:07
Endret: 10 mai 09, 13:08
Endret av: Holters

FFK hadde ikke økonomi til å kjøpe fri Brenne. Han kostet Odd Grenland et sted mellom tre og fire millioner, og hadde veldig høy lønn i Lillestrøm. Jeg tror ikke Karlsen var særlig hypp på å hente Brenne av overnevnte grunn, samt det faktum at Brenne ville ha vært enda en spiller uten videresalgspotensial i en stall som allerede var i foryngelseskrise. Når man da vet at FFK må selge én til to spillere hvert år for at ting skal gå rundt, så er jo forutsetningene rimelig vanskelige.

Jeg har alltid hatt veldig sansen for Simen Brenne. En utrolig målfarlig midtbanespiller som også er involvert i målgivende pasninger (16 mål og 7 målgivende på sine 72 TL-kamper for FFK). Med tanke på at han også er lokal, så burde han selvsagt ha spilt i FFK. Men han får takk seg selv: Det var han som ønsket å prøve noe nytt, og dermed ble solgt til LSK.

Det blir litt feil å klage på FFK for å ikke kjøpe ham tilbake når de i utgangspunktet var villige til å strekke seg svært langt lønnsmessig for at han skulle bli.

At han floppet i LSK er merkelig med tanke på Nordlies 4-3-3-forelskelse. Brenne som venstre indreløper er rett og slett topp TL-klasse. Dessverre for LSK så brukte de ham mye som venstreving, og i den posisjonen suger Brenne lut. Han presterte dårlig hver eneste gang han ble plassert ute på vingen i FFK også. Det burde LSK ha kartlagt på forhånd.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 10 mai 09, 16:21

Snakket med Fagermo på Vrådal i vinter og han sa Brenne ble trent "ihjæl" på Åråsen og han måtte være forsiktig med han. Han har tydeligvis lykkes. Utrolig trist at ikke Brenne er hjemme noe han selv håpet på ifjor, men som nevnt han må skylde seg selv. Men det var flott gjort da Brenne forlenget med FFK i sin tid nærmest kun for at vi skulle få penger for ham....



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3