Husk meg
Brukernavn
Passord

Casualsoppgjør i tilknytning FFK-LSK

Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 6 5

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 19 aug 08, 10:28

Opprinnelig postet av Asgeir
Dette er jo bare bråkmakere som tilfeldigvis henger rundt der fotballsupportere henger.

Tilfeldigvis?  Naiv-filteret er montert på, skjønner jeg...

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 19 aug 08, 11:34

Opprinnelig postet av Asgeir

Opprinnelig postet av mysthical

Da anbefaller jeg deg paco om å melde deg som vitne hos politiet eller hos FFK slik at vi kan få luket bort dette. Som alle sikkert er enige om er dette til stor skade for FFK som klubb og PH og BRH. Det er garantert enkelt individer som henger på PH feltet og derfor også medlemmer av enten PH og BRH selv om det de gjør ikke representere PH og BRH holdninger så vil slike enkelt individer ødelegge for alle andre dessverre.

Har FFK og plankehaugen noe med hva folk driver med på fritida? Dette er et mystisk fenomen, og gudene skal vite hva som driver disse folka, men de holder på med noe som i og for seg ikke er forbudt, men som er farlig, naturligvis, og ditto unaturlig for 99,99% av befolkningen.

Denne "aktiviteten" bedrives langt fra stadion, tribuner og supportere, så jeg ser virkelig ikke poenget med å følge opp denne saken, for den har jo ingenting med det vi driver med å gjøre?

Hvis vi hadde grupperinger som dro inn utenforstående på en eller annen måte ville saken ha vært helt annerledes. Dette er jo bare bråkmakere som tilfeldigvis henger rundt der fotballsupportere henger.

Så lenge de lar utenforstående være, det inkluderer også det å slippe å se på en gatekamp, og oppfører seg flott på kamp så ser jeg virkelig ikke problemet med dette fenomenet.

Det blir liksom å sette igang et stort ståhei for å slippe å tenke på at det er noen som synes det er gøy å slåss på nevene...

Hvor skal vi sette grensa? Utestenge folk som grisekjører på vei til eller fra kamp? Utestenge folk som har voldsdom? Hva med folk som fyrer opp bluss på fritida? Hvor langt unna kampstart kan man fyre opp bluss på privaten uten å bli utestengt?

 

 

Selvfølgelig så har ikke FFK, PH eller BRH noe med hva folk driver med på fritiden. Men så lenge disse folkene kommer med den  minste antydning om at de gjør de som supportere av FFK ja så skader dette FFK som klubb og omdømmet til oss supportere. Det regner jeg med at du skjønner også. Media elsker jo å komme med slike nyheter. Som du sikkert er enig i fikk denne lille episoden mye dekkning på både TV2 og f-b før saken ble diskutert her inne. En gang kan folk glemme, men blir det mer av dette ja så skader dette rykte til Fredrikstad by og fredrikstad fotball klubb enten mann vil eller ikke. Derefor mener jeg at vi og klubben bør gjøre det som er mulig for å bli kvitt disse tullingene som bare ødelegger for klubben.

Skjer dette igjen så kan jeg love deg at det kommer til å få ennå mer sendetid på TV2 og mulig det da også begynner og komme i VG osv. Ønsker du virkelig at supporterne av FFK skal fremstå som en gjeng bøller som bare sloss? For husk selv om det kun er 5 stk av 4000 som gjør dette så vil disse 5 personene være med på ødelegge rykte til oss 3995 andre. (for de som liker å kverulere så bare fant jeg på taller 5 hehe, jeg vet ikke hvor mange som var med på det)

Derfor mener jeg dette er et problem som rammer alle som støtter og liker FFK og fredrikstad by, derfor bør vi også få en  stopper for dette.

og at du ikke ser noe problem med at de har noen små gatekamper seg imellom skjønner jeg virkelig ikke at du kan si. Problemet er jo at slike ting ofte fort blir større og kommer ut av kontroll da blir også uskyldige rammet. Er jo ikke lenge siden barn som støttet LSK fikk julig i køben. Er jo bare å se i england også. Problemet er jo også at de gjør storeskader når mann får samme tilstander som i england. Drar mann til Italia var det (vet ikke om det fortsatt er slik) hele tribune seksjoner som ropte sigh heil og gjorde nazi hilsen og ja de sloss ganske mye også. Sier seff ikke at det blir så ille i Norge men at vi nærmer oss slike tilstander skjønner jeg virkelig ikke at noen synes er greit. Håper du virkelig skjønner at det ikke er så mye som skal til for at dette kan skli ut.

