Husk meg
Brukernavn
Passord

Det er en grunn til at bluss er ulovlig...

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 03 des 07, 00:42
Endret: 20 mar 08, 05:07

... og ytterligere kommentar bør være unødvendig:

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=187582

 

Mod: Slettet to innlegg som kom over tre mnd etter siste innlegg. Det er ikke nødvendig å dra frem så gamle tråder for å skrive "Jeg er enig". Det andre innlegg var allerede postet i denne tråden, som omhandler omtrent akkurat det samme...

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05
Innlegg: 769

Lagt til: 03 des 07, 00:50
Holters nå synes jeg du er urimelig. Hva tilsier at en norsk fotballsupporter skal gjøre det samme? Det er en helt annen kultur der nede. Du vet veldig godt at det der skjer ikke på en norsk fotballkamp.

---------------------------

Den unge generasjonen er på vei fram.

www.brigaderodhvit.com


bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 03 des 07, 01:00
- Epler kan også være farlig

- Kaffe og nikotin sender deg fort i torva

Jeg vet at jeg er urimelig og på grensen til usaklig, men om man skal være redd for at slike ting hender så kan man like godt trekke igjen gardina og handle mat over internett. Alle er klar over at hvis man misbruker et bluss, så kan det gå til helvete, på samme måte som man kan misbruke alkohol, nikotin, sukker osv.

---------------------------

Burn in hell, por favore..


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 03 des 07, 01:25
Opprinnelig postet av bønna
- Epler kan også være farlig

- Kaffe og nikotin sender deg fort i torva

Jeg vet at jeg er urimelig og på grensen til usaklig, men om man skal være redd for at slike ting hender så kan man like godt trekke igjen gardina og handle mat over internett. Alle er klar over at hvis man misbruker et bluss, så kan det gå til helvete, på samme måte som man kan misbruke alkohol, nikotin, sukker osv.

Eksemplene dine er selvsagt helt søkte og kan ikke sammenlignes med bluss, men jeg kan godt gjøre et ærlig forsøk likevel: Begge eksemplene dine er ting man har kontroll over selv; du kan la være røyke eller drikke kaffe. Du kan også la være å spise epler. Om noen planter et bluss i nakken på deg, er noe du ikke selv kan forhindre dersom du ønsker å gå på kamp.

Eplesaken har du ikke full kontroll over siden det er snakk om et bestemt parti epler, men når det først viser seg at denne spesifikke typen med epler er giftige, så har vi et kontrollorgan i mattilsynet som kommer til å forby dem. På lik linje har vi et kontrollorgan i politiet og NFFs sikkerhetsreglement. Eplene var farlige, de blir forbudt. Bluss er farlig, derfor er det forbudt!

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


danan

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 aug 06
Innlegg: 804

Lagt til: 03 des 07, 01:28
Forundrer meg litt at du (holters) som moderator setter i gang disse diskusjonene. Du vet jo hva det ender med hver gang.

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03
Innlegg: 3249

Lagt til: 03 des 07, 01:07

Opprinnelig postet av Liraren
Holters nå synes jeg du er urimelig. Hva tilsier at en norsk fotballsupporter skal gjøre det samme? Det er en helt annen kultur der nede. Du vet veldig godt at det der skjer ikke på en norsk fotballkamp.

 

hehehehehehehehe  for pokker liraren, det er jo den"kulturen" de har "der nede" du og dere på død og liv vil ha her jo!!! Det er det dere maser om i vær forbanna tråd!!!

---------------------------

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!
KLE DEG I LAGETS FARGER PÅ STADION!


Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 03 des 07, 01:13
Endret: 03 des 07, 01:14
Opprinnelig postet av Liraren
Det er en helt annen kultur der nede. Du vet veldig godt at det der skjer ikke på en norsk fotballkamp.

Er det ikke denne kulturen dere vil ha hit?

For noen år tilbake så sa vi det samme om skoledrapene i USA. "Det er ville tilstander der borte, slik kommer aldri til å skje i Norge". Nylig hadde vi et skoledrap i Finland - Norge neste?

Det handler om å være proaktiv ("føre var enn etter snar") fremfor å være naive.

Nordmenn dreper som regel ikke hverandre selv om man har en kniv i hånda, men likevel er det forbudt å bære kniv på offentlige områder. Hvorfor? Jo, fordi dersom du har en kniv lett tilgjengelig, så kan det  være lettere for deg å bruke den gitt visse omstendigheter. Altså sannsynligheten øker.

