Husk meg
Brukernavn
Passord

Stor forbokstav etter punktum

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 29 mar 08, 19:34

Vil bare minne enkelte på at det fins en liten oppoverpil helt til venstre på tastaturet deres. Når dere skal lage en stor forbokstav etter punktum, som er en helt elementær grammatisk regel, kan dere holde inne denne samtidig som dere trykker på ønsket bokstav. Bare sånn til orientering.

For personlig syns jeg innlegg uten store bokstaver er utrolig vanskelig å lese! Jeg hopper rett og slett over de fleste innlegg uten stor forbokstav etter punktum, og det er synd. For kanskje det står noe interessant der, som jeg burde fått med meg.

Kanskje det bare er meg som irriterer seg over det. Flere som syns det er irriterende?

---------------------------

If Everton were playing at the bottom of the garden, I`d pull the curtains.
-Bill Shankley-


chabaratita

Juniorspiller

Ble medlem: 05 nov 05
Innlegg: 123

Lagt til: 29 mar 08, 20:56
Jeg synes det er fryktelig irriterende.

JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 29 mar 08, 21:53
Korte innlegg, så bryr jeg meg ikke. Lange innlegg er det mye greiere å lese om avsnitt/tegnsetting iallefall er nogenlunde.

Vil også påstå at dette forumet er _langt_ over standaren når det gjelder slikt.

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 29 mar 08, 21:57

nei. vil ikke påstå det, mange her på forumet som har en meget bra rettskriving/tegnsetting. men hvis du ser åssen jeg skriver nå, uten stor forbokstav, så tror jeg du syns det er mer irriterende og vanskelig å lese enn åssen jeg vanligvis skriver. men, som du sier, når enkelte skriver lange innlegg uten avsnitt og stor bokstav etter punktum, så blir det veldig vanskelig å lese. til de som vet at de ikke bruker stor forbokstav, så er dette en oppfordring til å begynne å bruke det. dette er jo ikke noe rettskrivningsforum(heldigvis!), men det blir mye bedre å lese innleggene deres- og er det ikke litt kjipt at enkelte kanskje hopper over noe dere har skrevet, når det egentlig står mye bra der?

---------------------------

If Everton were playing at the bottom of the garden, I`d pull the curtains.
-Bill Shankley-


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 29 mar 08, 22:35
Opprinnelig postet av Lemmy

nei. vil ikke påstå det, mange her på forumet som har en meget bra rettskriving/tegnsetting. men hvis du ser åssen jeg skriver nå, uten stor forbokstav, så tror jeg du syns det er mer irriterende og vanskelig å lese enn åssen jeg vanligvis skriver. men, som du sier, når enkelte skriver lange innlegg uten avsnitt og stor bokstav etter punktum, så blir det veldig vanskelig å lese. til de som vet at de ikke bruker stor forbokstav, så er dette en oppfordring til å begynne å bruke det. dette er jo ikke noe rettskrivningsforum(heldigvis!), men det blir mye bedre å lese innleggene deres- og er det ikke litt kjipt at enkelte kanskje hopper over noe dere har skrevet, når det egentlig står mye bra der?

TLDR

---------------------------

"Hest er best, ingen protest! Klemz"
- Styret i Plankehaugen


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 30 mar 08, 00:01
Opprinnelig postet av Lemmy

nei. vil ikke påstå det, mange her på forumet som har en meget bra rettskriving/tegnsetting. men hvis du ser åssen jeg skriver nå, uten stor forbokstav, så tror jeg du syns det er mer irriterende og vanskelig å lese enn åssen jeg vanligvis skriver. men, som du sier, når enkelte skriver lange innlegg uten avsnitt og stor bokstav etter punktum, så blir det veldig vanskelig å lese. til de som vet at de ikke bruker stor forbokstav, så er dette en oppfordring til å begynne å bruke det. dette er jo ikke noe rettskrivningsforum(heldigvis!), men det blir mye bedre å lese innleggene deres- og er det ikke litt kjipt at enkelte kanskje hopper over noe dere har skrevet, når det egentlig står mye bra der?

Har dette vært et problem her inne?? Ikke det jeg kan se.


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 30 mar 08, 00:31
Jeg har egentlig kun sett 1 bruker, og han sendte jeg PM med henvisning til denne tråden.

Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 30 mar 08, 01:02

Opprinnelig postet av JipJap
Jeg har egentlig kun sett 1 bruker, og han sendte jeg PM med henvisning til denne tråden.

Men det er jo Lemmy som påpeker dette, så han må jo ha sett noe ??


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 30 mar 08, 03:40
Endret: 30 mar 08, 03:42

Liten forbokstav står kanskje ikke høyest på min irriteringsliste.

  • Lange innlegg uten avsnitt leser jeg aldri.
  • Innlegg som bærer preg av siteringsonani styrer jeg også unna (dvs, jeg må jo rette dem opp jeg da).
  • Bruk av LOL og mange andre "artige" ord og uttrykk fra internettgenerasjonen kan jeg også fint klare meg uten.
  • Jeg er heller ikke begeistret for trehundreogfemtiåtte utropstegn etter hverandre.
  • Folk som skriver kun med store bokstaver
  • Korte innlegg som i grunn ikke forteller noen ting

 

Listen er lang, men etter nesten 10 000 innlegg på VG og snart 4 000 her inne, så blir man hardhudet etter hvert ;) Når der er sagt, dette forumet her må være et av de bedre hva kvalitet på brukerne angår i hvert fall. Jeg får i hvert fall mindre og mindre klager på PM over andre brukere!


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5985

Lagt til: 30 mar 08, 17:03

Jeg har flere ganger påpekt ovenfor enkelte av mine meddebattanter på PM at det kan være smart å gjøre slik og slik. (Vil ikke ut med navn, det er uansett helt uvesentlig). Har faktisk fått positive tilbakemeldinger på dette. Det er bra. Dette har ført til mye bedre norsk rettskriving.

Nå skal ikke jeg være noen verdensmester, men jeg synes det er fryktelig mye mer behagelig å lese innlegg med god norsk, lite skrivefeil, punktum- og kommaregler som er riktig, osv.

Det er også mange som har lese- og skrivevansker, men innleggene deres blir faktisk veldig bra hvis de tar seg tid til å lese gjennom "forhåndsvisninga".

Uansett, dette forumet er faktisk det beste jeg har sett hva angår seriøsitet og "leseglede" hvis man kan kalle det det.

God kamp!



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24