PS: det er forbudt vil nok falle under kategorien at mann forstyrre lov og orden så tror nok at politiet hadde bura de inne om de hadde vist om det.


morten

Moderator
Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 627

Lagt til: 19 aug 08, 12:23

Gatekamper faller garantert under forstyrrelse av offentlig ro og orden, og dersom jeg tar feil her så faller det nok under lovene for fullkontakt KO-sporter (uten å kalle dette for en sport).

Reglene der sier: "Organisert konkurranse, oppvisning eller treningskamp der knockout er tillatt, kan bare finne sted etter godkjenning av Kongen." Så casualsmiljøet får finne seg et lokale, og sende brev til Kongen... lykke til!

---------------------------

Slåssing på gata er for aper - mennesker slåss i bur!
You are an individual, you can't score a fight a split decision unless you're batshit crazy...
Embrace nihilism, and you will never be disappointed..


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 19 aug 08, 22:50

Opprinnelig postet av denialsander

Opprinnelig postet av Asgeir
Dette er jo bare bråkmakere som tilfeldigvis henger rundt der fotballsupportere henger.

Tilfeldigvis?  Naiv-filteret er montert på, skjønner jeg...

Lol, naiv-filter?

Det er folk som røyker hasj før de går på kamp også. Skal de utestenges?

Man skal vel ikke utestenges med mindre man har gjort noe dritt i forbindelse med kamp? På tribunen, utafor stadion, på vei til/fra stadion? "Å gjøre noe dritt" er i mine øyne typisk når tredjepart blir involvert. Hærverk, blind vold, terroroppførsel, bråk, trusler osv osv.

Jeg bare mener at fenomenet "casuals" er pumpa opp i skyene, og man burde konsentrere seg om å ha null-toleranse for vold i forbindelse med selve arrangementet sånn at barn og voksne kan gå trygt til og fra kamp, og ikke henge seg opp i to gutteflokker som slåss på nevene på et hemmelig sted.

Jeg synes det er merkelig at politiet har sånn god oversikt over disse miljøene tatt i betraktning alle de virkelig kriminelle miljøene de overhodet ikke har noen oversikt over.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 20 aug 08, 01:59
Endret: 20 aug 08, 02:03
Endret av: Holters

Her var det mange 'strawman arguments': "Siden noen andre gjør noe galt før de går på kamp (f.eks. røyker hasj), skal andre som gjør no galt (casuals) få slippe unna!" Herlig tankegang, og et forvridd idealistisk "likhet for alle" etisk syn jeg har null forståelse for (enten skal alle som gjør noe tilnærmet galt tas, eller ingen!).

To feil gjør ikke en rett!

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 20 aug 08, 09:38

Jeg har meldt fra til politiet om at jeg ikke kjente igjen noen fra BRH under denne hendelsen,heller aldrig før sett noen av disse på stadion


BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 759

Lagt til: 20 aug 08, 10:15

Merkelig det der paco... Når andre kan bekrefte det motsatte.

---------------------------

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 20 aug 08, 11:23

Opprinnelig postet av BøgeJon

Merkelig det der paco... Når andre kan bekrefte det motsatte.

Jeg forklarte at jeg ikke kjente igjen noen fra BRH,hvis andre gjør det så ja vel


endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06
Innlegg: 1753

Lagt til: 20 aug 08, 11:49

Det som ble bekreftet var at det stod BRH/PH medlemmer ved bussene.... Næmmen det var rart at medlemmer av disse stod ved bussene som skulle hjem etter kamp!

---------------------------

Nei, Rom ble ikke bygget på en dag, men den hadde vel også fått opp mer enn et par stolper i løpet av fem (?) år.
(FFK1903 om Plankehaugen.no)


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 21 aug 08, 08:54

Opprinnelig postet av Asgeir

Det er folk som røyker hasj før de går på kamp også. Skal de utestenges?