Samme logikk må benyttes på bluss. Bluss ser ufattelig tøft ut, men hvordan skal man sørge for at et bluss som blir fyrt opp midt i en folkemengde kan kontrolleres? I de alle fleste tilfeller går det bra, men hva gjør man den dagen uhellet er ute? Hvordan skal man regulere dette? Hvem skal overvåke at blusset blir benyttet i henhold til sikkerhetsregler? Hvem skal bestemme at nettopp du er skikket til å fyre av et bluss?

Det er spørsmål dere enda ikke har funnet en løsning på. Ikke i nærheten engang.

Havner et bluss i hånda på en eller annen mentalt forstyrret person, så vet du aldri hva som kan skje. Kanskje synes han det er gøy å se den flotte Eli Hagen-sveisen på dama foran seg brenne. Kanskje er en kar overstadig beruset og møter brått på en kar som dama var utro med forrige helg. Det svir nok litt i henda etter å plante blusset i ansiktet på ham da.

Hvordan skal man kartlegger slikt på forhånd? Hvordan skal man sørge for at kun personer som er skikket til å fyre av bluss gjør nettopp dette?

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


Liraren

A-lagspiller

Ble medlem: 20 mai 05
Innlegg: 769

Lagt til: 03 des 07, 01:24

Jeg har da aldri sagt at jeg ønsker en kultur hit som tilsier at man setter fyr på en politimann? Løsningen på problemet som du utpeker her Holters er veldig veldig veldig enkelt.

- man lager et lite område, der ingen personer er i nærheten og lar den ansvarlige fyre opp der.

- man har bøtter med vann klare så man bare kan legge blussene ned i bøtta når de er ferdig oppbrent.

Skjønner ikke problemet som du lager så helvetes stort her. Hvorfor skal man gå utifra at personen som holder et bengalsk lys er mentalt forstyrret? da må man slutte og la folk ha med snusbokser på kamp da en person kan være mentalt forstyrret og tvinge sidemann til og svelge hele innholdet av snusboksen. Hvis man skal ta høyde for at alle personer kan være mentalt forstyrret da er det mye som burde bli ulovlig i dagens samfunn! Kaffe må bli ulovlig, noen kan kaste det i håret på den personen foran som kanskje er flintskallet og personen vil da få brannskader i hodebunnen. Brus på beger må bli ulovlig, personen som drikker kan være mentalt forstyrret og vil ta sugerøret og stikke ut øyene til sidemannen.

Nei det blir for dumt!

---------------------------

Den unge generasjonen er på vei fram.

www.brigaderodhvit.com


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 03 des 07, 01:37
Opprinnelig postet av Liraren
- man lager et lite område, der ingen personer er i nærheten og lar den ansvarlige fyre opp der. - man har bøtter med vann klare så man bare kan legge blussene ned i bøtta når de er ferdig oppbrent.

Et område på tribunen dedikert til én mann som skal fyre av bluss? Blir ikke det tilnærmet det samme som tinnsoldatblussing på indre bane? Der har dere jo allerede sikkerhetssonen deres?

Jeg tror faktisk ikke på at det er det er denne formen for blussing som du skisserer dere er ute etter. Det ville rett og slett ikke ha sett like "kult ut".

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 1261

Lagt til: 03 des 07, 01:40
Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Liraren
Det er en helt annen kultur der nede. Du vet veldig godt at det der skjer ikke på en norsk fotballkamp.

Er det ikke denne kulturen dere vil ha hit?

For noen år tilbake så sa vi det samme om skoledrapene i USA. "Det er ville tilstander der borte, slik kommer aldri til å skje i Norge". Nylig hadde vi et skoledrap i Finland - Norge neste?

Det handler om å være proaktiv ("føre var enn etter snar") fremfor å være naive.

Nordmenn dreper som regel ikke hverandre selv om man har en kniv i hånda, men likevel er det forbudt å bære kniv på offentlige områder. Hvorfor? Jo, fordi dersom du har en kniv lett tilgjengelig, så kan det  være lettere for deg å bruke den gitt visse omstendigheter. Altså sannsynligheten øker.

Samme logikk må benyttes på bluss. Bluss ser ufattelig tøft ut, men hvordan skal man sørge for at et bluss som blir fyrt opp midt i en folkemengde kan kontrolleres? I de alle fleste tilfeller går det bra, men hva gjør man den dagen uhellet er ute? Hvordan skal man regulere dette? Hvem skal overvåke at blusset blir benyttet i henhold til sikkerhetsregler? Hvem skal bestemme at nettopp du er skikket til å fyre av et bluss?

