Husk meg
Brukernavn
Passord

FFK er landets beste hjemmelag

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 02 apr 08, 07:17

FFK er landets beste hjemmelag. I allefall hvis man tar utgangspunkt i tippebladet Tips statistikk over hvor mange poeng hvert Tippeligalag prosentvis har tatt av på hjemmebane de siste fem sesongene, sett i forhold til sin totale poenghøsten.

www.demokraten.no/lokalsport/article3443720.ece

 


Kent

Landslagsspiller

Ble medlem: 12 feb 04
Innlegg: 878

Lagt til: 02 apr 08, 08:20

Så hvis man taper alle bortekampene blir man automatisk ett knallgodt hjemmelag! Noe av det mest tullete jeg har sett noen gang!

Laget som tar mest poeng hjemme er det beste hjemmlaget, uavhengig av hvordan laget spiller borte!

---------------------------

"Generelt vil jeg si at jo mere opptatt folk er av formasjoner jo mindre greie har de på fotball!"
- Drillo til Radio Fredrikstad etter at Svein Bergstrøm atter en gang stilte seg tvilende til
4-5-1 formasjonen.


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 02 apr 08, 08:26
Endret: 02 apr 08, 08:31
Dette er noe av den mest absurde statistikkbruken jeg har sett på en stund. Tallene som presenteres sier ingenting om styrkeforholdet mellom lagene, de viser bare de alle vet - at Fredrikstad er bedre hjemme enn borte.

Et lite eksempel for å vise at dette bare er vås:
-Sandefjord rykket i fjor ned med 16 poeng. Om de hadde tatt alle disse på hjemmebane hadde de altså tatt 100% av poengene hjemme, og hadde - om vi skulle følge logikken til Tips - vært et bedre hjemmelag en FFK som tok 27 poeng (75%) av poengene hjemme.

EDIT: Og det Kent sa.

---------------------------

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity"
- Dr. Martin Luther King, Jr.


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2214

Lagt til: 05 apr 08, 18:34
Endret: 05 apr 08, 18:36

Det er ikke vanskelig å misbruke statistikk. Det vanskelige er å bruke statistikk på en fornuftig måte.

Uten å si meg tvert uenig med alt og alle så kan det også sies at det er et visst innhold i den statistikken som presenteres her. Noen lag er gode overalt og uansett - de er gode i regnvær som i solskinn, borte som hjemme. Andre lag må ha gode spilleforhold for å få til noe som helst, eller er påfallende mye bedre hjemme enn borte.

Man kan ikke si at "hvis Sandefjord hadde tatt alle poengene sine hjemme, så..." - når de ikke har gjort det. Hadde de gjort det så kunne man sagt det, men det gjorde de ikke. Da blir det spekulativt. Man kan derimot si om FFK at det er relativt stor forskjell på resultatene borte og hjemme, større forskjell enn for mange andre lag.  

Når en skal lage overskrifter så er jeg derimot helt enig i at det blir feil å si at FFK er det beste hjemmelaget - saken er at FFK er det laget som spiller best hjemme sammenlignet med egne prestasjoner borte. Hvilket er noe helt annet. Det beste hjemmelaget er det laget som tar flest poeng hjemme, enkelt og greit.

Men det sagt, jeg har jo en mistanke om hvorfor FFK er så mye bedre hjemme enn borte - det er fordi FFK er et utpreget spillende lag som presterer langt bedre på gode baner enn på kunstgress eller gjørme. Jo bedre baneforhold jo bedre spiller FFK. Og hjemmebanen til FFK er helt klart en av landets beste!  

---------------------------

Har man sagt a,
har man sagt a.


kingcobra

Bedriftsspiller

Ble medlem: 11 sep 07
Innlegg: 11

Lagt til: 05 apr 08, 18:38

har noen borte statistikken

---------------------------

umulig mulig umulig


Pilt

Knøttespiller
Ble medlem: 15 jul 07
Innlegg: 73

Lagt til: 05 apr 08, 18:39
Og hva er bedre underlag for spillende lag enn kunstgress? Jevnere baner enn det, skal man langt bort for å finne.

HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 05 apr 08, 21:08

Opprinnelig postet av Pilt
Jevnere baner enn det, skal man langt bort for å finne.

Ja helt bort på Fredrikstad Stadion. Langt det....


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 05 apr 08, 23:12

Opprinnelig postet av Pilt
Og hva er bedre underlag for spillende lag enn kunstgress? Jevnere baner enn det, skal man langt bort for å finne.

På kunstgress ruller ballen unaturlig fort, på Fredrikstad Stadion ruller den perfekt fort! Og ja, Fredrikstads gressteppe er mer sexy en liksomgresset i feks Ålesund.


Pilt

Knøttespiller
Ble medlem: 15 jul 07
Innlegg: 73

Lagt til: 06 apr 08, 00:50
Opprinnelig postet av Plankekæll

Opprinnelig postet av Pilt
Og hva er bedre underlag for spillende lag enn kunstgress? Jevnere baner enn det, skal man langt bort for å finne.

På kunstgress ruller ballen unaturlig fort, på Fredrikstad Stadion ruller den perfekt fort! Og ja, Fredrikstads gressteppe er mer sexy en liksomgresset i feks Ålesund.



Ingen tvil om at en god gressmatte er å foretrekke foran kunstgress, selv om de beste kunstgressbanene nå er veldig fine å spille på.. Men jeg synes det ble for dumt å skylde på dårlig bortestatistikk med at det er dårlige baner, som gjørmete gressbaner og kunstgressbaner. Det vil jeg hevde er i hver sin ende av skalaen.

Kent

Landslagsspiller

Ble medlem: 12 feb 04
Innlegg: 878

Lagt til: 06 apr 08, 01:35
Opprinnelig postet av kingcobra

har noen borte statistikken

Ta bort det bildet med en gang! De er vitenskapelig bevist at menn bare kan ha en tanke i hodet av gangen og her dreier det seg om fotball!

---------------------------

"Generelt vil jeg si at jo mere opptatt folk er av formasjoner jo mindre greie har de på fotball!"
- Drillo til Radio Fredrikstad etter at Svein Bergstrøm atter en gang stilte seg tvilende til
4-5-1 formasjonen.



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24