Jeg synes det er merkelig at politiet har sånn god oversikt over disse miljøene tatt i betraktning alle de virkelig kriminelle miljøene de overhodet ikke har noen oversikt over.

Hvis personer i FFKs supporterklubb begynner med offentlig hasjrøyking rett i forkant av kamp og gjør det krystallklart at de er relaterte til FFK (f.eks. med vimpler, drakter, etc) er det vel nærliggende å tro at det vil medføre en viss negativ mediebelastning av FFKs navn. Følgelig vil det være mulig for og sannsynelig at FFK velger å stenge pothodene ute fra kamp.

Hva med de som tisser bak busken med FFK-drakt? Eller de som kjører for fort i 50-sona? Det var jammen litt av en søkt sammenlikning...

Hvilke kriminelle miljøer er det politiet overhodet ikke har noen oversikt over?

Jeg synes faktisk at politiet har ryddet ganske så godt i mange kriminelle miljøer de siste åra, jeg. De har vel buret inn nærmere 50 stykker i etterkant av Nokas- og Munch, de har brutt opp en del trafficking-ringer, har brent en av A/B-gjengens hvitvaskingssteder (Brasil) og har foretatt en del aksjoner mot miljøer med økonomisk kriminalitet (innsidehandel). 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 21 aug 08, 11:10

Politiet, politiet
Vi gjør så godt vi kan
Politiet, politiet
Vi er mange tusen mann

Wink

(Gammel skepsis mot øvrigheta sitter dypt...)

---------------------------

Hater hat!


hedvalen

A-lagspiller

Ble medlem: 10 mai 05
Innlegg: 612

Lagt til: 21 aug 08, 16:10

vi skriver på maskiner

med en finger kjære venn

er det opptatt når det ringer

ikke prøv å ring igjen

 

;)

---------------------------

FFK, stjernen og liverpool for altid:)


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 21 aug 08, 16:19
Endret: 21 aug 08, 16:20
Endret av: Bob Page

oops, så ikke inlegget over...

---------------------------

Finn fram en helt ny kalender, for nå er det FFK-tid
-------
Vi har fått Wallace, når får vi Grommit ?


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 22 aug 08, 09:34

Opprinnelig postet av Holters

Her var det mange 'strawman arguments': "Siden noen andre gjør noe galt før de går på kamp (f.eks. røyker hasj), skal andre som gjør no galt (casuals) få slippe unna!" Herlig tankegang, og et forvridd idealistisk "likhet for alle" etisk syn jeg har null forståelse for (enten skal alle som gjør noe tilnærmet galt tas, eller ingen!).

To feil gjør ikke en rett!

Det utrolig billig å maskere sin egne en-dimensjonale tenkning ved å anklage opponenten for "strawmans argument".

Du skjønte virkelig ikke hva jeg mente med mitt eksempel. Man bruker nemlig eksempler for å belyse en moralsk problemstilling, noe som er helt vanlig i diskusjoner om moral.

Ett godt moteksempel kan motbevise en tese, uansett om *du* kaller det "strawmans argument". Og om du har fulgt litt med i timen vet du at et "motbevis" er like verdifullt som et "bevis".

Siden det viser seg at det ikke går an å belyse et aspekt med en problemstilling med eksempler får jeg forsøke å definere det rett fram:

Det er naturlig at fotball som bransje håndterer fotball-relaterte forbrytelser, dvs forbrytelser som IKKE ville blitt begått hvis det ikke hadde blitt spilt fotballkamper. Der er vi nok enige, tror jeg.

Men... Hvor skal grensa gå mellom "fotball-relaterte" forbrytelser og "ikke-fotball-relaterte" forbrytelser? Det er DET jeg synes er problematisk. Det vi jo diskuterer er hvordan supporterklubb og fotballklubb skal agere i tilfeller som dette, og da er det da for pokker interessant å diskutere jurisdiksjon, nedslagsfelt og prioriteringer?