Det er spørsmål dere enda ikke har funnet en løsning på. Ikke i nærheten engang.

Havner et bluss i hånda på en eller annen mentalt forstyrret person, så vet du aldri hva som kan skje. Kanskje synes han det er gøy å se den flotte Eli Hagen-sveisen på dama foran seg brenne. Kanskje er en kar overstadig beruset og møter brått på en kar som dama var utro med forrige helg. Det svir nok litt i henda etter å plante blusset i ansiktet på ham da.

Hvordan skal man kartlegger slikt på forhånd? Hvordan skal man sørge for at kun personer som er skikket til å fyre av bluss gjør nettopp dette?


Du Holters, du Holters.

Hvordan kan man kontrollere at en person er skikket til å kjøre bil? Jo, man lar personen ta en oppkjøring. Men selv om denne personen har klart alle tester så er det ingen garanti for at det kan rable for denne personen. Om man skal være proaktiv på alt som kan være farlig så regner jeg med at du ikke dukker opp på nyttårsfest i Gamlebyen med pils og raketter i posen eller setter deg i en bil i fremtiden.

En måte for å gjøre bluss trygt er jo å ha en avtale med klubben på hvem som kan slippe inn med bluss. Hvordan man skal teste en person for hvem som er skikket til å bære dette kan man gjøre på samme måte som man f.eks. tar jaktprøven. Men som sagt, det er jo ingen garantier mot at en person kan gå bananas med et bluss på lik linje med at folk bryter fartsgrensen eller tar seg en pils i det offentlige rom.

---------------------------

Burn in hell, por favore..


Slettet
Slettet av bruker eller moderator

eliot

A-lagspiller

Ble medlem: 26 mai 06
Innlegg: 637

Lagt til: 03 des 07, 10:23


Hvordan kan man kontrollere at en person er skikket til å kjøre bil? Jo, man lar personen ta en oppkjøring. .[/quote]
Klarer man oppkjøringen, pluss teori.  Blir man erklært skikket til å bevege seg ut i trafikken.  Man lærer også hva
som gjør en uskikket til kjøre rundt på veien.  Kjører man uaktsomt, for fort, kjører i fylla etc. mister man retten til å
kjøre motorkjøretøy.  Man blir ansett  som en fare for andre trafikanter.
På norske arenaer er det forbudt å blusse.  En av begrunnelsene er at man kan sette andre tilskuere i fare.
( er liksom ikke nødvendig med å vente til noen blir skadet med forbud )

Så av og til er lover og regler laget av den enkle grunn at man ikke skal skade andre.  Bryter man disse lovene må man
ta konsekvensen av sine valg.

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 03 des 07, 11:16

Opprinnelig postet av eliot
( er liksom ikke nødvendig med å vente til noen blir skadet med forbud )

Nei, for det er jo regnet som sunn lovgiving å innføre lover etterhvert som man finner skumle ting. Det er ikke noe vits i å ha noe dokumentasjon for å sjekke realitetene bak den påståtte faren.

---------------------------

"Bjørkøy blander perfekt saft og lager aldri bråk i innbytterboksen"
- Knut T. Eggen skryter av sin nye forsterkning


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 03 des 07, 12:58
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Opprinnelig postet av eliot
( er liksom ikke nødvendig med å vente til noen blir skadet med forbud )

Nei, for det er jo regnet som sunn lovgiving å innføre lover etterhvert som man finner skumle ting. Det er ikke noe vits i å ha noe dokumentasjon for å sjekke realitetene bak den påståtte faren.

 

Det kalles prevantive tiltak. Det er som ulykkesutsatte veistrekninger her til lands. De sikres før det skjer ulykker (joda jeg vet at det skjer at det må ei ulykke til enkelte steder før tiltak skjer).

---------------------------

Du tællær ente alene...
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til F-B etter FFK-VIF 26/5 -07
---
FFK - Østfolds stolthet


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 03 des 07, 15:49

Opprinnelig postet av Bob Page
Det kalles prevantive tiltak. Det er som ulykkesutsatte veistrekninger her til lands. De sikres før det skjer ulykker (joda jeg vet at det skjer at det må ei ulykke til enkelte steder før tiltak skjer).

