Husk meg
Brukernavn
Passord

Krav om 14 lokalt utviklede spillere

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 10 des 07, 18:17
Endret: 10 des 07, 18:18
Fra 15. januar 2008 vil det innføres regler som regulerer antall spillere "frie" spillere i spillertroppen til klubber i Tippeligaen og Adeccoligaen.

Det innbærerer et krav om minimum 14 lokalt utviklede spillere i en stall på 25 spillere, og av disse 14 spillerne må minst to ha vært utviklet i egen klubb. En spillertropp for klubber i Tippeligaen og Adeccoligaen kan, uavhengig av antall spillere totalt i spillertroppen, bestå av maksimalt 11 øvrige spillere eller såkalte ”frie” spillere.

Bestemmelsen om Lokalt utviklede spillere vil tre i kraft fra 15. januar 2008 gitt at vedtaket blir endelig vedtatt av Forbundsstyret 8. januar 2008.

Definisjoner lokalt utviklet spiller

En klubbutviklet spiller er en spiller, som uavhengig av nasjonalitet og alder, har vært registrert hos sin nåværende klubb for en periode, sammenhengende eller ikke, på minimum tre hele sesonger (en sesong starter med den første offisielle kamp i den relevante nasjonale/regionale serien og slutter med den siste offisielle kamp i den samme serien) eller 36 måneder i perioden fra spilleren er 15 år (eller starten på sesongen hvor spilleren fyller 15 år) og 21 år (eller slutten på sesongen hvor spilleren fyller 21 år).

En forbundsutviklet spiller er en spiller, som uavhengig av nasjonalitet og alder, har vært registrert hos klubb som er/har vært medlem av Norges Fotballforbund, for en periode, sammenhengende eller ikke, på minimum tre hele sesonger eller 36 måneder i perioden fra spilleren er 15 år (eller starten på sesongen hvor spilleren fyller 15 år) og 21 år (eller slutten på sesongen hvor spilleren fyller 21 år).

En spiller som fyller 16 eller 17 år i løpet av inneværende år, blir regnet som enten ”klubbutviklet” eller ”forbundsutviklet” dersom spilleren har vært registrert i NFFs medlemsklubb/klubber i minimum de tre forutgående årene.

En spiller som ikke faller inn under definisjonene nevnt i punktene ovenfor, regnes som såkalt ”fri” spiller.

www.fotball.no/t1.aspx

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04
Innlegg: 5370

Lagt til: 10 des 07, 18:22
Per i dag, så klarer FFK kravet akkurat. De har 14 stk norskutviklede spillere i stallen, inkludert mer enn to klubbutviklede.
Tre av de fjorten er derimot ganske så usikre: Kvisvik, Jonna og Stadheim

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 10 des 07, 20:26
Syns dette er et tullete krav. Det kommer bare til å drive prisene på norske spillere enda høyere til værs, for og ikke snakke om lønningene for å få de til å bli i klubben....

---------------------------

Du tællær ente alene...
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til F-B etter FFK-VIF 26/5 -07
---
FFK - Østfolds stolthet


Ebenfalk2

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 feb 04
Innlegg: 2291

Lagt til: 10 des 07, 20:30
Det positive er at de som satser ungt og Norsk vil på sikt både tjene penger på salg av spillere til andre Norske klubber og bli mer atraktive for talentene.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 10 des 07, 21:06

Opprinnelig postet av Bob Page
Syns dette er et tullete krav. Det kommer bare til å drive prisene på norske spillere enda høyere til værs, for og ikke snakke om lønningene for å få de til å bli i klubben....

Det vil vel være en overgangsperiode, vel? Så snart klubbene forstår at de ikke kan kjøpe alt hva de har lyst på må de sørge for å bidra til utviklingen av talentene selv. Dermed vil tilsiget av norske og egenproduserte spillere stige - og prisene synke.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 10 des 07, 21:14

Merkelig forslag. Har man ikke fått med seg prisen på norske spillere? Når det koster 8 millioner for en spiller som ikke er i a-landslags 11eren(Bjørkøy, Brenne) kan jeg ikke skjønne dette.

Da syns jeg heller man skal satse på en talentlov. Klubber som satser på talenter, kan være "fattige" klubber som har brukt pengene lurt. Men de klubbene i Norge med dårligst råd har ikke nok til å kjøpe norske gode spillere.

---------------------------

If Everton were playing at the bottom of the garden, I`d pull the curtains.
-Bill Shankley-


Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 6579

Lagt til: 10 des 07, 21:16
Det er ikke snakk om et forslag, men et vedtak som er fattet. Og det står ikke noe om en overgangsordning. Kravet i vedtaket vil gjelde fra og med 15. januar 2008.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 10 des 07, 21:58

Opprinnelig postet av Costanza
Det er ikke snakk om et forslag, men et vedtak som er fattet. Og det står ikke noe om en overgangsordning. Kravet i vedtaket vil gjelde fra og med 15. januar 2008.