Og hvis det finnes en definisjon som blir praktisert av alle, og som alle er enige om, ja så skal jeg krype til korset og trekke alle mine argumenter i saken og beklage min deltakelse i debatten.


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 22 aug 08, 09:52

Opprinnelig postet av denialsander

Hvis personer i FFKs supporterklubb begynner med offentlig hasjrøyking rett i forkant av kamp og gjør det krystallklart at de er relaterte til FFK (f.eks. med vimpler, drakter, etc) er det vel nærliggende å tro at det vil medføre en viss negativ mediebelastning av FFKs navn. Følgelig vil det være mulig for og sannsynelig at FFK velger å stenge pothodene ute fra kamp.

Hva med de som tisser bak busken med FFK-drakt? Eller de som kjører for fort i 50-sona? Det var jammen litt av en søkt sammenlikning...

Hvilke kriminelle miljøer er det politiet overhodet ikke har noen oversikt over?

For det aller første: Jeg sammenlikner ikke mine eksempler med casuals-oppgjør, jeg sammenstiller dem med casuals-oppgjør. Det er to forskjellige ting. Jeg uttaler meg ikke om hva som er verst, om jeg er for eller mot casuals-oppgjør, det å kjøre for fort med FFK-flagg ut av vinduet, det å stille seg opp demonstravt og pisse i elva ikledd supportereffekter.

Jeg bare kommer med moteksempler for å bevise min tese: Det ER vanskelig å trekke opp linja mellom der fotballbransjen skal ta itu med lovbrudd og, og der man skal la være. Det har jo gått igjen i vanskelige saker som blusse-saken ifjor.

Hvis grensa går der hvor klubbens renomé blir kompromittert, ja da er det egentlig ganske mye å gå løs på, spesielt i det grenselandet hvor det er spørsmål om det er snakk om lovbrudd eller ikke. Tenk på hva VIF måtte gå løs på hvis de skulle rense ut ALT som de ikke ønsker å assosieres med?

Kriminelle miljøer hvor politiet har dårlig oversikt? Hvitsnipp. Tjuveribander fra øst-europa. Narkotika, spesielt i siste salgsledd.

Lista over ting politiet gjør bra er lang, seff er den det, men det også klart at i prioriteringa ligger betydelig samfunnsverdier nedfellt. Politiet gjør en svært god jobb i første-omsorg av mennesker i nød, det har jeg mange eksempler på.

 


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 22 aug 08, 11:00

Ville bare applaudere Asgeir sine innlegg her! *klapp klapp*

---------------------------

Rødhvitelite-ultrasmentalitet


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 22 aug 08, 13:05

Opprinnelig postet av Asgeir

Opprinnelig postet av denialsander

Hvis personer i FFKs supporterklubb begynner med offentlig hasjrøyking rett i forkant av kamp og gjør det krystallklart at de er relaterte til FFK (f.eks. med vimpler, drakter, etc) er det vel nærliggende å tro at det vil medføre en viss negativ mediebelastning av FFKs navn. Følgelig vil det være mulig for og sannsynelig at FFK velger å stenge pothodene ute fra kamp.

Hva med de som tisser bak busken med FFK-drakt? Eller de som kjører for fort i 50-sona? Det var jammen litt av en søkt sammenlikning...

Hvilke kriminelle miljøer er det politiet overhodet ikke har noen oversikt over?

For det aller første: Jeg sammenlikner ikke mine eksempler med casuals-oppgjør, jeg sammenstiller dem med casuals-oppgjør. Det er to forskjellige ting. Jeg uttaler meg ikke om hva som er verst, om jeg er for eller mot casuals-oppgjør, det å kjøre for fort med FFK-flagg ut av vinduet, det å stille seg opp demonstravt og pisse i elva ikledd supportereffekter.

Jeg bare kommer med moteksempler for å bevise min tese: Det ER vanskelig å trekke opp linja mellom der fotballbransjen skal ta itu med lovbrudd og, og der man skal la være. Det har jo gått igjen i vanskelige saker som blusse-saken ifjor.

Hvis grensa går der hvor klubbens renomé blir kompromittert, ja da er det egentlig ganske mye å gå løs på, spesielt i det grenselandet hvor det er spørsmål om det er snakk om lovbrudd eller ikke. Tenk på hva VIF måtte gå løs på hvis de skulle rense ut ALT som de ikke ønsker å assosieres med?

