Husk meg
Brukernavn
Passord

Landslaget mot Montenegro.

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 07 mar 08, 14:42
Opprinnelig postet av Cosmic
Opprinnelig postet av Rune Haugen

Opprinnelig postet av Erikk
Men kan vi ikke se det slik at landslaget overpresterte under Drillo?

Nei, det gjør jeg ikke. Drillo tok ut spillere etter sitt system. Ikke bare overtok spillere etter sin forgjenger. Det er det de andre gjør feil. De har ingen plan som jeg skriver hele tiden.

Drillo var ekstremt heldig med generasjonen av spillere han hadde til rådighet. Bare se på landslagets forsvar nå og under Drillo. Fremgangene den gang var basert på ekstrem defensiv organisering, og vi hadde forsvarsspillere i den absolutte verdensklasse (Rune Bratseth, Henning Berg, Ronny Johnsen for å nevne 3. Kan vel forøvrig også ta med at vi hadde mer solide keepere). I dag har vi en avdanka benkesliter i russisk klubb med klippekort i midtforsvaret til Norge. I tillegg så har man i dag en situasjon hvor mange av de største fotballnasjonene også har strammet opp organiseringen, og man får langt sjeldenere billige kontringsmål mot lag som tidligere kunne gå langt mer ukritisk i angrep.

 

Når det er sagt, så ser jeg også helst at Hareide pakker kofferten og pensjonerer seg på Møre :)

Vi fikk en drøss proffer på grunn av Drillos inntreden. Tull å skrive at Drillo var ekstremt heldig med generasjonen av spillere. Holters skriver meget klart hvorfor. Tydelig at du ikke har fulgt med i timen.


Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04
Innlegg: 3483

Lagt til: 07 mar 08, 15:19

Hvis du husker tilbake var ikke landslaget mye å skrye av før Drillo kom, men det ble sinnsykt bra pga gode spillere men først og fremst pga Drillo.


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 07 mar 08, 15:25
Opprinnelig postet av Erikk

Hvis du husker tilbake var ikke landslaget mye å skrye av før Drillo kom, men det ble sinnsykt bra pga gode spillere men først og fremst pga Drillo.

Jeg husker godt tilbake før Drillo-tiden. Hvorfor greide ikke de trenerne før Drillo og få frem " de sinnsykt bra spillerne " til å prestere på landslaget ?? Hei, jeg henger ikke med her gett.


Cosmic

Knøttespiller
Ble medlem: 18 okt 04
Innlegg: 52

Lagt til: 07 mar 08, 15:31

Opprinnelig postet av Holters
Det blir vel en høna og egget-diskusjon?

Det går like greit an å argumentere for at vi fikk den generasjonen med spillere på grunn av Drillos suksess med landslaget: De ble attraktive for utlandet grunnet gode landslagsprestasjoner, og dessuten var prisnivået gunstig. Nå per i dag suger landslaget, prisnivået er høyt, og folk får ikke muligheten til å utvikle seg i store utenlandske klubber. Dessuten var Drillo ekstremt dyktig til å plukke ut spillertyper som passet sin filosofi.

At eksponeringen på landslaget var medvirkende til salg til utlandet er det liten tvil om, men det er heller ingen tvil om at talentene var utenom det vanlige for flere i generasjonen på 90-tallet. Mange på landslaget den gang spillte også i norsk fotball. Hvis du ser på spillermaterialet på det norske landslaget i dag, så er det rett og slett ikke samme kaliber av ferdighet (sett relativt til det man finner på det absolutte toppnivået), og kanskje enda viktigere, man har ikke den samme bredden. Og ikke minst, man har ikke den samme nytten av ekstremferdigheter, fordi de andre landene har kommet etter på både organisering og det fysiske. Øyvind Leonharden var f.eks en ekstremitet den gang. Ytterst få var i nærheten av den løpskapasiteten (og kvaliteten). I dag har de fleste lagene opp til flere spillere med den samme fysiske kapasiteten.

Vi har også utenlandsproffer i dag, men de fleste ender enten opp i bakgårdsklubber eller på benken (eller begge deler).

Jeg sier ikke dermed at hvem som helst kunne fått de resultatene Drillo hadde, men det er ikke nødvendigvis rettferdig å til stadighet sammenlikne med den epoken i landslagshistorien, fordi veldig mye lå til rette for å gjøre det bra. Det handler om timing som vår venn Trond Sollied pleier å si.

Det som jo er positivt i dag, er at vi har en veldig lovende generasjon på vei opp, hvor det er spillere som har et langt mer internasjonalt snitt i de individuelle ferdighetene enn det vi tradisjonelt sett har hatt, så kanskje kommer det en opptur igjen om et år eller 3.

---------------------------

- Cosmic

«Du prate som en gud, men spælle som ei fett» - Odd Iversen til Kaptein Eggen, som scoret selvmål.


Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03
Innlegg: 6643

Lagt til: 07 mar 08, 17:49
Opprinnelig postet av Cosmic

Opprinnelig postet av Holters
Det blir vel en høna og egget-diskusjon?

Det går like greit an å argumentere for at vi fikk den generasjonen med spillere på grunn av Drillos suksess med landslaget: De ble attraktive for utlandet grunnet gode landslagsprestasjoner, og dessuten var prisnivået gunstig. Nå per i dag suger landslaget, prisnivået er høyt, og folk får ikke muligheten til å utvikle seg i store utenlandske klubber. Dessuten var Drillo ekstremt dyktig til å plukke ut spillertyper som passet sin filosofi.