Javel? Hva slags preventive tiltak er det som innført på norske veier før det har vært dokumentert et problem?

 

---------------------------

"Bjørkøy blander perfekt saft og lager aldri bråk i innbytterboksen"
- Knut T. Eggen skryter av sin nye forsterkning


HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06
Innlegg: 2492

Lagt til: 03 des 07, 19:34
Kan ikke du hjelpe oss andre med det da? Du har jo så god greie så forskningsrapporter om ting... Det er forøvrig brukt milliarder av kroner på sikring av norske veier. Du vil ikke si du ikke har fått med deg det?

Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 03 des 07, 20:52
Forsåvidt skjønner jeg ikke diskusjonen her. Blussing på norske tribuner er forbudt, og det forventes at enhver som oppholder seg i Norge overholder dette. Hvis man vil inføre dette må man gå tjenestevei, dvs ta saken opp i NFF. Legge fram argumenter og synspunkter fornuftige nok der slik at de som bestemmer blir overbevist at du har rett. Inntil det,  la være! Det er det som er demokrati i praksis....

---------------------------

Du tællær ente alene...
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til F-B etter FFK-VIF 26/5 -07
---
FFK - Østfolds stolthet


TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03
Innlegg: 1105

Lagt til: 04 des 07, 00:25

Opprinnelig postet av Bob Page
Forsåvidt skjønner jeg ikke diskusjonen her. Blussing på norske tribuner er forbudt, og det forventes at enhver som oppholder seg i Norge overholder dette. Hvis man vil inføre dette må man gå tjenestevei, dvs ta saken opp i NFF. Legge fram argumenter og synspunkter fornuftige nok der slik at de som bestemmer blir overbevist at du har rett. Inntil det,  la være! Det er det som er demokrati i praksis....

Hehe, "enhver som oppholder seg i Norge" forventes å følge private regler? Du mener altså at NFFs styre og stell har tatt over for stortinget som lovgivende forsamling?

Du, Bob, vår lovlydigste av alle borgere, jeg får håpe du ikke har tenkt til å kaste snøball innenfor kommunegrensene hvis det kommer snø! Eller nesten enda verre., pælme fra deg bananskall i parken!!!

Du kan le så mye du vil, men de handlingene er forbudt i henhold til de gjeldende vedtektene for Fredrikstad kommune.

---------------------------

"Bjørkøy blander perfekt saft og lager aldri bråk i innbytterboksen"
- Knut T. Eggen skryter av sin nye forsterkning


Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06
Innlegg: 4914

Lagt til: 04 des 07, 00:59

Kanskje litt feil å si i Norge, de som oppholder seg på norske fotbaltribuner, desuten er det i strid med brannforskrifter som er vedtatt av norske myndigheter. Det som virkelig drar denne debatten ned i dass er at folk (som BRH ol) blusser ol på tribuner rundt omkrig, de vet det ikke er lov, men gjør det likevel. Når så reaksjonene kommer da kommer ramaskrikene om uretferdig behandling for noe de viste ikke var lov. Det er det og all drittslengingen mot PH som følge av det er hva jeg reagerer på. At enkelte på "min" side drar det litt langt er jeg klar over. Feks denne tråden startet av Holters. Total unødvendig provosering, men da gjelder det for BRH og de andre å styre seg og "not feed the troll" for da henger andre seg på også

 

Ang lovlydighet er jeg langt fra den mest lovlydige....

---------------------------

Du tællær ente alene...
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til F-B etter FFK-VIF 26/5 -07
---
FFK - Østfolds stolthet


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 03 des 07, 20:54
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Javel? Hva slags preventive tiltak er det som innført på norske veier før det har vært dokumentert et problem?  

Behøver ikke lete lenge etter eksempel på dette, vel?

At fartsgrensene på motorveier f.eks. ikke er høyere enn 100 km/t, selv om veien er dimensjonert og bygget for vesentlig høyere fart.

Årsaken er enkel: Fart dreper. Og med 100 km/t som lovlig fart er kanskje gjennomsnittet 115-120 km/t. Hvis lovlig fart er 120 er snittet kanskje 135-140 km/t. Er lovlig fart 140 er snittet kanskje 155-160 km/t.

Min erfaring fra motorveier i Europa er akkurat slik. 

Derfor "aksepterer" vi at farta på motorveien i snitt er 115 km/t, mens vi lar fartsgrensa forbli 100.

 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f