Kriminelle miljøer hvor politiet har dårlig oversikt? Hvitsnipp. Tjuveribander fra øst-europa. Narkotika, spesielt i siste salgsledd.

Lista over ting politiet gjør bra er lang, seff er den det, men det også klart at i prioriteringa ligger betydelig samfunnsverdier nedfellt. Politiet gjør en svært god jobb i første-omsorg av mennesker i nød, det har jeg mange eksempler på.

 

 

Du har rett i mye av det du skriver og det er ikke lett å finne ut hvor mann skal trekk grense for hva FFK skal blande seg inn i. Men det jeg mener er at FFK og PH/BRH bør blande seg inn i det som får dårlig PR i pressen. Slik pressen og sammfunnet er i dag så får ikke de som pisser eller kjører for fort noe særlig oppmerksomhet rett og slett fordi de fleste har gjort det selv en gang i tiden.

Derimot så er det et utrolig fåtall som har sloss fordi det er gøy. Slike ting sluker da pressen rått og sender det i beste sendetid. Det skal også sies at de som først startet med slike sloss kamper nok gjorde dette fordi de ser det som en bra "idrett" men poenget er at det er ikke mye som skal til før det sklir ut og noen litt mentallt forstyrra personer trekker en kniv for eksempel. Det har ikke skjedd i Norge ennå men se til europa, der har det jo skjedd flere ganger alt så hvorfor kan ikke det da skje i Norge også? Hvordan tror du det hadde kommet ut i media at for eksempel en FFK supporter knvistakk en LSK supporter. Tipper at det hadde ført til mye dårlig PR og en nedgang i tillskuere rett og slett fordi folk ikke da hadde turt å komme lenger.

Det går ofte en fin grense for hva mann skal blande seg inn i om det er enkelt individer eller mer organisert. En enkelt person som krasjer og dør fordi han kjørte for fort blir ofte sett på som en enkelt persons tragedie. Hadde derimot store deler av PH kjørt fort og krasjet så hadde nok dette fått mye dekkning i pressen rettet mot PH. Samme med pissing, en fyr som pisser bryr ikke folk som om, hadde derimot 100 PH medlemmer pisset ned karl johans gate sammtidig hadde det nok fått mye dekkning i pressen.

Så det disse få personene gjør som en gruppe blir derfor rettet inn mot FFK som klubb.


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 22 aug 08, 19:10
Endret: 22 aug 08, 19:11
Endret av: Supreme NTM

Opprinnelig postet av mysthical

Du har rett i mye av det du skriver og det er ikke lett å finne ut hvor mann skal trekk grense for hva FFK skal blande seg inn i. Men det jeg mener er at FFK og PH/BRH bør blande seg inn i det som får dårlig PR i pressen. Slik pressen og sammfunnet er i dag så får ikke de som pisser eller kjører for fort noe særlig oppmerksomhet rett og slett fordi de fleste har gjort det selv en gang i tiden.

Derimot så er det et utrolig fåtall som har sloss fordi det er gøy. Slike ting sluker da pressen rått og sender det i beste sendetid. Det skal også sies at de som først startet med slike sloss kamper nok gjorde dette fordi de ser det som en bra "idrett" men poenget er at det er ikke mye som skal til før det sklir ut og noen litt mentallt forstyrra personer trekker en kniv for eksempel. Det har ikke skjedd i Norge ennå men se til europa, der har det jo skjedd flere ganger alt så hvorfor kan ikke det da skje i Norge også? Hvordan tror du det hadde kommet ut i media at for eksempel en FFK supporter knvistakk en LSK supporter. Tipper at det hadde ført til mye dårlig PR og en nedgang i tillskuere rett og slett fordi folk ikke da hadde turt å komme lenger.

Det går ofte en fin grense for hva mann skal blande seg inn i om det er enkelt individer eller mer organisert. En enkelt person som krasjer og dør fordi han kjørte for fort blir ofte sett på som en enkelt persons tragedie. Hadde derimot store deler av PH kjørt fort og krasjet så hadde nok dette fått mye dekkning i pressen rettet mot PH. Samme med pissing, en fyr som pisser bryr ikke folk som om, hadde derimot 100 PH medlemmer pisset ned karl johans gate sammtidig hadde det nok fått mye dekkning i pressen.