At eksponeringen på landslaget var medvirkende til salg til utlandet er det liten tvil om, men det er heller ingen tvil om at talentene var utenom det vanlige for flere i generasjonen på 90-tallet. Mange på landslaget den gang spillte også i norsk fotball. Hvis du ser på spillermaterialet på det norske landslaget i dag, så er det rett og slett ikke samme kaliber av ferdighet (sett relativt til det man finner på det absolutte toppnivået), og kanskje enda viktigere, man har ikke den samme bredden. Og ikke minst, man har ikke den samme nytten av ekstremferdigheter, fordi de andre landene har kommet etter på både organisering og det fysiske. Øyvind Leonharden var f.eks en ekstremitet den gang. Ytterst få var i nærheten av den løpskapasiteten (og kvaliteten). I dag har de fleste lagene opp til flere spillere med den samme fysiske kapasiteten.

Vi har også utenlandsproffer i dag, men de fleste ender enten opp i bakgårdsklubber eller på benken (eller begge deler).

Jeg sier ikke dermed at hvem som helst kunne fått de resultatene Drillo hadde, men det er ikke nødvendigvis rettferdig å til stadighet sammenlikne med den epoken i landslagshistorien, fordi veldig mye lå til rette for å gjøre det bra. Det handler om timing som vår venn Trond Sollied pleier å si.

Det som jo er positivt i dag, er at vi har en veldig lovende generasjon på vei opp, hvor det er spillere som har et langt mer internasjonalt snitt i de individuelle ferdighetene enn det vi tradisjonelt sett har hatt, så kanskje kommer det en opptur igjen om et år eller 3.

Man må ta ut de riktige spillerne til sitt lag også da. Det gjorde Drillo. Ellers er jeg enig med deg i mye du skriver. At det finnes nok av spillere å ta av som kan gjøre det godt. Men slike spillere må oppdages også da. Og de må passes inn i et system også. Mye lå til rette for å gjøre det bra ?? Hvordan da ?? Ingen andre før Drillo greide det ?? Udyktighet kaller jeg det. De hadde spillere nok å ta av de også. Timing du liksom. Hadde det vært Semb som hadde vært landslagssjef den gangen så hadde det gått rett på ræva spør du meg. Hareide også.


Cosmic

Knøttespiller
Ble medlem: 18 okt 04
Innlegg: 52

Lagt til: 07 mar 08, 20:39

Opprinnelig postet av Rune Haugen
Man må ta ut de riktige spillerne til sitt lag også da. Det gjorde Drillo. Ellers er jeg enig med deg i mye du skriver. At det finnes nok av spillere å ta av som kan gjøre det godt. Men slike spillere må oppdages også da. Og de må passes inn i et system også. Mye lå til rette for å gjøre det bra ?? Hvordan da ?? Ingen andre før Drillo greide det ?? Udyktighet kaller jeg det. De hadde spillere nok å ta av de også. Timing du liksom. Hadde det vært Semb som hadde vært landslagssjef den gangen så hadde det gått rett på ræva spør du meg. Hareide også.

De må oppdages ja, men du er altså av den oppfatning at Drillo oppdaget alle disse ? Det faktum at de fleste av disse var kjente norske fotballprofiler gjennom prestasjoner utenfor landslaget er uvesentlig i så måte ?

Ingen før Drillo greide det ? Tja, forsåvidt ikke, men landslaget var på en oppadgående kurve allerede under Stadheim, og det var stort sett de samme spillerne som fortsatte under Drillo. Det mest vesentlige Drillo gjorde, på samme måten som Eggen i RBK, var troen på at det faktisk var mulig. Og det skal han ha kreditt for. Det samme for å velge spillestil ut i fra materialet han faktisk hadde tilgjengelig, og ikke det han ønsket han hadde hatt (som så alt for mange har en tendens til å gjøre).

Poenget mitt er derimot ikke at Drillo på noen måte var en dårlig trener. Tvert om, han gjorde en upåklagelig jobb. Poenget er at man i dag ikke har spillere på det samme nivået, og om du ikke greier å se det, så er det beklagelig. Det er ikke tilfeldig at utenlandske spillere dominerer TL så til de grader. Jeg er rimelig sikker på at enhver norsk trener hadde foretrukket norske spillere fremfor utlendinger dersom de var like gode, men så er dessverre ikke tilfellet. Flere av utenlandsproffene på landslaget sliter med spilletid på klubblagene sine. At vi pr. dato relativt sett ikke har den samme kvaliteten på spillermaterialet som på 90-tallet er rimelig opplagt i mine øyne.

Jeg dro frem forsvaret som eksempel i sted. Hangeland holder brukbart nivå. Hagen på benken i russland. De andre alternativen er sjefsgrisene i LSK, hvorpå en er over 35. Til og med Ronny Johnsen har vært innom landslaget i en alder av 38-39 år.

Naturligvis er ikke spillermaterialet alt. Det ser man rett som det er. Men det bedrer forutsetningene for å lykkes betraktelig, og det er begrenset hva en landslagstrener kan påvirke i så måte. Spillere må oppdages på de forskjellige nivåene, før de kommer dit at de kan bli oppdagen av A-landslagstreneren.

---------------------------

- Cosmic

«Du prate som en gud, men spælle som ei fett» - Odd Iversen til Kaptein Eggen, som scoret selvmål.



Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

17/02/2024 15:30 | 3147bc24