Jeg formulerte meg kanskje litt klønete i innlegget mitt. Med "Det vil vel være en overgangsperiode, vel?" mente jeg at det vil kanskje være i en overgangsperiode (før/etter vedtaket) der prisene går litt i været, mens de etterhvert vil synke igjen - når tilsiget spillere er stort nok.

Jeg støtter dette fullt og helt. Men synes det er litt rart at NFF tar vekk "3 spillere utenfor EU"-reglen uten at den erstattes f.eks. av "6 spillere utenfor norge"-regel eller tilsvarende. Det er jo fortsatt mulighet for å se en lagoppstilling uten nordmenn på banen - se i england, hvor de nå sliter med å finne unge talenter til å spille på landslaget.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 10 des 07, 22:18
Opprinnelig postet av denialsander
Men synes det er litt rart at NFF tar vekk "3 spillere utenfor EU"-reglen uten at den erstattes f.eks. av "6 spillere utenfor norge"-regel eller tilsvarende. Det er jo fortsatt mulighet for å se en lagoppstilling uten nordmenn på banen - se i england, hvor de nå sliter med å finne unge talenter til å spille på landslaget.

De kan ikke innføre en slik regel, da det strider mot et av grunnprinsippene i EU: "Fri flyt av arbeidskraft over landegrensene". Vi er bundet av dette gjennom EØS-avtalen.

For min del synes jeg det er helt supert at de fjerner utenfor-EU-regelen. Jeg gir fullstendig blanke i om det er 11 spanjoler eller 11 ivorianere som spiller på Fredrikstad. Jeg ser ingen grunn til å diskriminere utenfor-EU-spillere til fordel for EU-spillere. Det eneste jeg verdsetter virkelig høyt er lokale fredrikstadgutter, og til dels andre nordmenn for øvrig.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


pondus-

Knøttespiller

Ble medlem: 04 jan 07
Innlegg: 72

Lagt til: 10 des 07, 23:18
Opprinnelig postet av Holters

De kan ikke innføre en slik regel, da det strider mot et av grunnprinsippene i EU: "Fri flyt av arbeidskraft over landegrensene". Vi er bundet av dette gjennom EØS-avtalen.

For min del synes jeg det er helt supert at de fjerner utenfor-EU-regelen. Jeg gir fullstendig blanke i om det er 11 spanjoler eller 11 ivorianere som spiller på Fredrikstad. Jeg ser ingen grunn til å diskriminere utenfor-EU-spillere til fordel for EU-spillere. Det eneste jeg verdsetter virkelig høyt er lokale fredrikstadgutter, og til dels andre nordmenn for øvrig.


Blander du ikke litt nå holters ?
EØS avtaler omhandler fri flyt av arbeidskraft innenfor EU/EØS/EFTA landene, ikke for de utenfor?!
Derfor tror jeg ikke en slik regel med å ha maks antall spillere utenfor disse landene vil være lovstridig...

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 10 des 07, 23:27
Endret: 10 des 07, 23:29
Opprinnelig postet av pondus-
Blander du ikke litt nå holters ?
EØS avtaler omhandler fri flyt av arbeidskraft innenfor EU/EØS/EFTA landene, ikke for de utenfor?!
Derfor tror jeg ikke en slik regel med å ha maks antall spillere utenfor disse landene vil være lovstridig...

Nei, det er du som misforstår.

Jeg siktet til forslaget om: "6 spillere utenfor norge"-regel eller tilsvarende.

Man kan ikke diskrimerere EU-borgere på bekostning av nordmenn, slik overnevnte forslag ville ha gjort.

En regel om maks antall spillere utenfor EU (og samarbeidsland) har vi jo allerede per i dag! Og den regelen diskriminerer utenfor-EU-borgere til fordel for EU-borgere (inkludert nordmenn). Det er jeg imot.

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


pondus-

Knøttespiller

Ble medlem: 04 jan 07
Innlegg: 72

Lagt til: 11 des 07, 07:14
Opprinnelig postet av Holters

Nei, det er du som misforstår.

Jeg siktet til forslaget om: "6 spillere utenfor norge"-regel eller tilsvarende.

Man kan ikke diskrimerere EU-borgere på bekostning av nordmenn, slik overnevnte forslag ville ha gjort.

En regel om maks antall spillere utenfor EU (og samarbeidsland) har vi jo allerede per i dag! Og den regelen diskriminerer utenfor-EU-borgere til fordel for EU-borgere (inkludert nordmenn). Det er jeg imot.


Ahh...my bad!
Da er vi hvertfall enige :)  


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

13/04/2024 21:38 | 6784f4c3