Så det disse få personene gjør som en gruppe blir derfor rettet inn mot FFK som klubb.

Du har rett i det du skriver om at det som kommer fram i media blir dårlig PR for FFK, uansett om det er slossing, pissing eller knivstikkinger. Men om man skal trekke inn et lignende eksempel som du bringer inn, som man tidligere har gjort i denne tråden kan man ta for seg narkotika. Sett at det er en FFK supporter som før kampen sitter hjemme og tar amfetamin, og siden det er et veldig spennende oppgjør, er veldig ivrig på pepperet. Som kjent så blir man ofte veldig lett aggressiv, utagerende og uberegnelig i påvirkning av amfetamin. Denne FFK supporteren som sitter på pub før kampen iført FFK-drakt, blir provosert av en motstandertilhenger som bevisst går inn for å provosere, og viser null respekt for byen eller lagets supportere. Kanskje han pisser på et skjerf eller noe annet provoserende. Så blir denne FFK-supporteren forbanna, trekker kniv, og knivstikker motstandersupporteren. Dette er jo satt på spissen, akkurat som ditt eksempel er, men tror du ikke dette også ville fått oppmerksomhet i media? Tror du ikke dette hadde vært dårlig PR for FFK? Selvfølgelig, og for min del hadde jeg sett at man kunne forsikre seg om at ingen har tatt amfetamin verken om man er på  kamp, eller på byen, men sånn fungerer det ikke. Det som har relevanse til fotball og FFK er det egentlig mediene som bestemmer. Og uansett om man hadde vært PH-medlem, VIP-sesongkortinnehaver eller hjernedød casual, så hadde pressen brukt plass til dette i mediene. Uansett.


mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07
Innlegg: 1346

Lagt til: 23 aug 08, 12:27

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Opprinnelig postet av mysthical

Du har rett i mye av det du skriver og det er ikke lett å finne ut hvor mann skal trekk grense for hva FFK skal blande seg inn i. Men det jeg mener er at FFK og PH/BRH bør blande seg inn i det som får dårlig PR i pressen. Slik pressen og sammfunnet er i dag så får ikke de som pisser eller kjører for fort noe særlig oppmerksomhet rett og slett fordi de fleste har gjort det selv en gang i tiden.

Derimot så er det et utrolig fåtall som har sloss fordi det er gøy. Slike ting sluker da pressen rått og sender det i beste sendetid. Det skal også sies at de som først startet med slike sloss kamper nok gjorde dette fordi de ser det som en bra "idrett" men poenget er at det er ikke mye som skal til før det sklir ut og noen litt mentallt forstyrra personer trekker en kniv for eksempel. Det har ikke skjedd i Norge ennå men se til europa, der har det jo skjedd flere ganger alt så hvorfor kan ikke det da skje i Norge også? Hvordan tror du det hadde kommet ut i media at for eksempel en FFK supporter knvistakk en LSK supporter. Tipper at det hadde ført til mye dårlig PR og en nedgang i tillskuere rett og slett fordi folk ikke da hadde turt å komme lenger.

Det går ofte en fin grense for hva mann skal blande seg inn i om det er enkelt individer eller mer organisert. En enkelt person som krasjer og dør fordi han kjørte for fort blir ofte sett på som en enkelt persons tragedie. Hadde derimot store deler av PH kjørt fort og krasjet så hadde nok dette fått mye dekkning i pressen rettet mot PH. Samme med pissing, en fyr som pisser bryr ikke folk som om, hadde derimot 100 PH medlemmer pisset ned karl johans gate sammtidig hadde det nok fått mye dekkning i pressen.

Så det disse få personene gjør som en gruppe blir derfor rettet inn mot FFK som klubb.

Du har rett i det du skriver om at det som kommer fram i media blir dårlig PR for FFK, uansett om det er slossing, pissing eller knivstikkinger. Men om man skal trekke inn et lignende eksempel som du bringer inn, som man tidligere har gjort i denne tråden kan man ta for seg narkotika. Sett at det er en FFK supporter som før kampen sitter hjemme og tar amfetamin, og siden det er et veldig spennende oppgjør, er veldig ivrig på pepperet. Som kjent så blir man ofte veldig lett aggressiv, utagerende og uberegnelig i påvirkning av amfetamin. Denne FFK supporteren som sitter på pub før kampen iført FFK-drakt, blir provosert av en motstandertilhenger som bevisst går inn for å provosere, og viser null respekt for byen eller lagets supportere. Kanskje han pisser på et skjerf eller noe annet provoserende. Så blir denne FFK-supporteren forbanna, trekker kniv, og knivstikker motstandersupporteren. Dette er jo satt på spissen, akkurat som ditt eksempel er, men tror du ikke dette også ville fått oppmerksomhet i media? Tror du ikke dette hadde vært dårlig PR for FFK? Selvfølgelig, og for min del hadde jeg sett at man kunne forsikre seg om at ingen har tatt amfetamin verken om man er på  kamp, eller på byen, men sånn fungerer det ikke. Det som har relevanse til fotball og FFK er det egentlig mediene som bestemmer. Og uansett om man hadde vært PH-medlem, VIP-sesongkortinnehaver eller hjernedød casual, så hadde pressen brukt plass til dette i mediene. Uansett.

 

Dette hadde selvfølgelig fått dårlig PR, men noe av det jeg prøvde å få frem er at det er forskjell på hva noen gjør som et enkelt individ og hva noen gjør som en grupp. media er flinke til å vri og vende på ting men de pleier å skille mellom handlinger enkelt personer gjør og hva folk gjør som en gruppe. Det var det jeg prøvde å få frem, klarte det sikkert ikke så bra hehe.

Så det jeg mener er at FFK og PH/BRH må slå ned på slike handlinger gjort av organiserte grupper.


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 25 aug 08, 13:18

Opprinnelig postet av mysthical

Dette hadde selvfølgelig fått dårlig PR, men noe av det jeg prøvde å få frem er at det er forskjell på hva noen gjør som et enkelt individ og hva noen gjør som en grupp. media er flinke til å vri og vende på ting men de pleier å skille mellom handlinger enkelt personer gjør og hva folk gjør som en gruppe. Det var det jeg prøvde å få frem, klarte det sikkert ikke så bra hehe.

Så det jeg mener er at FFK og PH/BRH må slå ned på slike handlinger gjort av organiserte grupper.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er et skille mellom "organisasjon" og "enkeltindivid", siden begge disse store gruppene personer kan stå i begge kategorier, og uansett lage masse kvalm for FFK som klubb.

Argumentet at "organisasjon" selger bedre i pressen enn "enkeltindivid" er jeg heller ikke med på, for er det noe norsk presse for tida er kjent for, så er det å skjære alle over en kam; typisk: "En FFK-supporter ble full og gæern, derfor er alle FFK-supportere fulle og gærne".

I dette konkrete tilfellet har ingen "organisasjon" blitt definert, BRH har distansert seg fra hendelsen, akkurat som alle andre supportergrupperinger har gjort det. Hele komplekset er derfor medieskapt, IMØ, og den eneste grunnen til at vi diskurerer saken her er fordi pressen har slått opp saken som FFK-supporter mot LSK-supporter. De har mao skapt orginasasjonstilhørighet, og forsert et klubb-engasjement som IMØ ikke hører noe sted hjemme.

Helt til slutt mener jeg at pressen totalt forelsker seg i "5% communities"; tanken at noen liker å slåss er noe de føler selger ekstremt godt, og de kjører derfor på det for alt det er verdt.

Vi hadde slåsskjemper før også, men deres arena den gangen var det lokale festlokalet, pubber, fjordhotellet. Slåsskjempene består, de har bare funnet andre møteplasser. Og i hvilken grad vi skal belemre fotballklubber, supporterforeninger, og vanlige folk med slåsskjempene, ja det er jeg svært usikker på, for å si det mildt.



Flat Trådet Nøstet
Side 5 av 6 5

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3